Annons

Ut å in i kyl/frys?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Gör självklart som alla andra med filmen, lagrar i kyl/frys..
Men nu är frågan:
Om man tar den in och ut ur te.x kyl/frys. Är det bra/dåligt för filmen, att åka in och ut alltså?

/Johan.

Jag har aldrig märkt att film tar skada av detta, förutsatt att den ligger i en helt tät förpackning.

Det går bra . .

Under förutsättningen att filmburken är obruten, skadas ej filmen. Är burken öppnad kan kondens och rimfrost, bildas i burken. Det kan ge fläckar på filmbasen.

/Pingo

Varför in igen ???

Jag brukar köra direkt från kylen till huset ibland..(det är ju inte så kallt i kylen). I frysen har jag inte använt sedan jag köpte ett 50 pack T-max för en herrans massa år sedan....

Filmer brukar ju ha en hållbarhet på 8-12 månader när man får de. Så även om man köper Propack (20st) så hinner man bränna upp alla innan dess...? Eller är det bara jag? ;)

Eftersom filmen håller så pass länge (om vi antar att 8-12 månader gäller i kyl - jag har inte hittat någon info om huruvida bäst före gäller kyl eller rumstemperatur), så brukar förvarar jag den bara i kylen tills dess att filmlagret börjar sina i kameraväskan.

När en film väl hamnat i kameraväskan tar det som värst inte mer än en månad innan den exponeras, så jag ser ingen anledning att placera den i kylen igen. Jag tycker att en månad i rumstemperatur bör den klara utan problem, även om den legat länge i kylen innan.

/Fredrik

Vi får väl anta att 8-12 månader är lagring i rumsteperatur, då filmtillverkarna inte kan förutse att alla konsumenter fattar att man ska ha filmen i kylen...

Precis Fredrik.. jag brukar ta fram 3-4 filmer åt gången, vilket räcker ungefär 1 månad..men det vet man ju själv, hur mycket film som går åt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar