Annons

USM eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett telezoom till min canon EOS.
Frågan är om det är värt att slanta upp 1000:- mer för ett 75-300 USM är MKIII:an. Eftersom USM motorn på detta objektiv inte är den "riktiga" USM motorn. Klart att man kan ju importera 75-300 USM från Tyskland för bara 300:- mer än MKIII i Sverige.

Motiveringar ???

Det finns två typer av USM motorer, men båda är USM motorer! Den dyrare och snabbare motorn (kallas ring-USM) återfinns i större objektiv och L-optik.

Den "oäkta" varianten (heter mikro-USM) är dock fortfarande snabbare än en vanlig likströmsmotor som finns i objektiv utan USM. Om det finns två varianter av ett objektiv (med eller utan USM) är oftast den utan USM en billigare variant gjord för vissa exportmarknader och oftast snålar man in på material o.d. (linserna skall dock vara lika i de två varianterna) med t ex plastbajonetter och andra billiga detaljer. Skulle nog betala lite extra för den där USM-motorn. För det mesta tillför den en hel del AF-hastighet.

/Ingo

Ja, Tomas. Som ingo säger. Det finns ju 2 stycken och det är ringmotorn som är den stora meningen med USM, där du även har FTM (Full-time manual) dvs att du kan fokusera manuellt hela tiden. Därav "" vid riktiga, det är ju en USM men har inte alls samma fördelar som ringmotorn.

Nåja tror jag ska beställa från Tyskland.. 700:- billigare än i Sverige.

Jeppe skrev:
Jag ska köpa ett telezoom till min canon EOS.
Frågan är om det är värt att slanta upp 1000:- mer för ett 75-300 USM är MKIII:an. Eftersom USM motorn på detta objektiv inte är den "riktiga" USM motorn. Klart att man kan ju importera 75-300 USM från Tyskland för bara 300:- mer än MKIII i Sverige.

HAr för mig när jag körde mellan USM och den utan (på jobbet sålde dem) att just den 75-300 var en rätt kass USM glugg... Skillnaden i mina ögon var inte så stor att det motiverade 1000 pix mera... Annars är det EXAKT samma gluggar (plastbajonett och lättvikstglas)
VAd är skillanden mellan 75-300 utan USM II och samma mark III den sisrta fann inte när jag jobbade...

Har en fråga.. Vad skall du ha den till??

Det finne en 70-210 Zoom med riktig USAM som inte säljs längre.. Den är VIDIRIGT snabb och briljant i skärpan.. Den kosatde typ 6000 och såldes ut för motsv 3000 har jag för mig. Om du hittar en sådan och klarar dig med det nåfgot kortare zoom området skulle jag rekomendera den. Jag funderade på att handla en men vi han tyvärr sälja ista exxet innan jag kom till skott... *DEPPAR* Den är *SUCKAR SOM ASKUNGEM* Underbar..... *FÅR NÅGOT DRÖMMANDE I BLICKEN*
Däremot skall jag motsäga mig själv,, i normala fall tycker jag Sigma mfl är bra gluggar..Men prisskillnaden mellan sigmas 70-300 och canons motiverar inte att köpa pirat.. Canons är BÄTTRE::.

Andreas:

http://www.ny-camera.com/

Bli inte förrvirrad av namnet. Firman ligger i Tyskland.

Ska beställa ett 22-55 USM och ett 75-300 USM samt en Tamrac 5608

Totalt med frakt 5000:-
Pris i Sverige med frakt 6640:-

Skillnader:
22-55 USM - 725:-
75-300 USM - 675:-
Tamrac 5608 - 240:-

Så får det bli...jallafall med min budget..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar