Annons

Utan medgivande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk på att lagar kan vara fel. Vägrar folket acceptera lagen tydliggörs felet och lagen tas bort. PUL har redan skrivits om en gång och tillägget harmlös gör den helt meninglös. För det finns ju redan lagar för alla brott den vill förhindra som kränkning, förtal och så vidare.

För att något ska vara journalistiskt krävs ett utgivningsbevis som fås genom PRV. Men vid en eventuell process bedöms också den aktuella bilden om den är journalistisk eller konstnärlig. Det finns inga formella krav utan det är bara innehållet som avgör.

I början av 80-talet gjordes upphovslagstiftningen om efter en rad uppmärksammade fall, bl a Olls-fallet en konstnär haft en bild av Jacob Forsell som förlaga. Utkomsten blev att alla bilder är konstnärliga om det inte rör sig om ren teknisk fotografering. För hur ska annars en domstol kunna avgöra vad som är konst.

Jag tycker inte att någon ska känna sig hindrad av PUL att lägga upp bilder på FS - bara ni inte begår andra brott som brott mott upphovsrätt, barnporr, kränkning och så vidare...
 
froderberg skrev:
Jag tycker inte att någon ska känna sig hindrad av PUL att lägga upp bilder på FS - bara ni inte begår andra brott som brott mott upphovsrätt, barnporr, kränkning och så vidare...

det är ju just det... och så vidare... luddiga gränser, men jag lovar att ta bort mina fotograferade fotografer om nån känner sej kränkt för att jag avslöjat dem med blixten på eller för att deras sambo kör Nikon eller nåt...
 
Även muntliga avtal är bindande förutom vid köp av fastighet. Dock blir bevisläget något marigare vid en tvist vid ett muntligt avtal,,,
 
om du befarar bråk är det speciellt viktigt... men om jag plåtar en kompis o säger till honom/henne att den här bilden kastar jag ut på fotosidan o han/hon inte säger nej så lägger jag ut den... det räcker som avtal för mej. Å andra sidan skulle jag ta bort bilden utan strul om vederbörande bad mej när han/hon nyktrat till :)
 
En kompis till mig fotade lite på ett copyparty i solnahallen, och la sedan ut bilderna på internet, dom klagage och han tog ner dom, men enligt en paragrafryttare vi kände hade han rätt att publicera dom. I det fallet, tror inte det gick att identifiera personerna på bilden.

Men det var bilder som definitivt faller inom gråzonen. Dom som var på bilden strippade inför 300 pers på en scen och blev sedan förvånade över att någon hade en digitalcamera med sig på ett datorspelsparty.
 
tänka sej... har de blivit så små nuförtiden så de knappt märks? skämt åsido, vad e ett copyparty?
 
Det är ett äldre namn på demo party, nya namet är även lan party.

Tänk 300 pers med datorer i en idrottshall, gärna med lite evenemang etc. Dessa samlas i en mörk sal och spelar spel, kopierar saker från varandra, har fåniga tävlingar som att äta 300g jordnötsringar på kortast tid... och massa sånt för sig.
 
Inte globen, för dyr troligen, dom stora brukar vara ute i landet, jönköping för dreamhack, etc, det lilla partyt var i solnahallen.

Annars brukar dom vara neråt landet, eller i finland och danmark.

Sist jag var på ett riktigt stort var 96. Då var det 3st mässhallar hyrda.

Här är en panorama vy från ett nordiskt lanparty.
http://www.fun.from.hell.pl/2003-06-09/male-copy-party.jpg
 
I en fotobok?

Har läst med intresse. Då jag i helgen fotodokumenterat en del från Lundakarnevalen fick jag tanken att man skulle kunna göra en snygg fotobok och sälja via Blurbs publiceringsfunktion.

Har bilder från början till slut, på festområdet och karnevalståget med publik, en del porträttliknande från glada som villigt tittade rakt in i kameran och så förstås en uppsjö bilder med folk (en del lämpliga att beskära med fokus på enskilda personer).

I sådant vimmel och snabbshots har det förstås varit omöjligt att tala med folk (utom i några fall där jag frågat om "det är ok att ta en bild") så några formella "tillstånd" har jag inte.

Om jag nu ville göra en blandad fotobok med både vimmel och roliga personbilder. Skulle det vara ok, även om de fåtal som känner de som figurerar förstås kan "identifiera" dem. För alla andra är det ju mer en dokumentation av festligheter och glada människor.

Någon som kan ge råd?
 
Om jag nu ville göra en blandad fotobok med både vimmel och roliga personbilder. Skulle det vara ok, även om de fåtal som känner de som figurerar förstås kan "identifiera" dem. För alla andra är det ju mer en dokumentation av festligheter och glada människor.

Det finns inga problem med det. Publicering av personer på bild är tillåtet så länge det inte är i en reklam. Det är alltså bara om du gör en annons för boken som du ska se upp med om det syns folk på bild i annonsen.

Det brukar göras en bok om varje karneval sedan 1978 av Per Lindström tillsammans med några andra pressfotografer och karnevalens egna idella fotografer.
 
Det finns inga problem med det. Publicering av personer på bild är tillåtet så länge det inte är i en reklam. Det är alltså bara om du gör en annons för boken som du ska se upp med om det syns folk på bild i annonsen.

Det brukar göras en bok om varje karneval sedan 1978 av Per Lindström tillsammans med några andra pressfotografer och karnevalens egna idella fotografer.

Räknas den egna hemsidan www.pix4chicks.se som reklam? Vilken roll måste man ha i livet för att det skall räknas som reklam? Yrkesverksam med en egen rörelse? Hobbyfotograf med ett brinnande intresse (utan ekonomisk vinning) Räknas bilder publicerade på t.ex. Facebook som reklam (för sig själv)?
 
så här skriver ju datainspektionen på sin hemsida

"Några praktiska exempel
Bloggar och sociala medier
Publicering av till exempel namn och foton på personer på bloggar och sociala medier är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker personen. Att "hänga ut" och skandalisera en privatperson är ett typexempel på vad som normalt sett är kränkande.

I vissa situationer kan kränkande uppgifter publiceras med stöd av undantaget för journalistiska ändamål. Det här gäller inte bara etablerade medier utan även privatpersoner som vill informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor av betydelse för allmänheten.

Tänk på att det kan finnas begränsningar i annan lagstiftning, till exempel reglerna om förtal, som innebär att en publicering av kränkande personuppgifter ändå kan var olaglig."

taget från http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Fetstilsmarkeringen har jag gjort
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.