Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning vs upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Goosen

Ny medlem
"Alla" vet att det räcker med 96 dpi för en bild som ska betraktas på bildskärm, medan man för motsvarande bild i utskrift gärna vill ha 300 dpi,

Hur kommer det sig så att en 96 dpi bild på bildskärmen ser så bra ut och inte det minsta "pixlig" medan en utskrift av samma 96 dpi i samma storlek liknar skit?

Är det betrktningsavståndet eller hur förklarar man detta för den oinvigde?
 
Kolla in mina bilder på sidan
http://www.megapixeln.net/skarm.php
så ser du att även bilder med endast 1 dpi ser bra ut på skärmen.

Enheten Dots per inch (DPI), styr bara hur många punkter per tum en bild skall skrivas ut på papper och har inget med hur den visas på skärmen.

Läs mer om upplösning på min sida.
 
Bilderna visas ju med ca 90-100ppi på en modern bildskärm, men det gör den, mycket riktigt, oavsett vad det finns för data i filen som talar om vilken upplösning den ska skrivas ut men.
 
Hej!

Det är en intressant fråga du ställer. Det ser ut som att de två första inläggen i all hast missat detta och istället gett det som brukar vara standardsvaret när någon frågar vilken upplösning som behövs för skärmvisning. ;-)

Jag har ingen fullständig förklaring till varför det förhåller sig som det gör, men jag ska försöka ge mig på ett svar, även om det till viss del kommer att bestå av spekulationer.

I grunden tror jag att det handlar om hur ögat och hjärnan bearbetar de synintryck som når näthinnan. Vår visuella uppfattning av världen omkring oss skiljer sig som bekant ofta en del från hur den egentligen ser ut. Ett vitt pappersark upplever vi till exempel vanligtvis som vitt oavsett om vi betraktar det i dagsljus eller konstljus, medan exempelvis en kamera i samma situation avbildar det i helt olika nyanser (och i teorin alltså mer veklighetstroget).

I likhet med ovannämnda kan ögat kompensera för andra "störningar" för att sortera ut den information som är relevant. Låt oss, för att ta ett udda exempel, tänka att vi tittar på något genom ett stängsel (kan ju hända den bäste). Så länge vi är fokuserade på det som händer på andra sidan, ser vi i princip inte stängslet. Djupverkan och fokus inverkar här och gör att exemplet inte är helt relevant, men det visar på en viktig princip. Låt oss istället föreställa oss en sådan där pärlplatta som man hade på dagis. Så länge pärlorna är lagda i ett någorlunda homogent mönster, och avbildar något igenkännbart (i princip vad som helst) uppfattar vi i första hand det, snarare en de individuella pärlorna. På samma sätt uppfattar vi i inte de enskilda rasterpunkterna i en tryckt bild (även om vi kan se dem) eller punkterna på en bildskärm, utan den bildinformation som de bär upp. Ögat prioriterar alltså i första hand den information som är relevant, och rasterpunkterna eller bildskärmspunkterna fungerar alltså som bildbärare.

Nu till själva frågan. Om vi introducerar någon form av mönster i "bildbäraren" kommer ögat att uppfatta det (i synnerhet om det bara upptar en del av bildytan) eftersom "bilden" för ögat/hjänan är allt det som bärs upp av "bildbäraren". Således, om vi i en tryckt bild sänker upplösningen och gör pixlarna så stora att de börjar avbildas av rasterpunkterna så kommer ögat att uppfatta dem. Och eftersom de inte utgör en del av bilden upplevs dem som störande. Märk dock att 300 ppi endast är den gräns som är satt för ett raster på cirka 150-200 lpi. Om vi istället väljer en rastertäthet på 80 lpi räcker det generellt med en upplösning på 120-160 ppi för att "dölja pixlarna". Bildkvaliteten (detaljrikedomen) blir dock sämre. På samma sätt blir pixlarna på bildskärmen störande om de är större än de punkter som bygger upp bilden. Trots att en TV-skärm har mycket sämre upplösning än en datorskärm, och en datorskärm inställd på 640x480 har mycket sämre upplösning (i ppi) än samma skärm inställd på 1280x1024, så upplevs en bild sällan som "pixlig" så länge den visas i 100% (dvs så länge pixlarna överförs direkt till skärmpunkterna). Samma bild, visad i 200% på en datorskärm med hög upplösning ser dock "pixlig" ut i jämförelse med samma bild visad i 100% på en datorskärm med låg upplösning, även om bilderna fysiskt sätt (i cm) är lika stora.

Svaret som jag skulle ge på din fråga är alltså att en bild i 96 ppi ser bra ut på bildskärmen eftersom pixlarna är överförda direkt till, och är lika stora som bildskärmspunkterna, medan den ser dålig ut i tryck eftersom pixlarna är större än rasterpunkterna. En viktig skillnad är dock att även om en bild i 96 ppi ser bra ut på bildskärmen, så innehåller den mycket mindre detaljer än samma bild i 300 ppi i tryck.

En bidragande orsak till att bilder trots allt ser rätt bra ut på skärmen är att de sällan innehåller några knivskarpa tonövergångar. Det gör däremot text (utan kantutjämning). Jämför en text på en bildskärm med 96 ppi med en utskrift från en skrivare med 300 ppi så ser du att det är stor skillnad.

Slutligen; betraktningsavståndet är mig veterligen generellt sett endast av betydelse i den mån att ett raster i tryck eller den låga upplösningen på exempelvis en TV-skärm blir mindre märkbart ju större betraktningsavståndet är, och omvänt, tydligare ju närmre man tittar. Det är förmodligen en orsak till att de som provat tycker att bilden är mycket bättre med HDTV än med vanlig, trots att vi som inte provat aldrig tyckt att bilden på den vanliga TV:n var dålig. :)

Over and out.
 
Johan du har nog både fel och rätt i ditt inlägg.
Bilder har ingen upplösning i digitalform.

Eftersom det är 2 helt olika media går det inte att göra den jämförelsen som Johan N gjort.

96 ppi har jag för mig bara har att göra med hur typsnitten visas i proportion mot det tryckta mediat.

"640x480 har mycket sämre upplösning (i ppi) än samma skärm inställd på 1280x1024, "

Detta förstår jag inte riktigt. Det innebär ju att en skärm inte har upplösningen 96ppi utan den varierar med den inställning du har. Vad har då 640x480 för ppi jämfört med 1280x1024 ?
Jag förstår dock att man tränger i hop 1280 pixlar mot 640 på samma skärmyta.

Upplösning på skärmen beskrivs ju med hur många pixlar som skärmen visar i bredd och höjd. Dvs 640x480 eller 1280x1024. Vilket i sig påverkar bildens storlek och upplösning. Inte att skärmen har 96 ppi.
 
Min bildskärm har en bildyta av ca 365x275mm, eller 14.37x10.83 tum . Jag har 1400 pixlar i bredd och 1050 i höjd. Det ger 1400/14.37=97ppi resp 1050/10.83=97ppi.
I 640x480 skulle det bli 45ppi och med 1600x1200 blir det 111ppi.

Och självklart ändras upplösningen när du ändrar upplösningen.

Bilden är ju för övrigt inte digital när den når dina ögon. Lika lite som om du tittar på den på papper.
 
dumbo skrev:
Min bildskärm har en bildyta av ca 365x275mm, eller 14.37x10.83 tum . Jag har 1400 pixlar i bredd och 1050 i höjd. Det ger 1400/14.37=97ppi resp 1050/10.83=97ppi.
I 640x480 skulle det bli 45ppi och med 1600x1200 blir det 111ppi.

Och självklart ändras upplösningen när du ändrar upplösningen.

Bilden är ju för övrigt inte digital när den når dina ögon. Lika lite som om du tittar på den på papper.

Alltså har inte skärmen en upplösning på 96 ppi.
Bilden har fortfarande ingen upplösning i egentlig mening. Däremot som du säger, så varierar mediats upplösning som bilden visas på och därmed hur bilden visas.
 
Nej, skärmen har ingen upplösning, på samma sätt som ett papper inte har någon upplösning, men bilden projiceras mha ett antal pixlar och beroende på vilken yta dessa pixlar kläms in på så visas bilden med en upplösning av tex 96ppi, precis som den skulle gjorts om man skrivit ut den i samma storlek på ett papper.
 
För övrigt har faktiskt platta skärmar en upplösning, ex. 1280x1024 pixlar.
Så länge den upplösningen används så svarar en pixel mot ett bildelement på skärmen, alla andra upplösningar måste interpoleras fram vilket görs (ofta mindre bra) av elektronik i skärmen.
 
De flesta skärmar har en upplösning, sedan kan bilden som projiceras på dem ha en annan och det ser mer eller mindre konstigt ut.
CRT skärmar har ett raster liknande pärlpaletten som begränsar upplösningen, tft/lcd har "enskilda" bildelement
Det är väl i princip bara crtprojektorer som inte har någon upplösning annat än möjligtvis diskreta nivåer på avlänkningsmekanismen.

Det handlar nog inte om ppi enbart tror jag utan även överförningsupplösning/bandbredd, när de flesta skriver ut så interpolerar de inte upp och sedan filtrerar bilden för att få bort alla kantojämnheter utan skriver ut bilden "pixlig".
Ögat är byggt för att upptäcka kanter vilket det triggar i gång på direkten och man upplever bilden annorlunda än om man hade interpolerat och filtrerat.
 
dumbo skrev:
Nej, skärmen har ingen upplösning, på samma sätt som ett papper inte har någon upplösning, men bilden projiceras mha ett antal pixlar och beroende på vilken yta dessa pixlar kläms in på så visas bilden med en upplösning av tex 96ppi, precis som den skulle gjorts om man skrivit ut den i samma storlek på ett papper.

Då är vi överens. Det är därför upplösningen beskrivs 1024x768 och inte i ppi och inte heller som 786432 pixlars upplösning, som i en kameras ccd.
 
bEPH skrev:
De flesta skärmar har en upplösning, sedan kan bilden som projiceras på dem ha en annan och det ser mer eller mindre konstigt ut.
CRT skärmar har ett raster liknande pärlpaletten som begränsar upplösningen, tft/lcd har "enskilda" bildelement

Nej, det finns ju nästan alltid begränsande faktorer. Man kan ju inte skriva ut med hur hög upplösning som helst på ett vanligt papper heller tex. Trinitron/Diamondtron-bildrör har ju i praktiken "onädlig" upplösning i Y-ledd, men begränsas i X-ledd av gallermasken, medan rör med skuggmask är begränsadd i båda ledder. Sen är det ju, som du är inne på, bandbredd osv som begränsar. Resonemanget var väl dock lite mer teoretiskt.
CRT ser dock i regel bra ut så länge man inte överskrider den över gränsen för antalet bildelement, men ser fortfarande bättre ut än en TFT som inte körs i sin ämnade upplösning om man skulle göra det.
 
Vad tror ni om denna förklaring ?

Bilden i sig har ingen upplösning, men innehåller ett visst antal pixlar. Låt säga 800x600 pixlar = 480000 pixlar.

Då skärmen är inställd på 800x600 så blir pixlarna större och sålunda även bilden jämfört med om skärmen är inställd på 1024x768. Upplösningen (kvaliten) i bilden förändras dock ej.

Jämför samma bild utskriven på papper med olika upplösning (DPI). Storleken på bilden på pappret förändras, men så gör även bildens upplösning(kvaliten) på pappret. Ju lägre dpi desto större bild, desto sämre kvalite.

DPI på pappret skulle då kunna jämföras med den förstoringsgrad man har på bilden sedd på skärmen. Dvs 200% , större bild, men också "sämre kvalite. Detta är väl också anledningen till klagomålen på FS, då FS skalar ner bilden automatiskt om den är för stor.
 
Håll inte på att snöa in er i begrepp och definitioner nu. Anledningen till att en bild ser bra ut på skärmen är för att vi är vana vid formatet.

Skriv t.ex. ut en bild på skrivaren i 72 dpi (el. 96 beroende på skärm). Den ser fördjävlig ut. Jämför sedan med samma bild på skärmen ett tag så ser du precis samma fulheter i den där som på pappret, ända skillnaden är att du inte förväntar dig mera av skärmen. Titta på vilken bild som helst nu här på skärmen noga, de är egentligen riktigt oskarpa och hackiga, men för att vara skärm ser det ju bra ut.

Det är samma fenomen som när man sade "fan vad juste grafik!" åt gamla nintendo spel förr i tiden när de kunde visa lite bilder med pixlar på typ 1 cm. Om man i framtiden vänjer sig vid en skärm med dubbla ppi så kommer man undra hur fan man stod ut med det man sitter på nu. Så är det...
 
bEPH skrev:
Nog är det väl i teorin den har oändlig upplösning och inte i praktiken?:)

Ja, det var väl en liten tankevurpa där. :)

Fast bildröret som sådant har ju faktiskt väldigt hög upplösning vertikalt, sedan drar ju andra komponenter ner det en del.
 
dumbo skrev:
Ja, det var väl en liten tankevurpa där. :)

Fast bildröret som sådant har ju faktiskt väldigt hög upplösning vertikalt, sedan drar ju andra komponenter ner det en del.

Tankervurpan är lokal och förlåten.

Trinitrongallret ger en MAX upplösning i x-led men ingen MAX upplösning i y-led.

Det finns andra faktorer som begränsar som tex signalens bandbredd, uppdateringsfrekvens, signal-brusförhållande och originalsignalens kvalitet.

Det var väl så du menade...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.