Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Upplösning på bilder för visning med projektor?
- Trådstartare Dez
- Start datum
Greve Nickon
Aktiv medlem
Som jag förstått det är det beroende på vad projektorn har för upplösning. Men jag skulle nog köra på 72 dpi (spelar ingen större roll men det blir mindre filer) och 1024 som längsta sida.
Tilläggas skall dock att jag har fruktansvärt dålig koll på datavisning av bilder i allmänhet, vilket kanske kommer att visa sig när andra svarar
Greven
Tilläggas skall dock att jag har fruktansvärt dålig koll på datavisning av bilder i allmänhet, vilket kanske kommer att visa sig när andra svarar
Greven
RolandM
Aktiv medlem
1024x768 och 1280x720 tycks vara vanliga upplösningar bland moderna projektorer. Äldre har runt 800x600. En TV-apparat har 720x576 och en modern plattteve har 1280x720 och uppåt.
Projektorer som säljs idag
Datorer brukar vara snabba med att skala om bilder så det passar visningsapparaten.
Projektorer som säljs idag
Datorer brukar vara snabba med att skala om bilder så det passar visningsapparaten.
mannbro
Aktiv medlem
Dez skrev:
Jag vet ännu inte vad det är för projektor, det är därför jag frågar er.
Som Roland skriver så finns det en mängd standards på storlekar.
Bäst resultat får du om bilden har samma upplösning som skärmen, så att datorn inte behöver skala om. Sådan omskalning kan nämligen ge artefakter av olika slag.
Genom att använda samma upplösning som skärmen så att bilden visas i exakt 100% kan du dessutom exakt anpassa uppskärpningen så att den blir optimal på skärmen.
Mitt råd är alltså att försöka få reda på vad det är för projektor de ska visas på innan du skalar om bilderna.
joppis
Aktiv medlem
Dez skrev:
Jag vet ännu inte vad det är för projektor, det är därför jag frågar er.
Tänkte om det fanns någon standard som typ för TV.
Det är bara pixeltalet jag behöver veta.
Nej det finns ingen sådan standard som gör att man kan generalisera tillräckligt mycket i detta fall.
Vanligast bland hembioprojektorer är idag 1280x720 och har 16:9-förhållande.
Vanligast bland kontorsprojektorer är 800x600 och 1024x768 och har 4:3-förhållande.
Jag håller med ovanstående. Ta reda på vilken projektor som gäller innan du skalar om bilderna.
Alternativet är att göra flera versioner av din presentation så att du täcker alla de vanligaste fallen. Det går ju att batchköra alla bilder så det borde inte bli någon jättejobbig process.
pery
Aktiv medlem
Alla visningsprogram från Windows Förhandsgranska och uppåt kan ju skala om bilden till skärmen, men finns det något som samtidigt kan lägga på valfri mängd "oskarp mask"? Det skulle ju lösa alla visningsproblem, bara datorn är tillräckligt snabb för att hinna visa bilder i den takt man önskar!
Per
Per
Mette Ottosson
Medlem
Relaterad fråga?
Jag ska visa bilder på en tv (Samsung LCD) men får inte ordning på formatet. Antingen visas stående bilder ihoptryckta (vid 16:9), eller så är de liggande bilderna ihoptryckta (vid 4:3). Någon som vet lösningen?
Bilderna är i orignalformat från en Canon Mark II, visade från en bränd DVD-skiva.
MYYYCKET tacksam om någon har ett tips... Svara gärna till [email protected] eftersom min mailadress som är inlagd här inte fungerar idag (de ska byta server)
Hälsn Mette Tekniker
Jag ska visa bilder på en tv (Samsung LCD) men får inte ordning på formatet. Antingen visas stående bilder ihoptryckta (vid 16:9), eller så är de liggande bilderna ihoptryckta (vid 4:3). Någon som vet lösningen?
Bilderna är i orignalformat från en Canon Mark II, visade från en bränd DVD-skiva.
MYYYCKET tacksam om någon har ett tips... Svara gärna till [email protected] eftersom min mailadress som är inlagd här inte fungerar idag (de ska byta server)
Hälsn Mette Tekniker