Annons

Uppladningsbara AA..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Några bra AA baterier? finns ju en massa konstiga nr efter någon som kan rekomendera skall ha dem i en blixt.en Fl-36.
 
Tänkte just ställa en liknande fråga - är det nån som har erfarenhet av Biltemas billiga uppladdningsbara AA?

Och som svar på din fråga, du vill ha så stor kapacitet (i Ah, amperetimmar) som möjligt. Bra AA-ackun ligger runt 2500 mAh.
Det som gäller idag är främst nickel-metallhydrid (NiMH), litium-jon (Li-Ion) finns också, de är marginellt bättre men också dyrare. De gamla nickel-cadmium (NiCd) är väl förbjudna numera.

AA kallas också (L)R6, enligt Clas Ohlsons katalog.
 
Finns många olika fabrikat av uppladdningsbara AA/R6 -batterier. nr som du undrar över är nog kapaciteten du menar t ex 2000, 2300 2500 mAh.
Dvs hur mycket ström batteriet kan lagra. Ju högre siffra ju mer ström och ju fler bilder kan man ta. Clas-ohlson t ex har flera olika paket med och utan laddare.
mvh
Patrik
 
jeskata skrev:
Tänkte just ställa en liknande fråga - är det nån som har erfarenhet av Biltemas billiga uppladdningsbara AA?

Och som svar på din fråga, du vill ha så stor kapacitet (i Ah, amperetimmar) som möjligt. Bra AA-ackun ligger runt 2500 mAh.
Det som gäller idag är främst nickel-metallhydrid (NiMH), litium-jon (Li-Ion) finns också, de är marginellt bättre men också dyrare. De gamla nickel-cadmium (NiCd) är väl förbjudna numera.

AA kallas också (L)R6, enligt Clas Ohlsons katalog.

Nickel cadnium (NiCd) är inte förbjudet men är belagt med en extra miljöavgift.

mvh
Patrik
 
Jag har GP batteries 2500 batterier med laddare, mycket bra mer rätt dyra.
Sedan köpte jag till 8 batterier hos Clas Ohlsson, de är av märket Varta och betydligt billigare, men lika bra.
En nyladdad uppsättning räcker riktigt länge i min 580EX och med mina 16 st 2500 mah batterier i väskan behöver jag aldrig oroa mig.
 
Frågan är bara - tillverkas de alla på samma band och förses sedan med olika logon med tillhörande prislapp?
 
Glöm inte...

att kolla att det är en bra laddare också om du köper ett "kit".
Laddare i mitt första kit från GP vill ha 18 timmar på sig att ladda 4st 1800mAh.
Även GP har snabbare.
Möjligt att det är skonsammare för batterierna om man laddar långsammare.
 
jeskata skrev:
Frågan är bara - tillverkas de alla på samma band och förses sedan med olika logon med tillhörande prislapp?

Jag har testat lite olika batterier och dom som funkat bäst är helt klart GP. Märkte att det tog minst dubbelt så lång tid för blixten att ladda upp med noname uppladdningsbara 1800mAh, jämfört med GPs 2300mAh.

Så att alla ska tillverkas på samma band tror jag inte på, iaf inte när det gäller uppladdningsbara batterier.

IKEAs ouppladdningsbara batterier ska visst vara Varta-batterier har jag hört.
 
Men det är knappast så konstigt och inte heller rättvist test, ska man ha jämförbara resultat ska det givetvis vara batterier av samma angivna kapacitet. Maximal utström påverkas också av kapaciteten, och i slutändan påverkar det blixtens uppladdningstid.
Det är ganska stor skillnad mellan 1800 och 2300 mAh.
 
Senast ändrad:
Jag har kört både hähnells, vanson's (clas-ohlson) och GP's batterier. Jag har inte märkt någon skillnad mellan dessa (samma kapacitet). Enstaka batterier har lagt av (från alla leverantörer). Detta kan iofs bero på hög laddström. Numer köper jag oftast vanson och är nöjd med dem (hyffsat pris). GP's är lite dyrare, men eftersom de inte verkar bättre så kan jag lika gärna köpa billigare fabrikat.

Något som någon redan påpekat är valet av laddare viktigt. Köp en med separata laddkanaler för varje batteri (dvs man kan ladda 1,2,3 eller 4 batterier samtidigt). Dessa har oftast övervakning av varje batteri så att man ser om batteriet pajar. Jag gjorde misstaget att köpa en laddare som laddar med extremt hög ström (laddar 2300mAh på ca 40 min). Detta har knäckt flera batterier för mig. Ska istället köpa en som laddar på 1-2h för att skona batterierna lite från den värme som alstras då man kör in för hög ström.

Mvh
Patrik
 
Jag köpte 2500 mAh-batterier av märket Lenmar från Dustin i våras (då kostade de i 275 kr för ett 20-pack, jag tror de gått upp några tior nu, men är fortfarande rätt billiga). De överraskade positivt eftersom de gav klart högre toppeffekt (d v s kortare laddtider i blixtsammanhang) än jag förväntat mig för det priset. Hur bra energiinnehållet stämmer har jag inte kollat så noga (mAh-värdet mäts om jag minns rätt under 20 timmar, så det är en uppgift jag tar med en stor nypa salt eftersom jag inte använder accarna med så lågt effektuttag).

Personligen tycker jag det är mycket bättre med många billiga accar än några få dyra. Jag har svårt att tänka mig att celler med de vanvettspriser man ibland ser kan vara så mycket bättre att de är värda priset annat än för vissa extrema användningsområden. Det är bättre att lägga pengarna på en bra laddare och snåla på batterierna än tvärtom.
 
BugEyes skrev:
...
En nyladdad uppsättning räcker riktigt länge i min 580EX och med mina 16 st 2500 mah batterier i väskan behöver jag aldrig oroa mig.
En nyladdad uppsättning? 16st? Det vill till att alla 16 är laddade ungefär samtidigt.

Självurladdningen för NiMH är så pass hög att det inte går att lagra laddade celler särskilt länge, annat än i en underhållsladdare.

Enicar skrev:
...
Möjligt att det är skonsammare för batterierna om man laddar långsammare.
Med en ointelligent laddare - ja. Med en laddare med övervakningskretsar för minst två oberoende tekniker - nej.

Är det en modern laddare med ordentlig övervakning, och allra helst också kylning, är laddningstiden okritisk. Det går idag att ladda på en kvart utan att köra sönder cellerna.
 
Jag har buntar med uppladdningsbara batterier av olika generationer och av olika varumärken. Hittills har jag inte märkt någon skillnad mellan dem.
Numera har jag gått över till att enbart använda 2500 mAh till allt som kräver AA-batterier här hemma. De "håller" minst lika länge som vanliga alkaliska. Och mina blixtar laddar t o m upp snabbare.
 
tannler skrev:
En nyladdad uppsättning? 16st? Det vill till att alla 16 är laddade ungefär samtidigt.

Ja, så är det.
Ska man iväg på ett jobb så får man se till att dom är inte bara nyladdade utan också nyligen laddade. Tror att dom tappar ca 30% första dygnet eller något sådant men är dom fräschsa från laddaren är dom starka. Några dagar senare är dom fortfarande bra, men man ska inte tro att dom alltid är nyladdade bara för att man inte använt dom.
 
Att man skulle förlora 30 % första dygnet låter för mycket. En hygglig tumregel är att man har 90 % kvar efter ett dygn, 80 % efter en vecka och 60 % efter en månad.
 
Självurladdning

NiMH självurladdar i princip linjärt med -1,5%/24h. Efter en vecka återstår 89,5% av den tillförda kapaciteten och efter en månad 54,3%. Om uppladdningen inte varit optimal, kan långt lägre kapacitet finnas kvar, men då har cellen aldrig haft 100% kapacitet ( = märkkapaciteten ) när de togs ur laddaren.

Det går att från ELFAs hemsida ladda ner de faktasidor ( inte faktablad ) som finns i ELFA-katalogen, tillsammans med en innehållsförteckning. Sidorna 74 - 78 handlar om batterier. Tyvärr saknas fortfarande moderna Li-celler, men det kommer nog i nå'n framtida utgåva. Det dröjde några år innan NiMH togs in, vill jag minnas.
 
biltemas billiga batterier

jeskata skrev:
Tänkte just ställa en liknande fråga - är det nån som har erfarenhet av Biltemas billiga uppladdningsbara AA?

Och som svar på din fråga, du vill ha så stor kapacitet (i Ah, amperetimmar) som möjligt. Bra AA-ackun ligger runt 2500 mAh.
Det som gäller idag är främst nickel-metallhydrid (NiMH), litium-jon (Li-Ion) finns också, de är marginellt bättre men också dyrare. De gamla nickel-cadmium (NiCd) är väl förbjudna numera.

AA kallas också (L)R6, enligt Clas Ohlsons katalog.

Ja, de är jättebra, mycket över den kapacitet som står tryckt på dem, enligt en egen ovetenskaplig undersökning är 1200 mAh batterierna lika bra som 2000 mAh eller bättre. Tyvär har de s.k. billiga batterierna utgått ur sortimentet de kostade 25 kr för 4 st det sista året. Har själv åtminstone 20 stycken så jag klarar mig.

/Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.