ANNONS
Annons

USB-kabel - D40 fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej.
Jag undrar om jag kan använda en usb-kabel av annat märke än nikons egen till min d40?
Har flera kablar liggandes och tänkte att jag kunde ha en extra kabel i kameraväskan så jag slipper lossa min "vanliga" kabel på tex resor osv..
Kan kameran ta skada av en annan sorts kabel? Anslutningarna är ju samma men hur är det i övrigt??

mvh jens

Den som skulle kunna skada kameran är om kontakten är fel och då skulle kunna skada kameran men passar den så passa den och då ska det inte vara några problem. Det är ju bara ett par decimeter koppar så om det står Nikon på eller inte spelar ingen roll.

Jag har en mängd usb-usb minikablar som jag fått med telefoner, kameror och annan elektronisk utrustning.
Jag använder dem om vart annat och det har aldrig varit några problem.
En Olympus E-10 och vissa hårddiksar har en annan variant på mini usb. Men de kontakterna kan man inte gärna förväxla.
Så en usb kael med mini usb i andra ändan fungerar nog fint till det mesta. Fast man skall ju inte svära på att det inte finns något undantag.

Då gissade jag ju rätt, men var osäker så jag tänkte bäst att fråga nån som vet.
Tack för era svar!

mvh jens

NJAAAAA....

Det trodde jag också, men men till min 400D går det fanimig inte med alla kablar. Brukade ha en liten 15cms-kabel med i väskan för att den va så liten och smidig, men till 400d fungerar den inte. Fungerar till allt annat, men inte till 400d.

Finner detta konstigt då jag också trodde att det var en standard, men canon kanske har nån liten extra kontaktyta som förhindrar användning av piratkablar.

Inte för att det är rätt forum att diskutera Canonfrågor men jag tvivlar ändå, usb är usb och det finns inget som heter piratkablar. Har du kolat inställningarna för USB i kameran (eller rättare sagt Canonen ;) ) På Nikon finns det ptp och masslagringsläge att välja på med olika funktionalitet på vad som går att göra.

tettimul skrev:
Inte för att det är rätt forum att diskutera Canonfrågor men jag tvivlar ändå, usb är usb och det finns inget som heter piratkablar. Har du kolat inställningarna för USB i kameran (eller rättare sagt Canonen ;) ) På Nikon finns det ptp och masslagringsläge att välja på med olika funktionalitet på vad som går att göra.

Arbetsflödet efter en fototur ser ut något såhär:

1. Stoppar i sladden (orginalet) i kameran. Slår på kameran.

2. Sen startar EOS-utility automatiskt (eftersom att det inte handlar om någon USB Mass Storage-enhet).

3. Härifrån fortsätter jag.

Med den andra kabeln kommer jag aldrig till steg 2. Varpå jag undrar om det ändå kan vara så att det saknas någon kontaktyta som canon lagt till.

Påståendet backas upp då det inte känns helt lika när jag stoppar i kabeln.Trodde först det berodde på ny vs välanvänd sliten kabel, men efter det att det inte fungerade så tror jag på en viss skillnad på kablarna.

Enligt mig är det ju inte ovanligt att större tillverkare använder sig av sådana här spärrar för att förhindra att man köper tillbehör av piratmärke.

Har aldrig stött på det här tidigare med någon produkt, så jag undrar hur det kan vara så.

Alternativt skulle det ju kunna vara så att en av kontaktstiften i kameran är lite glappt och att det då inte blir någon kontakt i den gamla slitna kabeln, men jag tror mer på det andra argumentet.

Fungerar gör det iaf inte.

Och visst är det en nikon-tråd, men det var relevant ändå tyckte jag då tråden startades i nikon-avdelningen endast för att tråd-startaren hade en nikon.

Kanske kompabilitetsproblem med en USB 1.1 kabel istf 2.0.

Skillnaden ligger isf i skärmningen och ger problem med störningar från övrig utrustning. Även längden är relevant.

elohim skrev:
Kanske kompabilitetsproblem med en USB 1.1 kabel istf 2.0.

Skillnaden ligger isf i skärmningen och ger problem med störningar från övrig utrustning. Även längden är relevant.

Möjligt att det är så, men om det är störningar borde väl ändå signalen gå fram så att säga. Fast man får en dålig uppkoppling.

Jaja. Ville bara påpeka att det inte är säkert att det fungerar, trots att man har en passande kabel.

bullen_ skrev:
Möjligt att det är så, men om det är störningar borde väl ändå signalen gå fram så att säga. Fast man får en dålig uppkoppling.

Jaja. Ville bara påpeka att det inte är säkert att det fungerar, trots att man har en passande kabel.

En passande kabel är en passande kabel =)

Det som händer i kabeln är att signalerna distorteras så mycket att informationen som skickas blir felaktig - det beror på dataflödet och uppstår ofta i täta snabba datamängder. Små mängder data kan mycket väl fungerar felfritt, men går man upp i hastigheter så kan problem uppstå.

Det jag menar är att om man har en passande OCH kompatibel USB-kabel så TROR jag nog att den ska fungera utan problem.

elohim skrev:
En passande kabel är en passande kabel =)

Det som händer i kabeln är att signalerna distorteras så mycket att informationen som skickas blir felaktig - det beror på dataflödet och uppstår ofta i täta snabba datamängder. Små mängder data kan mycket väl fungerar felfritt, men går man upp i hastigheter så kan problem uppstå.

Det jag menar är att om man har en passande OCH kompatibel USB-kabel så TROR jag nog att den ska fungera utan problem.

Jag förstår ditt resonemang, men det som är konsitgt är att datorn inte ens får nån signal om att jag kopplat in något. EOS-utility borde ju starta oavsett störningar tycker man ju.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar