Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning och förstoring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tja

Jag undrar om det finns nån lista nån stans där man kan se hur stora förstoringar man kan göra med antalet megapixlar på kameran.

hoppas ni förstod annar ska jag försöka vara tydligare.

tack på förhand /jesper
 
Det kan du räkna ut.

Om labbet t.ex kör ut printar i 300dpi kan du med en fil som är 3000 pixlar på längsta sidan göra en kopia som är 10 inch på längsta sidan.

Hur mycket bilder kan interpoleras är till stor del beroende av egna krav och den enskilda bildens detaljer och tillämpning.

Se även denna artikel av Mikael Pertmann
http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm
 
Senast ändrad:
Vet inte om bilden ovan är så rättvisande egentligen då den endast tar hänsyn till MP och inte till den faktiska upplösningen. Optiska egenskaper väger oerhört tungt när det gäller hur stora förstoringar man kan göra. Enligt nilden ovan skulle en bild från SonyEricssons telefon W800 se bra ut i A4-utskrift. Det skriver inte jag under på i alla fall!
 
Den bilden finns i hos fuji, när man beställer bilder på nätet.

Ska man göra större förstoringar tycker jag att 200dpi räcker gott om man har en bra originalfil. Crimson kör ju ut sina Frontweb Poster i 200 dpi och de ser jäkligt bra ut.
 
mange78 skrev:
Vet inte om bilden ovan är så rättvisande egentligen då den endast tar hänsyn till MP och inte till den faktiska upplösningen. Optiska egenskaper väger oerhört tungt när det gäller hur stora förstoringar man kan göra. Enligt nilden ovan skulle en bild från SonyEricssons telefon W800 se bra ut i A4-utskrift. Det skriver inte jag under på i alla fall!

Den stämmer ganska bra.. MP är ju produkten av upplösningen?
Blandar du ihop Dpi på utskrivetformat och upplösningen digitalt?
Sen om 2 mp räcker till en A4 kan jag nog inte läsa mig till, då du är ute på det gula..
 
Stefan Larsson skrev:
Den stämmer ganska bra.. MP är ju produkten av upplösningen?
Blandar du ihop Dpi på utskrivetformat och upplösningen digitalt?
Sen om 2 mp räcker till en A4 kan jag nog inte läsa mig till, då du är ute på det gula..

Nja, gula och gula. Det har ju inte gått så långt så att det är mindre bra. Och tro mig, en bild från en Ericsson W800 duger knappt till en 10x15 kopia, pga dess knappa optiska egenskaper.

Jag blandar inte ihop dpi och upplösning digitalt. Vad jag menar är att om du jämför en 4mp bild från en medelmåttig kompakt med en bild tagen med ex. en Canon 1D (4mp) och L-optik så har bilden som är tagen med L-optik en "bättre" upplösning.
 
mange78 skrev:
Vad jag menar är att om du jämför en 4mp bild från en medelmåttig kompakt med en bild tagen med ex. en Canon 1D (4mp) och L-optik så har bilden som är tagen med L-optik en "bättre" upplösning.

Ok men det har ju inte så mkt med upplösningen eller diagramet ovan att göra. Är det en skit kamera så är det en skit kamera då får du ju skräp bilder oavsätt ;)
Diagrammet tar ju varken hänsyn till kvallite på kamera eller den som sköter den.
 
Stefan Larsson skrev:
Ok men det har ju inte så mkt med upplösningen eller diagramet ovan att göra. Är det en skit kamera så är det en skit kamera då får du ju skräp bilder oavsätt ;)
Diagrammet tar ju varken hänsyn till kvallite på kamera eller den som sköter den.

Nej, och det är det som är dess svaghet. Det fyller ingen funktion egentligen, eller? Du kan inte gärna följa det, du får helt enkelt lära dig kapaciteten på din utrustning och anpassa utskrifterna efter de krav du har.
 
tack för svaren dom var bra. Men då tänkte jag fortsätta när ni ändå verkade vara igång.

Hur fungerar interpolering och kan man göra det på nått enkelt sätt i ps?

tack på förhand //Jesper
 
Välj

Bild -> Bildstorlek

Knappa in ett större format och hokus pokus så interpoleras det.

Se till att ha
"Bi-kubisk" under "Ändra bildstorlek" Då interpoleras det bäst :)

Interpolering innebär ju att "hitta på" fler pixlar, så det gäller att göra det så smart som möjligt.
 
Några säger att det är bäst att interpolera i många små steg.. typ 10% åt gången. Med lite USM i varje steg.

Om det är en sägen eller inte vet jag inte. Jag har aldrig jämfört, men jag vill nämna det som en eventuell möjlighet.
 
Jag har gjort omfattande tester av interpoleringsmetoder (det lät fint va...) och för originalbilder med många pixlar vinner man ingenting på att skala i flera steg.

För småbilder (webbilder till exempel) som skall skalas upp blir det snyggare att skala i flera små steg. Att skala i ett steg ger hackiga kanter.
 
Att göra det i mindre steg åt gången var väl kanske bra innan Bicubic Smoother (Sharper) alternativen kom i PS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.