Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Usb

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ny digital kamera men den har en kopling USB 2 men min pc har bara en vanlig USB, undrar om det går då att koppla den till datorn ???

usb2.0 är bakåt kompatibelt och borde inte orsaka några problem för dig. SKulle du få problem så finns det USB2 kort för ca 150 spänn och uppåt samt kortläsare för samma pengar.

Som Jan säger så är det bakåtkompatibelt så du ska inte få några problem. Och bara för att ytterligare förstöra dig så tänkte jag påpeka att det finns både "Hi-Speed USB" och "Full Speed USB" inom USB 2.0. Den första ger dig riktigt fräsig hastighet (480Mbit/sekund) medan den senare ger samma gamla hastighet som USB 1.0/1.1, dvs 12Mbit/sekund.

Exempelvis, Nikons D70 står utannonserad som att den har USB 2.0, men det är då USB 2.0 Full Speed. Därav använder jag gärna en extern läsare för att tanka över bilderna, det går snabbare och begränsas just nu bara av CF-kortets hastighet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto