Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdningsbara batterier, överdrivet gott rykte?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Har uppladdningsbara NiMH-batterier överdrivet gott rykte? Det sägs att man skall kunna ladda dem 500 till 1000 gånger och vara så smidiga.

Jag köpte GP:s AA-batterier på 2700 mAh, och visst räckte de längre än alkaliska batterier i min kamera, i början. Men redan efter ca tjugo uppladdningar så räcker de till allt färre och färre bilder.

Jag bytte till VARTA Ready2Use, som fått mycket bra recensioner, men samma där. Nu senast när de tog slut så hittade jag ett par GP 2700 mAh i skrivbordslådan och laddade upp dem och lyckades bara ta fem bilder innan "byt batterier" började blinka i kameran.

VARTA Ready2Use skall dessutom hålla laddningen till "80% över ett år", så jag laddade upp sex färska batterier till min stavblixt. Testade att fyra av ett par blixtar. Allt var ok. Sedan jag två veckor senare skulle använda blixten så var de urladdade. (Jo, blixten hade varit avslagen hela tiden, och när jag satte på den så hörde jag det typiska vinandet, men den ville aldrig bli redo för blixt).

Jag har vanliga alkaliska duracellbatterier i mina andra blixtar, och de har hållit över fem år!

Jag använder en snabbladdare, och jag är medveten om att batterierna tar lite hårdare stryk med dessa än med långsamma över-natten-laddare. Men det här är ju befängt.

Lika illa är det med min elektriska tandborste, som har ett inbyggt NiMH-batteri. Efter ett års bruk så håller inte laddningen lika länge. För några månader sedan kunde man borsta tänderna sex gånger efter att batterivarningsdioden blinkade, men nu stannar den utan varning. Den använder ju en långsam laddare som tar minst tolv timmar.

Vad har ni andra för erfarenheter av uppladdningsbara batterier? GP och VARTA har ju fått bra recensioner, men det är ju bara färska batterier som testas, inte sådana som laddats tjugo gånger eller mer. Kan inte tro annat att de utlovade "500 uppladdningarna" bara resulterar i att man kan ta en enda bild eller blixt efter det antalet. Finns det andra märken som håller bättre än GP och VARTA?

Hähnel Synergy NiMH AA
Uniross NiMH AA
Sanyo Eneloop NiMH AAA

Fungerar utmärkt. Ingen skillnad på pålitlighet bland dessa, tycker jag.

Ikeas laddbara till sånt som inte är foto-applikationer. Fungerar... väl. Hög självurladdning. Men billiga.

Laddar med en Voltcraft IPC-1L som ger koll på batterierna individuellt, och möjlighet att göra "refresh" på trötta ackar. Mycket nöjd!

Har exakt samma erfarenheter som Patric när det gäller uppladdningsbara AA-batterier i blixt. Har provat Hänel synergy och tycker att det är värdelöst. Batterierna spontanurladdar när de inte används och har dålig kapacitet. Nu använder jag bara vanliga alkaliska AA i blixten och det fungerar mycket bättre.
I kameran sitter Canons eget uppladdningsbara batteri (LP-E6) och det fungerar däremot mycket bra. Marginellt sämre kapacitet efter 3 års ganska flitig användning.

Jag använder bara engångs lithium AA. Högre spänning gör att blixten laddar snabbare, och dubbelt så lång livslängd som dom bästa laddningsbara. Enda nackdelen kan tyckas vara priset, men i effekt per krona spöar dom vilka alkaliska som helst.

Jag har precis samma erfarenheter som du, använder GP 2700 och Synergi. Har säkert lagt ut 3000 sek på uppladdningsbara batt de två senaste åren - skräp som det bevisligen är så kommer de att slängas i batteriholken. //Bert

Har uppladdningsbara NiMH-batterier överdrivet gott rykte? Det sägs att man skall kunna ladda dem 500 till 1000 gånger och vara så smidiga.

Jag köpte GP:s AA-batterier på 2700 mAh, och visst räckte de längre än alkaliska batterier i min kamera, i början. Men redan efter ca tjugo uppladdningar så räcker de till allt färre och färre bilder.

Jag bytte till VARTA Ready2Use, som fått mycket bra recensioner, men samma där. Nu senast när de tog slut så hittade jag ett par GP 2700 mAh i skrivbordslådan och laddade upp dem och lyckades bara ta fem bilder innan "byt batterier" började blinka i kameran.

VARTA Ready2Use skall dessutom hålla laddningen till "80% över ett år", så jag laddade upp sex färska batterier till min stavblixt. Testade att fyra av ett par blixtar. Allt var ok. Sedan jag två veckor senare skulle använda blixten så var de urladdade. (Jo, blixten hade varit avslagen hela tiden, och när jag satte på den så hörde jag det typiska vinandet, men den ville aldrig bli redo för blixt).

Jag har vanliga alkaliska duracellbatterier i mina andra blixtar, och de har hållit över fem år!

Jag använder en snabbladdare, och jag är medveten om att batterierna tar lite hårdare stryk med dessa än med långsamma över-natten-laddare. Men det här är ju befängt.

Lika illa är det med min elektriska tandborste, som har ett inbyggt NiMH-batteri. Efter ett års bruk så håller inte laddningen lika länge. För några månader sedan kunde man borsta tänderna sex gånger efter att batterivarningsdioden blinkade, men nu stannar den utan varning. Den använder ju en långsam laddare som tar minst tolv timmar.

Vad har ni andra för erfarenheter av uppladdningsbara batterier? GP och VARTA har ju fått bra recensioner, men det är ju bara färska batterier som testas, inte sådana som laddats tjugo gånger eller mer. Kan inte tro annat att de utlovade "500 uppladdningarna" bara resulterar i att man kan ta en enda bild eller blixt efter det antalet. Finns det andra märken som håller bättre än GP och VARTA?

Använder Imedion 2500mAh(NiMh). Fördelen med Imedion är att dessa håller 85% av laddningen efter ett år. Jag har inte mätt upp det själv, men använder blixten ganska sällan och brukar inte behöver ladda batterierna mer än några gånger per år. En leverantören ska de klara upp till 1000 uppladdningar. Har aldrig haft några problem med dessa batterier. Upplever att dessa laddar upp blixten snabbare och räcker längre än engångsbatterier.
Använder en Powerex CH9000 laddare. En mycket bra laddare som ger individuell status under laddningen och som också kan motionera batterierna samt en hel del andra bra funktioner.

Här är hemsidan. http://www.chargeit.se/

/Håkan

Jag använder laddbara batterier (LR6) och har accepterat att de olika fabrikaten har olika egenskaper.
T.ex. GPs 2700 mAh självurladdar rejält på ett par veckor, men ger å andra sidan många blixtar under några dagar. Andra håller självurladdar inte lika snabbt men får bytas tidigare vid användning. Receptet är att ha nyuppladdade batterier med sig.
De laddningsbara batterierna har normalt en lägre cellspänning än de alkaliska. 1,2v istället för 1,5. Vissa prylar tycker då att batterierna börjar bli slut trots att de är nyuppladdade. T.ex. min F5:a visar 2/3 batterispänning med nyladdade batterier. Med andra grejer, t.ex en Zoom h2n, ska man ange om man använder alkaliska eller NiMH. Antagligen justeras då den förväntade spänningen efter batterityp.
Batteriekonomin lär inte bli bättre av att använda alkaliska batterier istället.

NiMH generation 2 har betydligt långsammare självurladdning än generation 1. T.ex. Sanyo Eneloop eller GP Recyko. Generation 2 lär även ha rejält bättre livslängd (dvs tål många, många fler laddcykler) än generation 1.

Kanske finns det fler märken som använder generation 2-tekniken, men jag vet inte vilka i så fall.

Jag ser sådana här trådar lite då och då och kan inte ställa mig annat än frågande. De batterier av den typen med hög självurladdning var rätt frustrerande eftersom det alltid var tomma. Jag hade sådana i en kamera nämligen, och det var mer eller mindre lögn att hålla kameran i användabart skick. Visst självurladdar den mer moderna sorten lite också, men jag känner inte alls igen problembilden. Dock har jag en någorlunda intelligent, men ganska långsam laddare. Jag tänker inte skaffa en sån där som laddar batterier snabbare än vad det tar att steka ett ägg på sagda batterier efteråt. ;)

Ett tips är att kolla batterierna individuellt. Är en ack dålig drar den ner hela batteripaketet. Går att göra med vanlig voltmeter.

Förslag på två bra laddare som hjälper till med detta problem finns redan ovan i tråden. Jag valde mellan dessa, och tog Voltcraft för den mindre formfaktorn. Powerex verkar annars vara "folkets favorit" här på FS.

Båda dessa har relativt konservativ laddning (~200mAh) i grund men kan ställas i snabbladdning vid behov. Jag snabbladdar endast vid verkligt behov, och håller koll på att alla ackar i paketet når ungefär samma laddspänning.

Jag ser också till att inte ha fler ackpack i drift än att jag systematiskt roterar genom dom vid byte.

Mina kan ligga i skåpet i veckor och ändå fungera i både blixtar och triggers när jag behöver dom.

Ska jag göra något kritiskt kollar jag status för samtliga ackpack innan och laddar ur och upp igen vid behov.

Edit: och så har jag märkt askarna för att ha koll på om batterierna i asken är använda eller oanvända. Så länge jag själv lägger i batterierna åt rätt håll uppstår inga frågetecken :0)
ebudy5u2.jpg

Tack för tipsen, medhåll och kritik!

NiMH generation 2 har betydligt långsammare självurladdning än generation 1. T.ex. Sanyo Eneloop eller GP Recyko. Generation 2 lär även ha rejält bättre livslängd (dvs tål många, många fler laddcykler) än generation 1.

Kanske finns det fler märken som använder generation 2-tekniken, men jag vet inte vilka i så fall.

GP 2700 är av första generationen, men VARTAs Ready2Use är andra generationens, därför köpte jag dem för att använda i blixten, men trots det ville de inte ladda min blixt efter två veckor. De hade fått "bäst i test".

Dock har jag en någorlunda intelligent, men ganska långsam laddare. Jag tänker inte skaffa en sån där som laddar batterier snabbare än vad det tar att steka ett ägg på sagda batterier efteråt. ;)

Jag har GPs smarta och dyraste snabbladdare, men jag funderar på om jag inte skall köpa en långsam en. Men visst är det mycket smidigt med en snabbladdare, t.ex. när den bärbara telefonen behöver laddas, och jag bara slänger in AAA-batterierna i laddaren, och en kvart senare är de uppladdade. Man slipper ha dubbla uppsättningar batterier att växla mellan.

Använder en Powerex CH9000 laddare. En mycket bra laddare som ger individuell status under laddningen och som också kan motionera batterierna samt en hel del andra bra funktioner.

Här är hemsidan. http://www.chargeit.se/

/Håkan

Kör också med MH-C9000 och Sanyo Eneloop batterier. Används flitigt och har ännu inte ens behövt köra refresh på batterierna. Får kanske göra det snart, nu när jag tänker på det ;)

Kanske kan det vara så att laddaren är viktigare än batteriet?

Jag har GPs smarta och dyraste snabbladdare, men jag funderar på om jag inte skall köpa en långsam en. Men visst är det mycket smidigt med en snabbladdare, t.ex. när den bärbara telefonen behöver laddas, och jag bara slänger in AAA-batterierna i laddaren, och en kvart senare är de uppladdade. Man slipper ha dubbla uppsättningar batterier att växla mellan.

Med det beteendet kan du nog inte förvänta dig att uppnå uppmärkt livslängd. AAA på en kvart!?! Det låter som rena batterislakten.

Du har nog "haft ihjäl" dom, så om de signalerar fullt efter en kvart är det för att de är så förstörda att faktisk kapacitet ligger runt 200mAh i stället för ~1000.

Skaffa en riktig laddare som talar om status för varje batteri, och en extra uppsättning batterier att rotera med när dina andra står på laddning. Ladda vid ~200mAh istället för 700-1000 som GP:s verkar ge.

När kapaciteten minskar, kör en "refresh & recharge" som systematiskt motionerar bort minneseffekten och därmed jobbar upp batteriets kapacitet igen.

Jag läste för ganska många år sedan i Elfas katalog att NiMH ska laddas med en laddström som är 1/10 av kapaciteten. T.ex ett 2500 mAh batteri ska laddas med 250 mA. Laddtiden är 15 tim. Gör man det snabbare med högre laddström är det snabbladdning och det kommer att minska batteriets livstid. Ju högre laddström desto kortare livslängd. Tyvärr är ju just snabbheten ett försäljningsargument.

Sedan måste man vara uppmärksam på att alla batterier är individer. Även om de kommer från samma förpackning kan de vara lite olika. De tar alltså slut olika fort. Tar ett batteri slut före de andra och man fortsätter att köra blixten eller vad det nu är, riskerar man att skada det batteriet.

Ska ett laddbart batteri hålla 500-1000 uppladdningar måste det skötas som ett spädbarn. Och snabbladdningar kan du nog glömma.

Det här gällde för ca 10 år sedan och utvecklingen har väl gått framåt, men å andra sidan är kemi kemi, och det ändras ju knappast.

Det tycks uppenbart att trådskaparen och andra med stora problem har fel laddare. Batteriernas värsta fiende är värme. Snabbladdare alstrar mycket värme.
Jag tillhör skaran som använder Maha-laddare och är mycket nöjd med mina ReCykobatteriers prestationer.

Just batteridriften är nåt som funkar mycket bra i mina Nikon. Vad gäller AA så köpte jag sommaren 2008 en D300 med batteripack, i vilket jag kör AA. Inställt så att kameran tar ström från EL3 först & sen kickar över till AA. Jag är idag endast på min andra uppsättning, kameran har gått 60000 exp. Snittet brukar bli ca 900 på EL3 & 750 bilder på AA per laddning, ibland mer än så åxå. Laddas i långsamma laddare.

Det fungerar dessutom dåligt att ladda NiMH-batterier i en laddare avsedd för NiCd. Det är väldigt lätt att förstöra ett NiMH-batteri på det viset. (Tvärtom går dock bra.)

Just batteridriften är nåt som funkar mycket bra i mina Nikon. Vad gäller AA så köpte jag sommaren 2008 en D300 med batteripack, i vilket jag kör AA. Inställt så att kameran tar ström från EL3 först & sen kickar över till AA. Jag är idag endast på min andra uppsättning, kameran har gått 60000 exp. Snittet brukar bli ca 900 på EL3 & 750 bilder på AA per laddning, ibland mer än så åxå. Laddas i långsamma laddare.

Glömde tillägga vilka batteri: GePe 2700

Hoppas att detta hjälper er alla

Hej, Patric!
Efter flera års användande av flera olika Ni-Mh laddare och batterier kom jag fram till att det bästa för mig var Maha laddare. Idag använder jag 4st. Maha MH-C9000 och 2 st. Maha MH-C800S dagligen.

På bröllop brukar jag ha 4st. Canon blixtar och 32 Sanyo Eneloop eller Sanyo XX batterier med mig.
Jag har 3 år gamla Eneloops som har används mycket hårt, de har laddats drygt 1000 gånger och de har bara förlorat ca: 100mAh i uppladdningskapacitet. Originalkapaciteten brukar ligga någonstans mellan 1900-2000mAh. Det verkar kanske inte vara så mycket men Eneloops styrka ligger i att hålla nivån på spänningen hög under lång tid. Normalt håller batterierna i huvudblixten en 600EX-RT eller 580EX II för ca: 5-600 blixtar, längre i 430EX II. Sanyo XX håller för ca:100 blixtar till.

Snabbladdare – NEJ TACK!!!

Ett exempel. (Ni kan hoppa över den här biten om ni vill) Som så många andra så gick jag på reklamen om att snabbladdare var det bästa som fanns. Sagt och gjort jag köpte 40st Powerex 2700mAh batterier (4000.-) laddade dem i min LaCrosse BC 900 laddare och de var fantastiska! Ivrig som jag var så Köpte jag en Supersnabb GP laddare med inbyggd fläkt och allt. I tron av att den var ännu bättre. Sagt och gjort det är kul med grejor och allteftersom laddade jag upp batterierna med min nya ”GP Ferrari” MEN någon vecka senare stod jag där med batterier som dog så fort de kom in i blixtarna, jag kontaktade GP då jag trodde det var fel på laddaren. De ville inte ersätta några batterier då de ansåg att mina Powerex inte höll någon vidare kvalitet, så de erbjöd mig en ny laddare. Det var ju bra men problemet kvarstod. Deras egna batterier som jag samtidigt beställde dog lika snabbt. Först då insåg jag var problemet låg och kastade hela sk..en. (Här kan ni börja läsa igen!)

Laddaren är med andra ord EXTREMT VIKTIGT. Förutom de jag själv nu använder så finns det självklart andra som håller måttet. Som ex. La Crosse BC-1000, BC-700. De finns också under andra namn som Technoline, Accupower och Voltcraft, ibland något modifierade men de är bra. En fördel med dem är att de är mindre och lättare att ta med sig än ex. Maha MH C-9000. Nackdelen är att de blir varmare. Maha klonerna Memorex Pro1 Geniux eller den ”Pimpade” dyra, SkyRC NC2500 är andra alternativ. För visst är det kul att styra sin laddare från andra sidan jordklotet med en app i sin Iphone! :)

Jag laddar mina Sanyo Eneloop batterier med 1000mAh. Det är standardladdströmmen i mina laddare och det passar mig perfekt då jag har så många batterier att jag aldrig behöver snabbladda dem. Det finns många bud om vilka grejor som är bäst och om hur man ska handskas med dem. Jag håller mig till följande grundregel.

Ladda batterierna ex. Sanyo Eneloop (2000mAh) eller andra som GP ReCyko eller Powerex Imedion för att nämna de bästa, med en laddström som är minst en tredjedel (700mAh) så de kan termineras korrekt eller med halva batteri kapaciteten (1000mAh) siffrorna inom parantes avser Sanyo Eneloop. Då håller batterierna länge. Under de drygt tre åren som jag konstant har använt Eneloops har inte ett av 120 batterier lagt av än. Alla är kontrollerade och matchade från början, men det är den lättaste sak i världen att matcha dem för kapaciteten har varierat från 1999 – 1952mAh på nya batterier. De sämsta 3 år gamla batterierna ligger fortfarande på en kapacitet över 1850mAh – vilket jag tycker talar sitt tydliga språk. Jag har använt Powerex Imedion, Varta Ready2use, Gp ReCyko, Ansmann och säkert ett 15-tal andra märken men funnit att Sanyo ger mig flest blixtar innan uppladdningstiden sjunker för mycket.

Nu undrar ni säkert om jag är sponsrad av Sanyo eller Maha/Powerex – Nej, det är jag inte, men jag träffar ofta kunder och privatpersoner som har precis samma problem som jag har haft och som nu Patric funderar över. Jag har lagt ner månader vid datorn för att utröna vad som skulle passa mig bäst och detta är vad jag har kommit fram till. Andra får gärna ha andra åsikter men jag blev själv lite trött på att prova och prova och åter prova produkter. Det är dyrt! Hoppas att mitt inlägg har hjälp dig Patric och alla andra intresserade. För de som är intresserade att få reda på mer så rekommenderar jag www.candlepowerforums.com Där finns det massor av information att hämta.

Ha en bra dag allesammans! Om någon har frågor så ska jag försöka hinna svara på dem.
Med Vänlig Hälsning

Fotograf Mikael Latorre

Tack för bra info Mikael. jag köpte ett gäng Sanyo Eneloop 2400 för inte så länge sedan. Har bara laddat dem en gång var så nu blir det ut på jakt efter en Powerex laddare :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar