Annons

Uppsagd! Ska man passa på att hitta nåt helt annat att syssla med?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jahapp, så är man uppsagd. 18 år som nätverkstekniker/konsult. Och då är frågan: ska jag söka nytt jobb i samma bransch eller ska jag hitta på något helt annat?

Nätverksbranschen är ju den jag "kan", och det är kul att jobba i den, men samtidigt kan jag ibland känna att det är rätt trist. Det blir ju "samma saker" så att säga, även om jag hittar ett nytt jobb hos en ny arbetsgivare.

Samtidigt känner jag att det vore otroligt kul att hitta på nåt att göra inom ett område som jag verkligen känner entusiasm inom, och det skulle ju då vara fotorelaterat på något sätt. Men hur tusan tar man sig in i en helt ny bransch där man inte har någon tidigare erfarenhet? Går det?

Lönemässigt känner jag att jag kan gå ner en bit om jag hittar nåt som är verkligt kul. Pengar är faktiskt inte allt här i världen. Men samtidigt måste man ju leva, och allting kostar, särskilt när man redan har ett liv med hus och familj.

Jag har ju 3 månader på mig att fundera, med betalning, och sen klarar man sig väl ett tag till på sparade ppengar och så. Men tiden brukar gå fort, särskilt när man inte har tid.

Så... hur skulle ni resonera? Eller hur har ni resonerat i liknande situationer? Jag är säkert inte ensam.

Jag sadlade om när jag var 32 år...läste C/C++ och tog lite certifieringar i Lund.

Jobbar idag som IT-ansvarig/Systemadministratör...

Så visst går det att sadla om...en fråga om inställning/ekonomi.

[Edit]
Jobbade som lastbilschaufför på utlandet innan...

Är det någon som behöver hjälp under sommaren? Fotograf, assistent, bildbehandling... you name it... jag verkar ju ha några månader på mig.

Kan inte erbjuda proffs-nivåer, men det blir billigt (eller gratis) å andra sidan. Kanske kan leda till något seriösare sedan, vem vet?

Njuta av dina 3 betalda månader, till fullp det gjorde jag. Nu sitter jag i jobbsökarträsket.

Lycka till iaf.

Personligen så hade jag nog tagit tillfället i akt och bytt karriär (under förutsättning att det är möjligt att klara hus och familj såklart).

Det är mycket roligare att jobba med saker som man brinner för, och får man möjligheten att göra det så är det bara att ta den.

Jag jobbar sedan 10 år med informationssäkerhet, tidigare som anställd men sedan 1998 i eget företag. Det är det som engagerar mig, men jag vet också att jag inte kommer att arbeta med det om 5 år, man måste ju variera sig lite :)
Kanske blir det fiskeguide, fotograf eller kock, men det blir i egen regi och det blir något som jag brinner för.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto