Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppskattat pris på Panasonic DMC-L1 och Leica D 14-50/2.8-3.5?

Produkter
(logga in för att koppla)

jofoto

Medlem
I och med denna kamera känns det som om det är dags även för mig att köpa en DSLR, frågan är bara: vad tror ni att kameran och objektivet kommer att kosta (hos t ex Cyberphoto)?
Om kameran kom imorgon skulle jag tippa på ett pris för bara huset på ca 9995kr, men när den lanseras (i höst?) tror jag konkurrensen från andra modeller kommer att ha drivit ner det till 9295kr.
Enbart objektivet tror jag inte kommer att kosta så värst mycket mindre, säg 7495kr.
Som kit tror jag priset för hus+objektiv landar på runt 14995kr.

Vad tror ni andra, dyrare eller billigare?
 
Hej! Kameran kommer nog inte att kosta mer än Olympus E-330, dvs 9995 med objektiv. Dock har jag svårt att tänka mig att det är det där leicaobjektivet som ingår då. Förmodligen så kommer panasonic att släppa en kopia på olympus 14-45 som billigare alternativ i kitet. Med det inte sagt att man kan köpa kameran med leicagluggen i kit fast till mer pengar. Om jag skulle gissa på ett pris för leicagluggen så skulle det nog bli runt 7000kr med tanke på att olympus 14-54 (2,8-3,5) är ett grymt bra objektiv och kostar ungefär 5000kr.


MVH Uffe

p.s. Lite kul med gissa-disskutioner som inte rör canon eller nikon :)
 
Bjelkengren skrev:
Hej! Kameran kommer nog inte att kosta mer än Olympus E-330, dvs 9995 med objektiv. Dock har jag svårt att tänka mig att det är det där leicaobjektivet som ingår då. Förmodligen så kommer panasonic att släppa en kopia på olympus 14-45 som billigare alternativ i kitet. Med det inte sagt att man kan köpa kameran med leicagluggen i kit fast till mer pengar. Om jag skulle gissa på ett pris för leicagluggen så skulle det nog bli runt 7000kr med tanke på att olympus 14-54 (2,8-3,5) är ett grymt bra objektiv och kostar ungefär 5000kr.


MVH Uffe

p.s. Lite kul med gissa-disskutioner som inte rör canon eller nikon :)

7000:- för en Leica glugg ?

Det vore kalas, men tyvärr tror jag nog du får lägga till minst det dubbla.

Huset tror jag hamnar runt 10.000:- om man skall tro på rykten från over there.

mvh kent
 
Senast ändrad:
Jag tror L1 kommer ligga 20-30% högre i pris än E-330. L1 verkar trots allt vara ett väldigt fint hus med stor manuell känsla och manuella reglage. Leica gluggen tror jag kommer hamna på ca 9-10000 kr i pris. Paketpris på ca 20 000 kr..
 
När jag var på fotomässan på Elmia i Jönköping helt nyligen frågade jag en kille i Panasonic-montern lite om kameran då denna är ett intressant uppgraderingsalternativ för mig själv, den dag jag byter kamera.

Han sa att kameran troligtvis släpps i Sverige i juni/juli och att priset kommer ligga i närheten av 2000 Euro tillsammans med Leica-objektivet.

Idag nämnde en kamrat att det står en liten notis om kameran ifråga i senaste numret av tidningen Foto. Ska kika i tidningen på tisdag.
 
Zoso skrev:
7000:- för en Leica glugg ?

Det vore kalas, men tyvärr tror jag nog du får lägga till minst det dubbla.

Men kan inte produktion i Panasonic-lina betyda lite mer prispress än traditionell Leica-prissättning?
 
Punkk skrev:
Men kan inte produktion i Panasonic-lina betyda lite mer prispress än traditionell Leica-prissättning?

Jo om det är Panasonic som tillverkar den, men då är det ju inte en äkta Leica glugg längre eftersom Panasonic troligen inte tillverkar objektiv med samma nogranhet som Leica i Tyskland.
 
Zoso skrev:
Jo om det är Panasonic som tillverkar den, men då är det ju inte en äkta Leica glugg längre eftersom Panasonic troligen inte tillverkar objektiv med samma nogranhet som Leica i Tyskland.

Det är möjligt att det är nogrannheten som gör prislappen på Leica. Men säkert är väl att det är dyrare arbetskraft i Tyskland än Asien också?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.