ANNONS
Annons

USA = världsgaranti eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Nu har jag bläddrat igenom ett antal forum och inte blivit så mycket klokare... Hur är det egentligen; Får jag världsgaranti med ett USA-importerat objektiv eller ej? Finns det något som utnyttjat detta och kan bekräfta det?

Jag får mitt EF-s 17-85 vilken dag som helst och är nyfiken på vilken garanti jag får på det... Jag kanske borde kollat upp det innan? :)

Staffan
 
Om du köpt ett USA-märkt objektiv, så ska det, i kartongen finnas en röd-vit garantisedel som det står Canon International Warranty System på. Detta tillsammans med inköpskvittot skall vara nog för garanti, även i Sverige. Jag vet inte själv. Har nämligen aldrig haft problem med mina gluggar.
 
Staffanp skrev:
Hur är det egentligen; Får jag världsgaranti med ett USA-importerat objektiv eller ej? Finns det något som utnyttjat detta och kan bekräfta det?

Svaret är som vanligt att "det beror på". I USA säljs Canonobjektiv i åtminstone två varianter. Dels en variant som gått via Canons auktoriserade grossister och de objektiven har världgaranti. Dels finns det så kallad gråimport där återförsäljaren direktimporterat varan. Det sistnämnda är helt lagligt och objektiven är vanligen ett antal hundralappar billigare, men du sägs gå miste om Canons världsgaranti.

Jag har själv importerat optik från B&H och betalade för den något dyrare varianten. Det följde med garantibevis märkta "Canon International Warranty System". Jag har aldrig haft anledning att utnyttja garantin, men ser ingen anledning till att det inte skulle fungera i mitt fall.
 
Jag har köpt ett antal "USA"-märkta (lite dyrare alternativet) optik från B&H som levereras med röda Warranty-kortet som Jesper säger. Jag har fått en sådan glugg justerad för back/frontfokus på garantin (kostnadsfritt) hos Stockholm Centralservice i Hägersten. Jag har också köpt optik märkt "imported" (lite billigare varianten) och då följer ej med något röd/vitt warranty-kort. Jag har ej haft problem med något "imported" objektiv så jag har ej haft anledning att prova garantin på det, men jag antar att det inte funkar.
 
När jag lämmnade in min kamera på CANON RCC i gbg, så sa tjejen i disken där. Att dom inte hade ngn "Värdsgaranti" utan att den så kallade "värdsgarantin" bara gällde i USA,

dock sa hon också att dom utförde garantirep på typ allt canon, oavsätt var det va köpt pga goodwill. Om detta är CANONS officella ståndpunkt vet jag inte, men så sa hon i allafall.
 
Jag fick detta svaret från Canon i slutet av veckan:


Tack för din förfrågan beträffande din Canon produkt.

Canon objektiv har global fabriksgaranti i 1 år efter köp. Du kan lämna in objektivet på en auktoriserad serviceverkstad vid behov av service.


Jag fick världsgaranti med objektivet så det skall nog fungera fint att lämna in det i Sverige om så krävs. Men det hoppas jag att jag slipper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.