Annons

Urkass kamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)
ingen fara :)

Som jag nämnde tidigare så är jag van vid kameror som tar bra bilder med standard inställningarna så när jag fick kameran bara knäppte jag lite utan att göra något med den och fick då det bedrövliga resultat som bilderna jag la ut här... När jag gjorde inställningar så blev dom ju klart mycket bättre! Så visst fel av mig att ta för givet att den ska ta bra bilder utan att man behöver göra något, men är ju så van vid min coolpix så när jag hade tagit dom bilderna så såg jag tusenlapparna flyga iväg i onödan och då blev jag lite smått hysterisk ;)

Men jag tyckte inte att resultatet blev som jag ville ändå sedan när jag fått kläm på det... tar mycket macro så jag kände att detta var nog inte rätt kamera för mig, ska nog hålla mig till mina coolpixar :D
 
Har du kunnat avgöra om det kanske är fel på kameran? Om kameran inte kan ställa in fokus rätt kan det vara mekaniskt fel i fokuseringen. (Jag köpte en kamera som kom med precis det felet, men mina resultat blev ännu värre än dina.) Tyvärr kan du ju inte gå till butiken och be säljaren titta på den över disk. Det hade annars löst problemet direkt.

Nu är inte G500 den Minolta jag skulle satsa på (en gammal konstruktion som är mycket långsammare än de nyare), men direkt dåliga bilder ska den inte behöva ta, om man inte ställt den på allting manuellt utan att veta varför. (Manuellt fokus felinställt ger ju sällan skarpa bilder.) Eftersom du testat och envisats lite så är trasig kamera en rimlig förklaring.
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag känner inte alls till kameran men kollade i en av de sk "Köpguiderna" som finns (Allt om DIGITALFOTO) o där står en förbryllande uppgift:

"Kompakt kamera med manuell exponering och 3 fixfokuslägen"

Eh? vad? fixfokus?? kan det verkligen stämma? nä? köpguiden i övrigt är inte helt korrekt heller har jag kunnat konstatera för de kameror som jag känner till så jag utgår från att det är fel.

Jag och en journalist som heter Eva Hedberg är ansvariga för innehållet i nya Köpguiden i Allt om Digitalfoto. Vi är jättetacksamma för eventuella rättningar. Det är ett styvt jobb att hålla reda på över 170 olika kameramodeller.

Vad gäller de tre fixfokuslägena så är det just det. Man kan använda kameran på autofokus eller på tre förinställda avstånd. Det är en ganska bra finess som är liksom halvvägs till manuell fokus. Vi kanske skulle ha uttryckt oss annorlunda, men vi har bara två rader till vårt förfogande.

Apropå felaktigheter i tabeller och liknande så har vi stött på hur mycket som helst i det här arbetet. Dels på mycket kända webbplatser med väldigt gott renommé, dels hos kameratillverkarna själva (så sent som idag stötte vi på tre(!) olika uppgifter om en detalj på en tillverkares webbplats).

Hursomhelst så är vi tacksamma för eventuella rättelser.
 
Det är lite av ett sisyfosarbete att göra en tryckt guide över digitala kameror. Liksom tester. I senaste numret testas Minolta Z2 medan alla väntar på Z3 testet förstås, eller redan har läst det... Hårt liv! Kanske är det nåt som lockar lösnummerköpare som går i köptankar, annars kunde en sån guide lika gärna ligga på nätet som komplement till tidningen.

Nåja, ett fel som jag noterat angående, ja gissa!, Minolta Dimage A1 är slutartiden det saknas en nolla där... nä! den uppgiften är helt borta nu, gällde slutartiden som inte är 1/1600s som kortast. Lägg på en nolla! Men som sagt den uppgiften är helt borta nu liksom ett annat fel.

Men varför får den bara två "fickpoäng" *s*
Intressant att den får full pott i bedömningskategorin "Mångkunniga kameror som inte är alltför stora" nåja, jag tycker förstås inte att en A1 är för stor men vilken kamera är "alltför stor"?

Lite kul med antal kvadratmikrometer per pixel o så gör ni en folkbildande insats genom att komplettera brännvidd med bildvinklar.
 
Liax skrev:

Tror alla som håller på med foto gjort misstag
/Joakim

Misstag. Jopps, det har förekommit.

Har en digital via jobbet och den tog det en rätt lång stund att lära sig ordentligt. En väldigt lååång stund får man erkänna. Undras när man blir klar?

Den där gången jag bytte film i kameran. Lämnade flärpen ute på den exponerade filmen och sen en stund senare stoppade jag in den filmen i kameran igen för nya äventyr. Där kan man snacka om dubbelexponering. Gick sen och framkallade den nya oexponerade filmen. Det är sådant man borde hålla tyst om egentligen.
Var det som nybliven kameraägare? Nja, det skedde nu i somras.
 
Kolla in Magnus Thornbergs bilder (2L8 som användarnamn på FS. Han har tagit en massa bra bilder med sin G500! Han kanske har några tips.
Det kan ju också hända att du är lika bra som mej på att hitta måndags ex. :( Lycka till Martin
 
HDFS) (KGS skrev:
men vilken kamera är "alltför stor"?

Tja du vet, digitalkameror som inte är "riktiga" digitalkameror – Nikon D70, Canon 300D och dom. :eek:)

När vi gjorde algoritmerna för "fickbarhet" hade vi som uttalat mål att Magnus Fröderbergs 1D mkII med 24–70/2,8 skulle få noll. ;-)

Så även om den skulle ha "riktiga" digitalkamerafinesser som filmning, diktafon, MP3-spelare, levande histogram och vridbar display så skulle den ändå få dåligt som allroundkamera.
 
Inget felmeddelande?

Jag och min flickvän köpte en G500 till hennes far. Den kunde inte fokusera. Vi fick iofs ett felmeddelande i displayen när den startade, men jag tror mycket väl att det kan vara fel även på din kamera.

Är man osäker kan man ju alltid ta med den till inköpsstället och be någon där ta ett bra kort med automatik.
 
gors skrev:
Så även om den skulle ha "riktiga" digitalkamerafinesser som filmning, diktafon, MP3-spelare, levande histogram och vridbar display så skulle den ändå få dåligt som allroundkamera.

Du tipsar väl mej så fort du får höra ryktet om att en sån tingest är på gång ut på världsmarknaden!?

Just nu sitter jag o tittar på kamerautbudet o är bara förvirrad, det finns INGENTING att byta till... fast å andra sidan kan jag vänta till våren även om jag aldrig använt en (digital) kamera så länge förut...
 
Levande histogram. Det är sådana begrepp som får mig att tänka på tamagotchis.

Snart har vi en kamera som gnyr stilla. - Feed me. Då får fotografen knata upp mitt i natten och ta en bild av månen för att få tyst på gnället.

Eller så får man korta tillrättavisande kommentarer om man har sned horisont eller överexponerad himmel. Tar man en bild av en katt eller litet barn och har rörig bakgrund kanske kameran kastar ut minneskortet. - Ptui, fnyser den.
 
Johan>>

jag tror det... men helt säker är jag inte ;-), men det var skillnad förr... då kunde jag köpa en vacker, duglig Olympus Camedia xxx-Z på våren o sälja den utan förlust ett år senare! Sånt går inte nuförtiden.

Det årliga bytet har börjat kosta en massa pengar också... så det ska till lite mer än bara några miljoner pixelbitar för att skilja mej från Aette ;-)
 
KG

Håll ut...
Och inför prövningarnas tid så passa på att redan nu gå ut i skogen och hitta en lagom pinne att bita på när stunderna blir som allra svårast.
=)
 
Gatufoten skrev:
Levande histogram. Det är sådana begrepp som får mig att tänka på tamagotchis.

Du hänger inte med Sven, levande histogram är historia. Pentax har visat vägen till nästa steg i sin nya 750Z – levande varningar för urkritning och ingensotning. Det blinkar rött på displayen i de urkritade områdena och gult i de igenbeckade.

Faktiskt riktigt användbart.
 
Ne, sånt skit är inget att ha. Antingen ska digitalkameran vara så lik en vanlig SLR som det bara går(vilket dom typ är), eller så ska den den kunna servera mig en perfekt Espresso på beställning när jag står där ute på fjället, samtidigt som jag styr den med röstkommandon.
:D




Du hänger inte med Sven, levande histogram är historia. Pentax har visat vägen till nästa steg i sin nya 750Z – levande varningar för urkritning och ingensotning. Det blinkar rött på displayen i de urkritade områdena och gult i de igenbeckade.

Faktiskt riktigt användbart.
Låter rätt användbart i vissa lägen. Iaf så lär man ju se vilka delar som man bör prioritera.
 
gors skrev:
Du hänger inte med Sven, levande histogram är historia. .

He he. Behövs inte med en K 1000. En nål som pekar plus eller minus, är allt som behövs.




Men visst kan nog 750Z bli en säljande sak i USA. Retro look och alltbrukar ju jänkarna gilla. Inbyggd världsklocka med olika tidszoner, det låter ju som oundgängligt ;-)
Noterade tidigare att Pentax Sverige inte sa ett pip om den på sin hemsida förrän nu, medans den funnits ett tag på Cybers- och Scandinavianphotos sidor.
 
gors skrev:
Du hänger inte med Sven, levande histogram är historia. Pentax har visat vägen till nästa steg i sin nya 750Z – levande varningar för urkritning och ingensotning. Det blinkar rött på displayen i de urkritade områdena och gult i de igenbeckade.

Faktiskt riktigt användbart.

Låter mycket användbart! Mitt live-histogram (Minolta A1) är för dåligt för att man skall kunna veta säkert hur exponeringen blir i t ex små solbelysta områden i bilden. En rödmarkering i sökarbilden vore kanon. Men det dröjer väl åratal innan sånt blir möjligt i något som liknar en DSLR. Där finns som jag förstår det i dagsläget ingen möjlighet att presentera någon information överhuvudtaget inne i sökarbilden. En stooor nackdel!
 
HDFS) (KGS skrev:
Du tipsar väl mej så fort du får höra ryktet om att en sån tingest är på gång ut på världsmarknaden!?

Just nu sitter jag o tittar på kamerautbudet o är bara förvirrad, det finns INGENTING att byta till... fast å andra sidan kan jag vänta till våren även om jag aldrig använt en (digital) kamera så länge förut...
Men vad är kravet då? Min fickkamera är fickvänlig, filmar, har diktafonfunktion och levande histogram, och lågt pris. Nej, ingen mp3 eller vändbar skärm. Man kan inte få allt, men man kan få ganska mycket, men man måste ju prioritera lite. "Ingenting" är att ta i. Vill man ha vändbar skärm så är A95 inte så förfärligt stor.

Så vad är det som ingen kamera har som du vill ha? Det finns till och med kameror med inbyggd mobiltelefon numera (i stället för tvärtom).
 
Senast ändrad:
Ragnemalm skrev:
Det finns till och med kameror med inbyggd mobiltelefon numera (i stället för tvärtom).
OT: Kamera med mobil? Hjälp, finns det verkligen någon som är intresserad av såna konstiga multifunktioner? En mobil tar ju nästan ingen plats alls, allt behöver inte rymmas i samma bröstficka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.