Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppsala högar

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag blir tokig på Uppsala högar. Vid flera tillfällen har jag varit och försökt att hitta en vinkel där högarna görs sig bäst. Jag vill ha de tre stora högarna i bilden och helst utan att staketen stör. Har använt allt ifrån vidvinkel till långa telen.

Bilden nedan tog jag idag 16:40 med 70 mm väl medveten om att solen lyste med hårda kontraster och det var i övrigt en tryckande värme run 32 grader. Ändå är jag inte nöjd med själva kompositionen som jag inte heller tror blir bättre med ett annan ljus.

Fyll gärna på med inspirerande bilder av högarna.

Bilagor

• crw_9315.jpg
    crw_9315.jpg
    27.2 KB · Visningar: 2,943
Vet du vad jag tror..Roland.

På med vidvinklen och knalla ned till staketet.. Går säkert att göra något bra med staketet i förgrunden.. Det känns lite som en vidvinkelbild utan intressant förgrund. Annars är det väl inget större fel direkt, men lite intetsägande kanske?

Finns en här på FS..tror den ligger bland favoriterna.. som jag gillar..

Jeppe skrev:
Vet du vad jag tror..Roland.

På med vidvinklen och knalla ned till staketet.. Går säkert att göra något bra med staketet i förgrunden.. Det känns lite som en vidvinkelbild utan intressant förgrund. Annars är det väl inget större fel direkt, men lite intetsägande kanske?

Finns en här på FS..tror den ligger bland favoriterna.. som jag gillar..

Provade den här i åkern. Även den med 70 mm, det var det kortaste jag hade med mig idag. I alla fall tagen på samma nivå som Åsas bild och en vidvinkel kan som du säger förhoppningsfullt göra underverk?

Bilagor

• crw_9375.jpg
    crw_9375.jpg
    26 KB · Visningar: 1,080
Jag tror (men det är bara som jag tror) att bilden blir bättre med en spännande förgrund. I Åsas bild så leds man elegant in i bilden av stigen. Har man ingen förgrund så blir bilden gärna lite platt och om man får uttrycka sig "vykortsaktig"...

Kanske man kan lägga en låg kameravinkel och lägga fälten i förgrunden på något sätt?

Jeppe skrev:
Jag tror (men det är bara som jag tror) att bilden blir bättre med en spännande förgrund. I Åsas bild så leds man elegant in i bilden av stigen. Har man ingen förgrund så blir bilden gärna lite platt och om man får uttrycka sig "vykortsaktig"...

Kanske man kan lägga en låg kameravinkel och lägga fälten i förgrunden på något sätt?

Man kan kanske hitta en tistel, smörblomma eller vallmo att placera i förgrunden. Det kan kanske fungera med en människa också?

Här ett mer deseprat sätt att fånga en av högarna, taget från västsidan (den E4:an är på). Det kanske inte är helhetsvyn som är viktig utan något annat?

Helt klart ska högarna få fler besök framöver.

Bilagor

• crw_9299.jpg
    crw_9299.jpg
    13.2 KB · Visningar: 1,007
Flyger till Stockholm på Torsdag (14/7) för att hämta vår "nya" bil.. hmm 6 mil till Uppsala..tveksamt om man hinner det med.. ska ju trots allt köra 60 mil hem oxå ;)
Synd, när man ändå är "uppe"

Du kan ju testa att klättra upp på kullen mellan Odinsborg och högarna. Då kommer visserligen inte kyrkan med men vad jag förstår så var gravhögarna det intressanta.
Denna bild har visserligen några år på nacken (tagen straxt efter vi satt Ane i hög.....;-) )
men vyn torde vara i stort densamma.
Us

Bilagor

• untitled-1-s.jpg
    untitled-1-s.jpg
    25.2 KB · Visningar: 980
.......eller eljest flumma omkring där i naturlådan runt högarna och se vad som dyker upp.....det klarar du säker mycket bättre än jag - men visst är det fint däromkring.
Us

Bilagor

• untitled-2-s.jpg
    untitled-2-s.jpg
    30.8 KB · Visningar: 966
Högarna är verkligen inte det lättaste att göra bild av. Om jag inte minns fel så finns det en relativt bra kameraposition på åsryggen ett par hundra meter söder om själva högarna. Med ett hyffsat tele kan man nog få ett bra utsnitt där. Problemet med att krypa nära med vidvinkeln är ju att högarna tappar höjdkänslan.

Lite lustigt, bara en timme efter dig stod jag på precis samma plats som dig och försökte med precis samma sak, utan att lyckas. Knepiga de där högarna. Får skylla på att ljuset inte var speciellt förlåtande igår :)

Dagen slutade istället med att jag sprang och jagade ett ett par steglitser som flög längs med åkerkanten.

Tackar, bockar och skrapar litet blygt med foten i gruset på marken......nå, Uppsala högar ÄR fotogenique. Nästan så man kan fundera på om avsikten egentligen var att upprätta äreminnen över kungar.
" Hördu Grim Digre, ä´nte bra platt o trist me bara åkrar och vattnur här i Östra Aros*)???"
"Vid Frejas brudlin, du har rätt Asgeir!!
Låt oss man ur husur gånga och kasta upp några rejäla högur så vi får en bättre fondur när vi draga ut att plåtur!!!"
Sagt och gjort.
Us
*) Nuvarande Gamla Uppsala. Västra Aros blev Västerås....men det hörs liksom fortfarande på namnet.....

Sonnaren skrev:
Tackar, bockar och skrapar litet blygt med foten i gruset på marken......nå, Uppsala högar ÄR fotogenique. Nästan så man kan fundera på om avsikten egentligen var att upprätta äreminnen över kungar.
" Hördu Grim Digre, ä´nte bra platt o trist me bara åkrar och vattnur här i Östra Aros*)???"
"Vid Frejas brudlin, du har rätt Asgeir!!
Låt oss man ur husur gånga och kasta upp några rejäla högur så vi får en bättre fondur när vi draga ut att plåtur!!!"
Sagt och gjort.
Us
*) Nuvarande Gamla Uppsala. Västra Aros blev Västerås....men det hörs liksom fortfarande på namnet.....

Nu var det ju inte riktigt så platt där. Högarna är byggda på en ås och det är egentligen bara ca halva höjden av högarna som är de riktiga högarna. Men de tog material mellan högarna när de gjordes så att man ser inte så mycket av åsen idag.

Försöker inte vara en messersmith här nu men kunde inte låta bli:)

Hasse

Det var ju en intressant upplysning, antar att det är samma ås som man kan vandra på/längs på vägen tillbaka till U-a efter att ha hällt i sig det medhavda röda vinet med pimpinella.....
Nog är den fin men faktum kvarstår: högarna......ehhhh, fel, skall vara åsresterna är vackra och fotovänliga men höjdmässigt egentligen inte så vansinnigt imponerande (OBS! understatement). Det är nog mera deras form, inbördes placering och ljusspelet kring dem som gör att de sparkar igång landskapsfotografen inom oss.....eller?
Us

Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Det är nog mera deras form, inbördes placering och ljusspelet kring dem som gör att de sparkar igång landskapsfotografen inom oss.....eller?
Us

Förmodligen är det så eller så kanske i mitt fall så är det arkeologen i mig som gillar högarna:)

Hasse

Vad jag vet är de genomgrävda vid ett par tillfällen, senast för inte alltför länge sedan??
Fynden var väl inte sååååå imponerande vill jag minnas. var det brandgravar....?
Nå, när jag var barn (och högarna var relativt nya) åkte vi kälke utför dem på vintern. Idag får man inte ens gå där tror jag......men då fanns en nersliten väg som gick över alla högarna.
Det var bättre förr!....;-))
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar