Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Usb 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Nalleman

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har ett litet problem. Köpte för ca 1 år sedan min första digitalkamera och har under året tagit ett antal bilder som jag vill spara. Min dator är ett riktigt ök med 6 gigs hårddisk (som aldrig har mer än några hundra meg ledigt) och inte speciellt mycket RAM. En värstingdator för 10 år sedan kanske, men inte nu längre (bildbehandling och bearbetning är en riktig plåga)!. Mitt "framtidsprojekt" är att köpa en ny dator men just nu har jag inte pengar för det. Däremot funderar jag starkt på att köpa en extern hårddisk för någon tusenlapp för att spara undan bilderna och kanske lite RAM så datorn inte säckar ihop totalt när jag vill jobba lite med bilderna. Därför undrar jag om jag kommer kunna uppgradera mitt ök till USB 2.0 på något sätt så den kan läsa från hårddisken någorlunda snabbt. Tror ni förresten att det är vettigt (och möjligt) att köpa RAM för att snabba upp bildbehandling eller är det processorn som är flaskhalsen?
 
Du kan köpa ett löst PCI-kort som har stöd usb2, skulle tro att du får ett för 2-300. Det är nog bättre att göra en stor uppgradering av din dator än att köpa smådelar lite här och där.
 
Du kan köpa USB 2.0 kort om datorn har lediga PCI kortplatser, så det är fullt genomförbart. I övrigt tror jag dessvärre att en stor flaskhals är processorn, men även RAM minnet, så du kan alldeles säkert tjäna på att skaffa mer av det. om det är lönt vill säga...
 
Du kan lätt se om det är RAM-minne som är boven i dramat.

Börja med att göra något som du vill göra men som går riktigt långsamt på din burk. Öppna "Task Manager" -- på XP så kommer du åt den genom att högerklicka på stausbaren (eller vad den nu heter, den som "start"-menyn sitter på).

Välj fliken "Performance" (jag kör med engelskt windows -- den heter säkert något annat på svenska).

I rutan "Commit Charge (K)" så finns det en rad där det står Limit -- detta är den mängd RAM-minne du skulle ha behövt. I runtan "Phusical Memory (K)", på raden Total står det hur mycket minne du har.

Om limit överstiger (eller ens kommer i närheten av) total så behöver du mer ram.

Personligen så är jag övertgad om att brist på RAM-minne är den absolut största orsaken till att folks datorer går långsamt. Många som köper en ny burk för tio, tjugo eller tretti papp hade säkert klarat sig ett par år till med minne för nån tusenlapp (och fått pengar över till några riktigt schysta objektiv...)
 
Om nu datorn är 10 år gammal skulle jag gissa att det är en P-100MHz med kanske 32MB ram och Windows 98 eller NT.
Om det är så finns det enligt mitt tycke inga uppgraderingar i världen som hjälper din dator.
Dessutom ska du hitta delar till just din dator och det kan vara nog så svårt.

En ny dator kostar inte mycket. På t.ex. Dell kan man köpa en stationär från ca. 3.500:- inkl moms och frakt.
 
Jag undrar om man inte blandar ihop USB2.0 med vad HDD använder för gränsnitt. Man får ingen snabbare HDD (hårddisk)bara för att man uppgraderar till USB2.0 om man inte köper en extern HDD som har USB som gränsnitt. Normalt används USB till externa enheter såsom skrivare, scanners, kameror, och nu även till tangetbord och möss.
Att uppgradera från USB1.1 till USB2 lönar sig för externa enheter om man behöver skyffla stora datamängder. USB1.1 skyfflar data med en hastighet av ca. 1,5MB/s och 12Mb/s medans USB2.0 är 40 ggr snabbare det vill säga 420Mb/s.
Om man tex. använder ett USB2.2 till en minneskorts-läsare och har lagt in bilder på ett minneskort ökar läshastigheten markant. Av min egen erfarenhet från en uppgradering från USB1.1 till ett "löst" USB2.2 I/F kort (kostnad 250:) tar det bara ca 1-2 sekunder från att tidigare tagit 5-8 sekunder. Givetvis spelar läshastigheten på minneskortet en viss roll. Men enligt mitt tycke slipper man att sitta och vänta på att bilderna skall komma upp på skärmen. Jag har en 1.2 GHTZ processor och 512 mb minne//freddy
 
Hej,
vad är det för dator du har? Jag har en del gamla datordelar liggandes som kanske kan passa, det enklaste vore väl att sätta in en ny hårddisk i lådan?
 
halleberget skrev:
Jag undrar om man inte blandar ihop USB2.0 med vad HDD använder för gränsnitt. Man får ingen snabbare HDD (hårddisk)bara för att man uppgraderar till USB2.0 om man inte köper en extern HDD som har USB som gränsnitt. Normalt används USB till externa enheter såsom skrivare, scanners, kameror, och nu även till tangetbord och möss.

Freddy:
Han blandar inte ihop någonting, han tänker köpa en extern hårddisk.

Björn:
Denna externa hårddisk kan Du ju sedan använda till en ny dator den dag Du vill köpa en sådan. Datorn blir väl inte blixtsnabb med en ny extern hårddisk. Du behöver dock ett OS som är bättre än win98se. Den klarar USB, men inte så jäkla bra. Fast om Din USB verkar funka idag så kan Du nog uppgradera till 2.0.

USB 1.1 till 2.0 är en milsvid skillnad, för mig tar det ca 20 - 30 sek att läsa in 512 MB compact flash med USB 2.0. Med 1.1 tar det 20 - 40 MINUTER.

Ett instickskort med 4 portar USB 2.0 kan kosta kring 200:00.

Jag använder AMD 3700 med 1.0 GB RAM.


Lycka till


/Jörgen

P.S har även en hårddisk på 10 GB som ligger och skräpar, troligen en på 16 GB också. Är Du intreserad kan Du få dem mot porto. D.S
 
Med risk för att verka lika okunnig på området som jag är; Är inte usb (2.0) det vanligaste för en extern hårddisk. Finns det bättre alternativ? Vill kunna flytta den mellan datorer och ta med mig den! En dröm skulle vara att också kunna tanka direkt från kameran men det kanske är svårt(känner att jag har noll koll vad jag pratar om, men man kan ju drömma:).

Jag vet att jag har win98. Någon som vet om man kan kolla hur ansträngd datorn är med detta operativsystem? Min HD lampa brukar blinka mycket när det går tungt, det måste väl vara ett dåligt tecken...

Jag ska kolla upp vad jag har för prestanda ( RAM osv. )så återkommer jag ikväll el. imorgon så får ni fortsätta "orakla" över min dators öde.
Tack för all hjälp så här långt!
 
Att HD-lampan blinkar kraftigt beror troligen på för lite RAM så Windows tvingas använda disken som minne. Har också för mig att win98 inte stödjer USB 2.0 (tror det bara är winxp med sp1?). Men för WinXP behöver du betydligt mer minne...
 
ojdå

Tittade igenom min dator igår och har börjat inse att läget är allvarligare än jag velat tro. Det är en PII med 64 meg ram och som lök på laxen Win 98 (ej SE!). Försökte installera min mp3 spelare igår men den vägrade med hänvisning till att operativsystemet var för gammalt... Jävla skit. Behöver pengar för en dator! Någon som vill köpa en njure?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.