Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdningsbara AA-batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesslagirl

Aktiv medlem
Någon som har tips på bra uppladdningsbara AA batterier?
Är tänkt till extern canonblixt.
Där jag skall köpa mitt nya objektiv finns "Hähnel NI-MH 1,25V 2700 mAh 4P laddbara batterier" samt "Hähnel TC COMP 2350 batteriladdare". Är det något att ha?
 
Om du använder blixten mycket och laddar ur batterierna på någon vecka eller så så är de utmärkta, men om du inte tänkt använda blixten så mycket skulle jag rekommendera de *"nya" hybrid batterierna som har mycket lägre självurladdning. Har själv batterier av denna typ som legat i min blixt i över ett år och de har fortfarande större delen av sin kapacitet kvar. (jag använder min blixt väldigt sällan)

De brukar ha kapacitet på 2100mAh, men pga den lägre självurladdningen kommer de ge högre kapacitet i längden. Hähnels batterier av denna typ heter Synergy, men det finns också i många andra fabrikat.
 
Jag använder också blixt väldigt sällan så dessa skall jag kika på. Har du något tips var jag kan hitta dom?
 
De bör gå att få tag på i de flesta butiker som säljer elektronik.

Några fabrikat att leta efter.
GP - Recyko
Sanyo - Eneloop
Hähnel - Synergy
Uniross - Hybrio
 
De bör gå att få tag på i de flesta butiker som säljer elektronik.

Några fabrikat att leta efter.
GP - Recyko
Sanyo - Eneloop
Hähnel - Synergy
Uniross - Hybrio

Någon favorit bland dessa tillverkare eller spelar det ingen roll, alla lika bra?
Kikade först på GP och dom har en sk. Fast Charger. Något att ha?
 
Tror det är små skillnader mellan batteriefabrikat, har själv GPs batterier och de fungerar utmärkt.
Behovet av snabbladdare tycker jag inte är så sort för batterier med låg självurladdning, tycker det är bättre att ha dubbla uppsättningar batterier istället. Snabbladdare sliter mer på batterierna och kan försämra kapaciteten hos batterierna.
 
Batterier

Hej!
Förr i tiden blev man varnad för att använda uppladdningsbara batterier till en blixt eftersom elektroniken i blixtaggregatet inte tålde den kraftigare ström som uppladdningsbara batterier kan generera.
Jag känner personer som fick sina fina blixtaggregat förstörda.
Utvecklingen går ju frammåt men jag tycker det finns anledning för dig att kontrollera med tillverkaren av blixten (försäljaren) om aggregatet är anpassat för uppladdningsbara batterier.

Kjell
 
Hej!
Förr i tiden blev man varnad för att använda uppladdningsbara batterier till en blixt eftersom elektroniken i blixtaggregatet inte tålde den kraftigare ström som uppladdningsbara batterier kan generera.
Jag känner personer som fick sina fina blixtaggregat förstörda.
Utvecklingen går ju frammåt men jag tycker det finns anledning för dig att kontrollera med tillverkaren av blixten (försäljaren) om aggregatet är anpassat för uppladdningsbara batterier.

Kjell

De uppladdningsbara batterierna har funkat bra i mina Nikon speedlights. Dessutom tror jag inte de levererar mer ström en ett icke-uppladdningsbart, snarare mindre om något har jag för mig.
 
Laddningsbara NiMh lämnar större ström (A), men lägre spänning (V) jämfört med alkaliska. Den blixt som brinner upp av att batterierna kan lämna hög ström skulle jag vilja påstå är en usel konstruktion. Det är ungefär som att TV:n skulle brinna upp om man hade en säkring på 10 A istället för 6 A (vanligt i äldre elinstallationer) i proppskåpet.

För övrigt står det en hög olika batterityper man kan använda till min SB-800 i manualen. Bland annat NiMh, NiCd och alkaliska. Nikon rekommenderar däremot inte brunstensbatterier, men det vill man ändå inte ha.

Edit: Nu förutsätter jag förstås att det inte är rent antik utrustning trådskaparen tänker använda...
 
Senast ändrad:
Jag kan slå ett slag för sanyo eneloop. Funkar hur bra som helst i mina 430ex II. köpte mina på trendyphone till riktigt bra pris. Finns både med eller utan laddare.

Snabbladdare är inte att rekommendera då de förkortar livslängden vad jag hört. Mina eneloop laddar jag över natten med den laddare som följde med.
 
Blåser liv i tråden...

Har det hänt något på batterifronten?
Fortfarande GP's Recyko som är bäst för lågfrekvent användande?

Fler erfarenheter?
 
Eneloop verkar vara the shit!
Om ingen har något annat att tillföra så blir det nog ett gäng sådana.
Jag har en grymt billig kontakt på GP's alkaline men det känns väldigt fel när man har möjlighet att vara så mycket "grönare".

NiZn ska man tydligen akta sig för.
En snabb sök på strobikst.com ger förklaringen... :)
 
Det ÄR skillnad på fabrikat. Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning, men mina yngsta batterier av märke Duracell är inte bra. Har läst lite på nätet och Varta ready to use verkar vara bra. Vet inte hur GP:s batterier är, men de har lagt mycket pengar på reklam och återförsäljare så risken finns att de inte är nå vidare.
 
Har några äldre GP som funkar än men har läst att de nyare är sämre.Har även några billigare orange/vita som är köpta på netonnet och de verkar med funka bra
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.