Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning för magasintryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklasan

Aktiv medlem
Det har förkommit diskussioner om att digitalkamerors (d30, D60, D100, D1 etc) upplösning/kvalité inte duger för magasinstryck. I artiklar där analoga fotografer testat digital är detta oftast detta argument som talar emot att använda digitalt.

Tänkte då tipsa om en diskussion som är intressant om detta: http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1014&message=3272458

Kolla också på:
http://nyphotographics.com/blowupsample.htm Där det finns exempel på förstorningar tagna med D30.

Tänkte att detta är av intresse efter som det diskuteras ofta. Bedöm själv om det är något bra tips.
\\ Niklas
 
Personligen tycker jag att det ska mycket till för att få lika bra resultat med småbild som med min Nikon D1x, i synnerhet när det gäller tryckta bilder. Men det är som Tony Donaldson säger i länken ovan; slarvmarginalerna är lika små som med diafilm.

Detta är min personliga uppfattning. Den är baserad på ett års yrkesmässigt användande av D1x och tjugo års erfarenhet av småbild.

Eventuella teoretiska resonemang överlämnar jag med varm hand till andra på forumet.
 
Jag tycker/tror att den optiska upplösningen/skärpan har en gräns vid 8-10 Mpix, så bör ju digitalkamerorna ligga bra till redan nu. Jag har jämfört D1x med Lightphase och skillnaden är inte jättestor, lite oskarpare, men då måste man tänka på att det är bättre skärpa i en mellanformatsglugg.

Jag vet när pressfotograferna började fota med D1:an, då var det en del som klagade på att upplösningen inte ens räckte till dagstidningstryck, mest för att de fotat i 72 dpi och sedan interpolerat ner den rejält. Klantigt enligt mig.

En hel del magasinomslag är digitalfotade, och oftast syns inget brus interpoleringsartefakter m.m. Allt sådant beror oftast på repron/fotografen.
 
Copy_Con skrev:
Jag tycker/tror att den optiska upplösningen/skärpan har en gräns vid 8-10 Mpix, så bör ju digitalkamerorna ligga bra till redan nu. Jag har jämfört D1x med Lightphase och skillnaden är inte jättestor, lite oskarpare, men då måste man tänka på att det är bättre skärpa i en mellanformatsglugg.


Med risk för att vara en Besservisser. -Det är oftast INTE bättre upplösning i mellanformats objektiven jämfört med proffs-gluggarna till småbild.
 
matnyttige skrev:


Med risk för att vara en Besservisser. -Det är oftast INTE bättre upplösning i mellanformats objektiven jämfört med proffs-gluggarna till småbild.

Det jag jämför mellan är de bästa Nikkorgluggarna som finns att tillgå. Samt de bästa Zeissgluggarna till Bladarn och Fujinons till 6x8.
Men det kan mycket väl hända att du har rätt. Jag har inte gjort någon djupare koll på fakta utan utgått ifrån egna erfarenheter.
En sak som säkert spelat in är att alla mellanformatsoptiker varit fasta, medan småbildsoptiken varit zoom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.