Annons

Uppskärpning i RAW konv. lr PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Jag har en ganska enkel fråga. Jag framkallar mina RAW bilder med nya RAW konverteraren i PS CS2...tycker den fungerar skitbra. Jag har även nu lärt mig att man bör som standard lägga på USM i PS på sina bilder när man minskar ner dom...vilket man ju oftast gör alltså.

Men...nu till min fråga...är det någon mening att dra upp skärpan i RAW-konverteringen? Standardvärdet är på 25, förut har jag ofta dragit upp den till 30-40 beroende på hur bilden ser ut. Är det bara onödigt nu? Ska jag framkalla med standarden, och sen skärpa upp med USM? Några för/nackdelar med att göra på annat vis?

Och en annan snabbis...jag har fått två olika tips för hur man kan använda USM...båda som jag nu använder flitigt, då de i stort sett alltid gör mina bilder bättre. Ena är USM med Amount 15%, Radius 250 och Threshold 0. Den ger bättre färger, klarare kontraster och klart mindre gråa bilder. Andra är Amount 100%, Radius 0,5 och Threshold 1. Det är den som står för standard-uppskärpningen numera.

Man kan använda USM två gånger på samma bild med dessa olika inställningar, utan att de liksom blir någon kaka på kaka väl? Så inte jag får någon onödig kvalitétsförlust menar jag. För man kan väl inte få båda dessa USM funktioner på en gång?

Jättetacksam för hjälp! Har använt PS i flera år, men det är först nu jag börjar verkligen lära mig de användbara knepen känner jag. =)
 
Bättre att skärpa i Photoshop.
Snyggare skärpning, mer kontroll.

Jag har ACR inställt på 80 som standardvärde men använder det bara för att bedöma skärpan på bilder (i 100% förstås) innan jag går vidare.
 
Okej, tackar. Som jag trodde då.

ACR? Är det skärpeinställningen i RAW koverteraren? Menar du att du kikar hur skärpan är ungefärligt med den inställningen på 80, sen går hoppar du tillbaka till 25 (eller standardvärdet i din konverterare) när du framkallar?

Det skulle iaf förklara varför jag upplevt att många bilder är så väldigt oskarpa i RAW filtret i 100%...eftersom jag oftast kikat med skärpan på högst 40 typ. Mer än så så blir uppskärpningen rätt ful oftast...men som du säger (om det är det du säger vill säga ;)) så kanske det funkar fint för att få ett hum om hur det kan bli när man fixat USM skärpning i PS.
 
I min variant av ACR (3.3) så är skärpningen bara för förhandsvisning i konverteraren och visas bara från 100% zoom och uppåt. Den konverterade bilden blir inte skärpt även om du ställer skärpan till 100 i ACR.
Skärpningen verkar vara starkt förenklad och ger oftast en massa konstiga effekter som jag tror beror på förstärkta sensor artifakter som normalt sett filtreras bort av ACR vid konvertering.
Jag har gått över till att göra skärpningen med FocalBlade som jag tycker är mer lätthanterat än att använda Edge och USM eller SmartSharpen.
 
ACR = Adobe Camera Raw. Hela plugginen alltså.

Jag skapar en ny standardinställning som gäller för alla bilder som öppnas genom att ställa in de värden jag vill ha.
I det här fallet skärpning på lämplig värde.

Jag gör helt enkelt inställningar som jag vill skall gälla för alla nya bilder.

Sedan går jag in på knappen vid röda pilen (bilden nedan) och sparar nya Camera Raw-Standardinställningar.

Alla bilder som inte justerats tidigare kommer nu öppnas med inställd skärpning.
 

Bilagor

  • 01.gif
    01.gif
    5.9 KB · Visningar: 535
Under samma knapp som ovan hittar du inställningar.
Där ser du till att skärpningen bara gäller för förhandsvisning...
 

Bilagor

  • 02.gif
    02.gif
    6.1 KB · Visningar: 533
Niklas, skärp inte i ACR alls, gör som Mikael föreslår, ställ om så att skärpningen endast är för förhandsvisningen. Gör skärpningen manuellt i photoshop istället, då får du mycket mer kontroll.

Om du exempelvis konverterar en bild med mycket brus, så kommer ACR's skärpning att öka brusnivån.

Istället så är det bättre att göra uppskärpningen i photoshop, gärna som ett nytt lager med blandningsläge luminocity (så att inte skärpningen påverkar färgerna i bilden) och med en konturmask av bilden som lagermask för skärpelagret.
 
Har pillat lite nu, en sak jag inte får till bara är att jag inte fattar hur jag skapar en konturmask som lagermask för att skärpa. Jag vet hur jag ställer om blend mode till luminocity på ett lager dock.

Jag ska alltså skapa en konturmask som lagermask, och den ska vara i blend mode luminocity...denna ska jag sedan skärpa? Hur funkar det med opacity på det nya lagret då? Kanske där konturmask-biten kommer in....för det är jag helt grön på.

Jag har engelsk version av PS. Så långt jag testat än är att först konvertera bilden från background till layer. Sedan skapar jag ett nytt "layer from copy". Detta sätter jag sedan som "clipping mask" (det jag gissat är konturmask). Sedan ställer jag om blend mode till luminocity. Efter det skärper jag mitt nya lager.

Resultatet är så vitt jag kan se då helt identiskt, även på färgrika och svår-skärpta bilder, som om jag bara lägger USM skärpningen direkt på urpsrungsbilden.

Något jag gör fel antar jag...

Om någon kan ta sig tid och förklara skulle jag bli väldigt tacksam!

Juste...en snabb fråga också. Skärper ni bilderna efter att ha minskat ner dom till den storleken ni vill ha, eller före? Jag skärper iaf upp bilderna sist just nu. Jag funderar även på om det gör nån skillnad alls att framkalla bilden i minsta upplösning från RAW, för att sedan minska ytterligare för webben...eller om man alltid bör framkalla i full upplösning, för att sedan minska?
 
För att göra en konturmask så väljer du en av färgkanalerna, den som har starkast kontrast oftast, och gör en kopia på den.

Kör sedan filtret "Find edges" på den nya kanalen. Sedan finns det flera metoder på hur man ska anpassa konturmasken, men jag brukar oftast köra levels på den så att den blir tydligare, sen gaussian blur i lagom mängd (ofta runt radie 4, för en 6.3 MP bild). Sedan så avslutar du med att invertera den nya kanalen (ctrl+i), själva konturerna ska altså vara vita på svart bakgrund.

Sedan laddar du konturmasken som en markering genom att klicka på den medan du håller ner ctrl.

Gör en kopia på orginal-lagret (om man har flera lager så gör man ett nytt tomt lager, och trycker på shift+ctrl+alt+e för att kopiera den synliga bilden till det nya lagret). Sedan så skapar du en ny lagermask, då kommer markeringen att laddas in i lagermasken, och voilá så har du en konturmask som lagermask. Sen ändrar du blandningsläget till luminocity, och lägger på skärpningen.

Sen finns det ett knep till, för att skydda lågdagrarna och högdagrarna. Och det är att gå in i lagrets egenskaper (genom att dubbelklicka på det) och i rutan "Blend if" så drar du i markeringarna på de två gråskalorna så du får värdena 20 och 245 på båda två. Detta skyddar de djupaste lågdagrarna, och de intensivaste högdagrarna från skärpning.
 
angående din andra fråga, jag skärper alltid både före och efter. Dock så gör jag oftast en global skärpning (altså utan konturmask) när jag gör slutskärpningen.

Varför skärpa två (eller tre) gånger?
Jo, det är för att man skärper av olika anledningar.

Först så skärper jag (med konturmask) med usm med inställningarna: amount 250%, radius 0.3 threshold 0, för att motverka oskärpan som skapas av dels anti alias-filtret framför sensorn, och dels av att bilden faktiskt interpoleras när bayer-filtret appliceras.

Sedan så gör jag ofta kreativ skärpning. Metoden för det skiljer sig ofta väldigt mycket, men oftast så gör jag ett nytt lager med en tom (svart) lagermask, som jag skärper med USM eller smart sharpen, och sen så "målar" jag in skärpa där jag vill ha den genom att måla med vitt i lagermasken.

Sedan så skärper jag igen efter att jag har ändrat storlek på bilden. Detta för att motverka dels oskärpan som skapas av storleksändringen, och dels för att motverka oskärpan som skapas av utmediet. Denna skärpning gör jag oftast med smart sharpen, och nästan aldrig med en konturmask.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.