ANNONS
Annons

Uppvigling till allmänfarlig ödeläggelse!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske så här?

"Varför inte hänga upp ett gäng digitala fotoramar lite varstans?"

Dyrt och folk skulle förmodligen sno dem direkt, då inte för fotografiets skull. I större lokaler och dyl. skulle detta dock fungera bra, kanske i samarbete med något företag för att slippa inhandla dessa ramar själv..? Lite för hi-tech än så länge..

Jag fick en idé i dag om hur man skulle kunna gå till väga för att på ett enkelt sätt hänga sina verk.
Man skriver helt enkelt ut sina bilder, själv eller på labb. Sen kör man dem genom en lamineringsmaskin. På detta sett skyddas de från fukt och jag tror, har inte stenkoll på detta, att man kan klippa upp lamineringen ganska lätt och ta ut printen. Kan det stämma?
Sen är det bara att festa på valfritt ställe med klisterkuddar.
Detta innebär att man måste ha till gång till en lamineringsmaskin, men de är ganska billiga och de finns kanske på ett kontor nära dig?

Vad sägs om detta?

:hmm: Om man printar ut på snabbutskrift i en sån där automat (som finns t.ex. på Japanfoto) så håller de för en hel del väta... Iaf håller de för rejält med dreggel från en sexmånaders bebis som håller på att få tänder...

Jag kommer och tänka på de bilder som brukar hänga på Centralstationen i Göteborg och som byts ut nån gång i månaden eller nåt..

Helt undbart att bara få stanna till och se lite intressanta bilder.. Ok, alla bilder har inte alltid varit fantastiska, men de ballongflygningsbilderna som hänger nu är väldigt fina.

Tänk om vi kunde börja sätta upp vackra, spännande och inspirerande bilder över hela stan! Gud vad härligt!

Jag och mina kompisar i Dykarklubben Kraken har haft undervattensbilder på centralstationen. Inte ett jättebra ställe för bilder, men ändå kul.

Jag tycker det är en bra och intressant idé.

Även jag fashineras av gatukonst, och har nog både en och två gånger tänkt tanken att vålda upp lite bilder här och var, men det var det där med att få tummen ur...:)

Sen, ni som argumenterar emot, jag undrar nästan om ni VET vad gatukonst är för något? Jag får för mig att ni tänker på fula affischer och klisterrester och skräp från densamma som brukar sitta nära vissa gathörn o.s.v. Jag skulle inte kalla detta gatukonst, snarare olaga anslagstavla. "Riktig" gatukonst är t.ex. rådjuren på vissa vägskyltar (altså inte bara skyltar med vägnamn, utan skyltar längs vägen) i Stockholm. Hur många här har sett och lagt märke till dom? Hur många har förfasats över hur hemskt det är att någon kan vandalisera på detta sätt?! (rådjuren sitter i princip alltid på baksidan av skyltarna och stjäl därför ingen uppmärksamhet från bilisten). Vägverket uttalade sig något i stil med "Det är ju lite roligt".

Alltså bara meningen "Allmänfarlig ödeläggelse", hur grymt låter inte det :)

Utan tvekan det coolaste namnet på ett brott man kan dömas till!!

...
Sen, ni som argumenterar emot, jag undrar nästan om ni VET vad gatukonst är för något? Jag får för mig att ni tänker på fula affischer och klisterrester och skräp från densamma som brukar sitta nära vissa gathörn o.s.v.
...

Här i närheten sattes det upp konst, några tjejer som virkat strumpor runt träd, stolpar m.m. Det är antagligen "riktig gatukonst".

Det var ju kul en stund, men en tid senare så var det i min mening bara nedskräpning, möglande och skitiga garnhärvor som förstås inte konstnärerna själva har tänkt städa bort. Det hänger förresten fortfarande valaffisher på några ställen, har dom som sätter upp saker inget ansvar att städa efter sig, eller ska det göras av "samhället", dvs på skattepengar?

Jag förutser att samma sak händer om folk sätter upp foton, det blir klister och trasiga pappersbitar rätt snart, och det är rätt fult.

Det är helt klart en viktig aspekt du tar upp, Anders!

Helt klart borde de som sätter upp offentlig konst städa efter sig när konsten blivit gammal, det är nog svårt att tycka något annat. Skulle man själv göra det? Njaekanske :)

äfven skräp äro konst
alla skräpar ned även konstnärer
tom konstnärer kan skräpa ner
hellre en konstnär i handen än tio i papperskorgen
det äro en konst att kunna skräpa ner
tom rådjur vet hur man skräpar
ner
sig

Om alla fotografer ska gå och klistra upp kopior på stan finns det snart inga platser kvar att fotografera utan att det dyker upp foton i fotona.

och man kan ju fota av den här debatten och trycka upp med de fotona så blir det ännu mer meta, irl eller icke irl, det är frågan, fast eg är det väl inte foton om de inte är framkallade förstås, utan meta foton eller trycksaker som inte åberopar lumiere utan ren additiv färblandning, fast det ser väl lika skräpigt ut ändå

rådjuren tycks ha försvunnit häromkring dock, var länge sen jag såg de, eller också är det för att jag aldrig går några promenader längre

Det är helt klart en viktig aspekt du tar upp, Anders!

Helt klart borde de som sätter upp offentlig konst städa efter sig när konsten blivit gammal, det är nog svårt att tycka något annat. Skulle man själv göra det? Njaekanske :)

Om man använder sprayfärg så finns det anställda som städar efter än :)

Även dom som målar betalar skatt, momsen på sprayfärgen är ju bara ett exempel!

Om alla fotografer ska gå och klistra upp kopior på stan finns det snart inga platser kvar att fotografera utan att det dyker upp foton i fotona.

Det är väl redan ett stort problem. I alla fall här i krokarna där den kommersiella nedskräpningen och förfulningen av stadsbilden fullkomligt har exploderat.

Faktum är att jag numera blir glad varje gång jag ser en övermålad reklamtavla. Snygga foton som klistras över desamma hade varit ännu bättre och inte som jag ser det gjort någon som helst skada då skadan redan är skedd.

Alltså...

... jag tycker idén är skithäftig! Foton som sitter på udda ställen, fria att plockas ned av betraktaren för att sättas upp hemma, DET är smart gatukonst. Sen att TS inte får medhåll från rigida tyckare är bara väntat och extra roligt. För det i sig är ju ett bevis för att städer inte kommer översvämmas av foton från alla fotografer. JAG tycker att det är en bra idé, JAG tycker att foto som gatukonst som UTTRYCK är raka motsatsen till grafitti (vattenfast kontra lättbortplockat, trots att de delar samma ideologi) och JAG tänker vidta åtgärder för att se till att gråa ytor i mitt närområde snart är bebodda av laminerade fotografier. Kanske för min egen skull. Men MEST för att jag själv skulle vilja se foton där, tagna av andra. Nu är så inte fallet, då får JAG ta saken i egna händer. Och ja, om Östberg vill jämföra med grafitti, låt honom göra det. Fotokonsten utvecklas alltid, varför inte åt detta håll? Ingen kan gilla allt, JAG gillar det här! Guerrillafoto -10 startar idag! Dessutom, klaga på stickade ormar på lyktstolpar? Är ni 80 år gamla eller?

Vet inte vad du menar med det, jag har bara uttryckt min egen åsikt, inte påstått att det skulle vara någon allmän mening. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar