Annons

Upptäcka bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Jag har i Forum sett att bildstöld är något som tydligen förekommer. Jag har vidare förstått att "nedladdningsskyddet" här på fotosidan är tämligen lätt att kringgå.

Min fråga är: hur upptäcker jag att någon har snott min bild? Eller mer specifikt, finns det någon sökmotor på Internet som kan binärsöka (eller motsvarande) på bildfiler (med hjälp av ett original) så man kan hitta identiska eller snarlika kopior?

Snodda bilder i tryck lär man ju inte upptäcka på annat sätt än att man ser publikationen, men med tanke på den ringa upplösningen på bilderna här förmodar jag att dom är idealiska att använda på nätet.

Nä, det blir allt svårt att veta om ens bild är snodd. Om inte annat kan man alltid ta en skärmdump, och då spelar nog ingen inbäddad sök-kod nån roll alls.
Men, som vanligt är rådet om man är rädd för stöld att låta bli att publicera.

Hmmm. Förmodligen. Det vara bara en tanke jag fich efter att ha installerat IMatch (bildarkiveringsprogram). Där kan jag dels söka på bilder utifrån ett original för att hitta identiska eller liknande, eller tom rita en egen bild och söka efter (fungerar "sådär"). Det är givetvis mycket enklare att skapa en sådan sökfunktion i en enkel databas, men det som kan göras lokalt kanske också kan göras globalt var min tanke.

Digimark

Du kan ju alltid testa Digimark ID. Vet inte hur starkt det är egentligen mot omsparningar av en bild osv.

Testa med den här bilden. Den ska innehålla Image ID: 123456 och Digimark ID: ImageBridge Demo.

Bilden är sparad med JPEG som är förstörande. Jag valde JPEG 50% komprimmering, bilden är 9,7KiB stor. Det ska tydligen gå att välja för print också. Då ska det gå att scanna in bilden för att verifiera ID.

Bilagor

• digimark2.jpg
    digimark2.jpg
    9.7 KB · Visningar: 728
Hur hittar jag den om någon screendumpar den, förminskar den och lägger den på en webserver i Tanganyika?

Precis, men om man kan bygga ett system för att hitta fingeravtryck så borde det här vara en baggis. Men det finns väl inga pengar i det - dom enda potentiella kunderna skulle väl vara paranoida fotografer ;-)

Kanske något för kodsnickraren här på sajten att syssla med på kvällar och helger :)

Det är för svårt, och kanske inte ens möjligt.

De stora företagen med $$$$$$$$$$$$$$$$$ pengar har ännu inte lyckats skapa ett kopieringsskydd eller system som det inte går att kringgå.

När det gäller bilder så är det ju bara att modifiera lite och så blir det mycket svårt att ordna automatisk egenkänning..

Möjligtvis om du lyckats skapa ett tillräckligt stor och smart neuralt nätverk, så kan det känna igen bilden, även om stora modifieringar, omskalingar, osv är gjort. :)

Något som inte riktigt passar in i tråden, men som handlar om allt detta. Jag har en egen fotohemsida där jag lägger upp bilder i 800x600, kanske inte så smart har jag hört.

Men om man ska bevisa att ens digitala bilder är ens egna, hur gör man då? Det finns ju info i bilden som tex när bilden är tagen osv, med vilken kamera mm. Räcker detta som bevis?

Hur kan man formulera ens upphovsrättsinformation som tex All rights reserved 2005, med en liten text istället?`Vad ska det innehålla mm, finns det färdiga mallar som man får använda? Dvs det som tex finns här på fotosidan.se: du får inte blabla, du får heller inte blabla..?

// Jocke

Svensk upphovsrätt gäller även om du inte skriver nått.

Du kan ju bevisa att bilden är din genom att du har tex ett större original, tex RAW-filen, eller JPG-filen som kameran skapade. Det är ju rätt så svårt att skala upp en 800x600-bild till att bli som originalet.

andewid skrev:
Svensk upphovsrätt gäller även om du inte skriver nått.

Du kan ju bevisa att bilden är din genom att du har tex ett större original, tex RAW-filen, eller JPG-filen som kameran skapade. Det är ju rätt så svårt att skala upp en 800x600-bild till att bli som originalet.

Aha, kalas! Fast jag har skrivit på engelska, det påverkar ingenting hoppas jag? För amerikanerna är lite lite flippade när det gäller upphovsrätt osv.. Siten är ju ägd av svensk som bor i Sverige, men för att fler ska förstå är den skriven på engelska.. Motiven tagna i Sverige också.

// Jocke

Ja, nog är det möjligt att identifiera bilder automatiskt.
T ex genom kantdetektering i bilden och sedan använda liknande teknik som för fingeravtryck skulle nog kunna fungera.

Det som kan göra bilden unik är t ex korspunkternas inbördes placering i bilden. Då skulle omskalningar, rotering, ändring av färger, etc inte ha någon betydelse, bilden skulle gå att identifiera automatiskt ändå.
Man skulle ju kunna acceptera att systemet letar fram kanske de 10 mest lika bilderna och sen gör man den slutliga bedömningen manuellt.

müsli skrev:
Ja, nog är det möjligt att identifiera bilder automatiskt.
T ex genom kantdetektering i bilden och sedan använda liknande teknik som för fingeravtryck skulle nog kunna fungera.

Det som kan göra bilden unik är t ex korspunkternas inbördes placering i bilden. Då skulle omskalningar, rotering, ändring av färger, etc inte ha någon betydelse, bilden skulle gå att identifiera automatiskt ändå.
Man skulle ju kunna acceptera att systemet letar fram kanske de 10 mest lika bilderna och sen gör man den slutliga bedömningen manuellt.

Prexis - det borde inte vara "svårare" än att skriva en autofokusalgoritm för en kamera :)

müsli skrev:
Helt trivialt är det inte men det pågår en del forskning på området. Dock tror jag inte det finns många verktyg färdiga att använda. En metod som jag sett går ut på att beräkna "hash-värden" på bilder. Inte på själva bildfilen utan på bilden. Enligt det jag läst ska dagens metoder klara av viss förändring av bilden som smärre omskalningar, begränsad beskärning, viss rotation, gaussisk oskärpa osv. Jag har försökt följa det här och väntar med spänning på fortsättningen.

http://datf.iis.sinica.edu.tw/Papers/2004datfpapers/4/3.pdf
http://www.ece.utexas.edu/~bevans/papers/2004/imageHashing/ICIP2004ImageHashingPaper.pdf

Beskär!

Beskär man en del av bilden och behåller originalet så kan du ju i alla fall bevisa att du har originalet.

Upphovsrätten gäller ju oavsett copyright-märken och liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar