Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdningsbara AA-batterier

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra val av batterier, dessa Energizer om du väljer 2500 MAh, dock är inte laddaren så bra om det är samma som i länken:
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=119296


Clasohlsson har en ypperlig laddare som laddar varje fack för sig, valbar MAh samt en urladdarfunktion som man ser hur mycket MAh batterierna kan återge, en mycket bra funktion.

LaCrosse BC900 heter laddaren. Det bör vara V33 efterom tidigare versioner har krånglat.

Dessa nya batterier med hög MAh har högt inre motstånd och det kan vara svårare att få till en stoppsignal från batteriena till laddarna -deltaV.

Det kan vara en god ide att köpa en laddare som klarar att ladda med minst en tredjedel av maximal MAh för att säkerställa att batterierna klarar av att återge denna signal.
 
Jag har beställt Energizer 2500mAh från zebra media. Hann dock inte få dem före helgen. Tänkte använda min Compact Drive PD-70X inbyggda laddningsfunktion. Den ska tydligen vara bra med inbyggd övervakning och deltaV. 3 timmar för att ladda fyra 2500mAh-batterier är inte supersnabbt, men bättre än min gamla GP-24-timmars ;). Laddaren i compactdriven ger 900mA, vilket bör vara tillräckligt.

Ska bli intressant att se hur länge batterierna räcker i compactdriven. 130:- för fyra batterier.
 
Jag köpte de här... http://www.kjell.com/?item=32523&path=2100000,2310000,2312500,2316250

Mängdrabatt, 8 st R06 (AA) för 36 kr st. Har dem i min blixt Canon 430 EX. Dock vet jag inte hur bra de är då jag bara laddat dem en gång.
Att ha en mycket snabb laddare är inte bra för batterierna, livslängden förkortas. Det finns ju entimmesladdare med ibyggd fläkt för att evakuera värme från batterierna viket tyder på att batterierna blir extremt varma. Den laddare jag har är en tretimmesladdare och jag kan inte hålla i batterierna när de laddats klart. Nyladdade batterier skulle jag inte sätta in i en kamera utan att de fått svalna i 10 min.
 
Att batterierna laddas på 3 eller färre timmar har ingen betydelse om laddaren avbryter laddningen korrekt. Tvärtom, med en sk. "smart" laddare bör laddströmmen vara högre än 0,3 C, (Kapaciteten i MAh = C)


En laddare av god kvalitet har tempsensor och fler termineringsfunktioner än -delta V.

Blir batterierna varmare än 60 grader och inte laddaren avbryter laddningen är laddaren inget att hurra för. Livslängden för batterierna förkortas betydligt.

Det bästa sättet att ladda ett batteri är att ladda med 0,1 C i 14-16 h, allt enligt tillverkarnas specifikationer.
 
Jag fick rekommendation att testa X-power för att de "var jättebra". Köpte en laddare med fyra batterier.



Gick knappt och få ut batterierna ur laddaren, utan att skada toppen på batterierna, så jag lämnade tillbaka och de fick reklamera, valde en GB powerbank quick 2 istället. Är van med GP och tycker de är lättast att använda.
 
Bluelight skrev:
Jag fick rekommendation att testa X-power för att de "var jättebra". Köpte en laddare med fyra batterier.



Gick knappt och få ut batterierna ur laddaren, utan att skada toppen på batterierna, så jag lämnade tillbaka och de fick reklamera, valde en GB powerbank quick 2 istället. Är van med GP och tycker de är lättast att använda.

Precis!

Det finns dålig `kinesisk skit´ och bra `kinesisk skit´. ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.