Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utbildning för att ha porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

picturina

Aktiv medlem
Jag bara undrar om det finns särskilda krav på utbildningar för att ha en studio och kalla sig för fotograf.Vad jag har märkt så är det vanligaste att man går som rärling eller nåt ditåt eller kanske tar över efter pappa..Det finns så många ateljefotografer som är dåliga men de tycks ju få hålla på iallafall...???!!
 
.. dumt svar kanske, men bara för att man har körkort blir man ju inte världsbäst på att köra bil.
 
Fotograf ær inte en skyddad titel

Hej Eva-Kajsa,

Det finns inga formella krav för att få kalla sig fotograf. Det är inte en skyddad titel, som advokat, revisor eller läkare är.

Däremot kommer den lilla gröna kameraätaren och äter upp din kamera om du är stygg och tar dåliga bilder (skämt).

/M
 
Det finns inga sådana formella krav.
Frågan är egentligen varför så många dåliga fotografer försörjer sig som det. Svaret finns någonstans i att ateljéfotografering, porträtt och gruppfoto av många betraktas som en simplare form av foto. En form som lämnar all kreativitet åt sidan, men kan ge bra med pengar. Därför vill de flesta utbildade ägna sig åt något mer utmanande, och låter de trötta ta över ateljéerna. Det är sannerligen synd att det är så, då porträtt- och gruppfoto kan vara ytterst inspirerande och nyskapande. En utmaning just i det att formerna för dem har schabloniserats så till den milda grad.
Jag vet inte om någon blev klokare av detta, men jag vill påstå att det går att göra bra ateljébilder även om man inte är känd och omtalad. Men då måste synen på porträtt- och gruppfoto bli en annan. Den onda cirkeln måste brytas och kreativa fotografer ge sig in på de här områdena och konkurrera ut brödfotograferna.
/Lars Selin
Mölndal
 
Leg.Fotograf

Nåväl, fotografer är ett slag för sig, lika så som alla andra "yrken" är av sitt slag
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.