Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urballade färger i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Photoshop HJÄLP!!!!!!

Fotade RAW+JPG igår... öppnar JPGen i PS CS2... ser ut som f-n... kollar färginställningarna... allt stämmer... öppnar NEF (RAW)... ser lika illa ut...
Bilderna är väldigt uppljusade och verkar ha allt för få färger. Jag har provat att plocka in gamla JPGar som jag vet är korrekta filer. De ser även de ut som 256 färgers numera. Öppnar jag filerna i Windows XPs program för visning av bilder och fax ser bilderna korrekta ut. I PS jobbar jag i adobeRGB men det gör ingen skillnad om jag byter färgrymd.
Nu till det som jag tycker är konstigast nämligen att om jag sparar en av dessa filer som ser ut som 256 färgers och sedan öppnar dem i Windows visningsprogram så är filerna korrekta igen. Detta får mig att tro att jag lyckats ställa in något 256 färgers förvisningsläge i PS men jag vet inte var eller hur!?!?!

Ställer jag att jag vill proofa bilden under view och sedan väljer monitor RGB så blir bilden rätt men det är ju ingen lösning på problemet.

Tacksam för förslag på åtgärder!

Låter som om Photoshop assignar en felaktig färgprofil till bilder som du öppnar. Kolla under färginställningar och se om du rört till något där. I andra hand skulle det kunna var något knas med skärm/kortdrivrutinen, men det verkar mer osannolikt.

Gammal tråd, men jag har samma problem.

Har tom gått så långt att jag har installerat om xp och alla nya drivrutiner och installerat Photoshop elements 4 och 5 igen,

Men samma fel kvarstår. Har bytt grafikkort utan någon lösning. bytte från ett ATI baserat till ett med Nvidia så inte grafikdrivrutinerna skulle kunna störa.

Är det någon som har en aning om vad som är fel.

Prova att köra Adobe Gamma och se om det inte löser problemet. I andra hand försök få tag i en skärmkalibrator och kör den. Löser 95% av fallen skulle jag tippa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar