tettimul skrev:
Inte för att det är rätt forum att diskutera Canonfrågor men jag tvivlar ändå, usb är usb och det finns inget som heter piratkablar. Har du kolat inställningarna för USB i kameran (eller rättare sagt Canonen ) På Nikon finns det ptp och masslagringsläge att välja på med olika funktionalitet på vad som går att göra.
Arbetsflödet efter en fototur ser ut något såhär:
1. Stoppar i sladden (orginalet) i kameran. Slår på kameran.
2. Sen startar EOS-utility automatiskt (eftersom att det inte handlar om någon USB Mass Storage-enhet).
3. Härifrån fortsätter jag.
Med den andra kabeln kommer jag aldrig till steg 2. Varpå jag undrar om det ändå kan vara så att det saknas någon kontaktyta som canon lagt till.
Påståendet backas upp då det inte känns helt lika när jag stoppar i kabeln.Trodde först det berodde på ny vs välanvänd sliten kabel, men efter det att det inte fungerade så tror jag på en viss skillnad på kablarna.
Enligt mig är det ju inte ovanligt att större tillverkare använder sig av sådana här spärrar för att förhindra att man köper tillbehör av piratmärke.
Har aldrig stött på det här tidigare med någon produkt, så jag undrar hur det kan vara så.
Alternativt skulle det ju kunna vara så att en av kontaktstiften i kameran är lite glappt och att det då inte blir någon kontakt i den gamla slitna kabeln, men jag tror mer på det andra argumentet.
Fungerar gör det iaf inte.
Och visst är det en nikon-tråd, men det var relevant ändå tyckte jag då tråden startades i nikon-avdelningen endast för att tråd-startaren hade en nikon.