Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utbildning eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Jag vill gärna jobba med foto i framtiden, men är osäker på om jag ska satsa på en utbildning eller inte.
Är nyfiken på att höra hur ni som jobbar som fotografer har lärt er allt ni kan inom yrket.
 
Jag vill gärna jobba med foto i framtiden, men är osäker på om jag ska satsa på en utbildning eller inte.
Är nyfiken på att höra hur ni som jobbar som fotografer har lärt er allt ni kan inom yrket.

En utbildning är aldrig fel. Om man tänker sig att starta eget är betyg och intyg från skolor ganska värdelöst, ingen av mina kunder har någonsin frågat efter sådant. Det kan kanske vara annorlunda om man vill ta en anställning som fotograf, då kan den första gallringen av de sökande vara krav på utbildningar o dyl.

Själv har jag gått den praktiska vägen. Det började med ett stort intresse för en massa år sedan. Om intresset finns så tar man reda på saker på andra sätt, t.ex. genom böcker, kurser och sist men inte minst, genom alla miljarder misstag man gör på vägen.

Men som sagt, en utbildning är ALDRIG fel eller bortkastad.

Lycka till!
 
En utbildning är aldrig fel. Om man tänker sig att starta eget är betyg och intyg från skolor ganska värdelöst, ingen av mina kunder har någonsin frågat efter sådant. Det kan kanske vara annorlunda om man vill ta en anställning som fotograf, då kan den första gallringen av de sökande vara krav på utbildningar o dyl.

Själv har jag gått den praktiska vägen. Det började med ett stort intresse för en massa år sedan. Om intresset finns så tar man reda på saker på andra sätt, t.ex. genom böcker, kurser och sist men inte minst, genom alla miljarder misstag man gör på vägen.

Men som sagt, en utbildning är ALDRIG fel eller bortkastad.

Lycka till!

tack! men om jag vill jobba med t.ex. porträttfoto i egen studio,
hur ska jag lära mig ljussättningen?
 
tack! men om jag vill jobba med t.ex. porträttfoto i egen studio,
hur ska jag lära mig ljussättningen?

Ja t.ex. genom de olika förslagen som jag skrev. Annars finns massor av videosnuttar och tips i ämnet på nätet. Har tyvärr inga konkreta förslag att ge dig, men det har säkert någon annan här. På Biblioteket finns också böcker i ämnet. Ofta är de gamla men gäller i högsta grad fortfarande.

Edit: Googlade (model photo light set-up) nyss och fick fram detta (med mera):

http://www.ehow.com/how_4466352_set-up-photography-lights.html
http://www.professionalphotography101.com/portrait_photography/Portrait-photography.html
 
Jag vill absolut rekommendera att du går en utbildning. Om du vill jobba i studio kommer du med största sannolikhet att ta jobb som assistent förr eller senare. Men ingen fotograf vill ha en assistent som är helt grön, och därför är det kanon med en utbildning i botten.
Jag gick medieprogrammet på gymnasiet, och gick därefter på viebäcks fotoskola. Nu har jag jobbat som assistent i lite drygt ett och ett halvt år.
 
Jag vill absolut rekommendera att du går en utbildning. Om du vill jobba i studio kommer du med största sannolikhet att ta jobb som assistent förr eller senare. Men ingen fotograf vill ha en assistent som är helt grön, och därför är det kanon med en utbildning i botten.
Jag gick medieprogrammet på gymnasiet, och gick därefter på viebäcks fotoskola. Nu har jag jobbat som assistent i lite drygt ett och ett halvt år.

ok. får man fråga vad du tjänar som assistent, och vad är dina arbetsuppgifter?
 
Det är ingenting man blir rik på. Man ska inte räkna med att man får mer än så att man precis klarar sig. Men det varierar förstås. Jag har haft ganska tur när det gäller den biten, men många andra har det riktigt körigt för att få det att gå runt.
Vad man gör som assistent varierar förstås också, beroende på vilken fotograf du jobbar med. Men i huvudsak handlar det om att rodda och rigga prylar, kamera och ljus, och ta hand om studion lite. Det flesta gör också ganska mycket retusch, så det är det viktigt att kunna. Räkna också med att få agera städerska.
Räkna också med att jobba mycket. Hos fotografen jag jobbar hos nu har jag det ganska bra, men jag känner andra assistenter som jobbar kanske 14 timmar per dygn, 7 dagar i veckan.
Men det är det förstås värt, det finns ingen bättre skola!
 
Plugga.

Jag har inte gjort det och det har gått vägen ändå. Men det är lite av en fälla. Man saknar ett fundament att stå på när man helt har gått på LBD. Bäst med en utbildning tror jag är att man får ett kontaktnät och en mer naturlig ingång till marknaden. Men framförallt att man fått en proffessionell feedback under ett eller två år - det kommer du aldrig få när du jobbar (om du inte gör bort dig, då lär du få höra...)

Mitt tips, plugga - en kort tid i ett långt liv. Lära sig regler för att bryta dem etc.
 
utbildning eller inte?

Ingen tvekan - ta en utbildning!

Då jag var yngre försökta jag gennom flera att få en utbildning som fotograf men kom aldrig in på grundskolan. Det fanns inte så många möjligheter dengång i Danmark (70' tallet).

Jag skulle give en million för att få möjligheten att få en fotografutbildning. I minn ålder är passion, erfaring och ett bra kamera inte nog. Jag försöka så klart hela tiden att bli bättre men något jobb - det tror jag inte jag får.

2 år är inte mycket ur ett liv och det löna sig. Titta på jobbannoncerne på arbetförmedlingen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.