Annons

USB 2.0 på KM 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nome Nescio skrev:
Det är erkänt att 7D skriver väldigt långsamt till kortet, det är flera tester som visat att skrivhastigheten är runt 1 [MB/s]. Nästan oberoeden av kortet. Det som gör att det inte hindrar arbetsflödet är att det finns en buffert på 128MB, så sålånge du inte tar väldigt många Jpeg i rad (~20) så kommer du inte märka att kameras skrivhastighet är långsam.

Jo, fast nu talar jag med om att räkneverket som talar om hur många bilder bufferten kan ta emot räknar upp betydligt fortare än vid de hastigheter ni talar om. Jag upplevde det som att det tog en liten dryg sekund att få över en fyra MB fil. Det borde iofs gå ändå snabbare eftersom kortet kan gå snabbare men det är ändå långt kvar till fyra sekunder. Det senare borde göra att man fyller bufferten tämligen omgående vid t ex modellfotografering.

Mvh
Maverick
 
Att ta en bild i JPEG-format och sedan kolla hur lång tid det tar innan "bilder kvar"-räknaren räknar upp ger ingen vidare bra mätning av skrivhastigheten. JPEG-bilderna varierar rätt mycket i storlek beroende på motiv, och kamerans siffror (gällande buffertstorlek och plats kvar på minneskortet) underskattar alltid antalet bilder. Lättpackade bilder gör att det ryms fler.
Om man bara tar en enda bild kan det ju hända att den så fort bilden är JPEG-komprimerad (eller efter att bara en del av bilden är nedskriven), tycker att det faktiskt finns plats i bufferten för lika många bilder till. Dessutom är det svårt att göra någon rättvis tidtagning av bara någon sekund.
Ska man göra någon slags bra mätning ska man nog ta åtskilliga bilderm, gärna med stora filstorlekar (RAW-format).
Jag tryckte av flera RAW-bilder (och även JPEG X-fine/fine), och mätte tiden från första avtryck tills den röda lampan slocknade, och fick konsekvent runt 0.9MB/s (0.85-1.0).
 
Vad tjafsar vi om egentligen.
Så tillvida man inte tar långa/snabba serier räcker kamerans kapacitet till.
Att tanka bilder från kamerans USB-port tycker jag är löjligt när det finns kortläsare som kostar mindre än 150kr.
Ta som rutin att efter varje fotodag ta ur kort och ladda batteriet, och till varje morgon stoppa in kortet och batteriet. Det kan inte bli enklare!
 
Nome Nescio skrev:
Vad tjafsar vi om egentligen.
Så tillvida man inte tar långa/snabba serier räcker kamerans kapacitet till.
Bufferten i D7D upplever jag som fullt tillräcklig, det var låsningarna i menyerna och previewläget när kameran skriver på kortet jag reagerade på.


Att tanka bilder från kamerans USB-port tycker jag är löjligt när det finns kortläsare som kostar mindre än 150kr.
Sant. Men USB 2 kostar inte många kronor att sätta in i kameran för Konica Minolta. Har billiga mp3-spelare det tycker jag en kamera för 15.000:- borde ha det. Alla bärbara datorer har ju USB 2 idag, till och med de billigaste på OnOff.
Och kortläsare kan gå sönder, jag har tankat med kabel de senaste dagarna via USB 1. Inte kul:-(


Ta som rutin att efter varje fotodag ta ur kort och ladda batteriet, och till varje morgon stoppa in kortet och batteriet. Det kan inte bli enklare!
Hmmm...jo bättre batteritid är enklare. När jag testade D7D i vintras i 8 minusgrader dog den efter cirka 350 exponeringar. Batteriindikatorn på Nikon D100 som jag körde samtidigt visade inget bortfall överhuvud taget, och jag körde den parallellt i testen ett par dagar till utan att ladda. Så visst spelar det roll. Att ha en så strömsnål kamera som möjligt kan ju bara innebära fördelar. Eller?

Annars, ska jag tillägga, är D7D en kamera som slår både D100 och 20D på många punkter.
 
Man kan inte lita på datortillverkarna heller

När man köper datorer eller datordelar står det även där bara USB2 istället för USB2 fast.
De flesta har ingen aning om hur man kan kolla det, men jag råkade få med ett datoranalys program Sandra i datorn när man hade uppgraderat mitt moderkort till ett nytt. Jag var naturligtvis glad att ha fått 4 USB2-portar.

Sandras analysprogram berättade emellertid för mig att jag har 3 st USB 1.1 och en USB 2 snabbport fastän det i dokumentationen står 4 st USB2. Moderkortstillverkaren har troligen inte gjort fel i dokumentationen eftersom det är så luddigt och man har tjänat några kronor.

Du som själv vill kolla här är länken till Sandra:

http://www.sisoftware.net/index.html?dir=dload&location=sware_dl_3264&langx=en&a=

programmet som är gratis heter Star Soft Online, Sandra Lite 2005 SR1
Lycka till med testen
Berätta gärna hur det gick.
 
Så här berättade Sandra om mina USBportar

För er som inte orkar ta hem programmet och kolla.
Så här svarade Sandra om 2 av mina USBportar

USB Controller 3
Model : ASRock Inc VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (All VIA Chipsets)
Version : 1.10
Interface : UHCI
Channels : 2
Speed : 48MHz
Supported Speed(s) : Low (1.5Mbps) Full (12Mbps)
Legacy Emulation Enabled : No

USB Controller 4
Model : ASRock Inc VT6202 USB 2.0 Enhanced Host Controller
Version : 2.00
Specification : 1.00
Interface : EHCI
Channels : 6
Companion Controllers : 3
Supported Speed(s) : Low (1.5Mbps) Full (12Mbps) High (480Mbps)
Addressing Support : 32-bit
Legacy Emulation Enabled : No

Det finns alltså 3 nivåer Low 1,5 Mbps, Full 12 Mbps och High 480 Mbsps i en äkta USB2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.