Annons

Upplösning canon & nikon på photozone

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
www.photozone.de finns en mängd tester av optik till canon och nikon. I dessa får nikon över lag bättre resultat än canon. Jag tänkte först att det berode på att nikon bygger bättre optik. Sen kollade jag lite på tester av tredjeparts-gluggar och även då fick nikon betydligt bättre resultat. (Kollade bla på sigma 18-50/2.8, sigma macro 150 & 105, tamron macro 90). Så även med samma optik så fick nikon bättre resultat. Testerna gjordes med nikon 200D & eos 350D så man skulle kunna förklara det delvis med högre upplösning. Men det kankse inte är hela sanningen. Skilnaden är rätt tydlig och existerar inte bara vid hög upplösning. Se tex sigma 18-50/2.8. Den har dålig kantskärpa i vidvinkelläget men ändå presterar d200 bättre.

Hur skall man tolka detta? Är det såhär eller kan det bero på testmetoden på photozone?

Mvh Johan

Nikon och Canon har olika stora spegelhus. Möjligen skulle versionerna kunna skilja sig en smula åt för att de är anpassade för att funka med respektive kamera, även om den optiska formulan i grunden är densamma.
I övrigt så beror det antagligen mest på hur bildfilerna "ser ut", det vill säga vilken radie den interna skärpningen jobbar med och liknande.

Rimligtvis bör optiken vara densamma, så förklareingen ligger med största säkerhet i sensorn, logiken till sensorn och (som Martin skriver) bildbehandlingen i kameran.

En ytterligare jämförelse hade i så fall varit mellan kameror som har samma sensorplattform. Då hade man (kanske) kunnat isolera sensor från kameralogiken.

Om det beror på skärpningen i kameran så är det ju lite missvisande. Man hade kunnat åstadkomma samma sak med photoshop...
Jag har för mig att mtf är ett mått på kontrast vid några väldigt smala linjer. Efterskärpning ökar ju kontrasten...

Är det inte ett dåligt mått på skärpa i digitalåldern då?

"Results not cross-system comparable"

Så står det över listorna med alla objektiv på Photozone.

De finns väl där för att man ska kunna jämföra ett Canon-objektiv med ett annat, och numera ett Nikon-objektiv med ett annat... ;)

Kamerorna har ju olika sorters sensorer och olika starka filter framför sensorn. Hur tillverkaren valt att skärpa upp bilden i kameran är inget man kan styra. Men en sak är säker; det är omöjligt att trolla fram mer information med mer skärpning. Egentligen borde man skärpa respektive bild så jädra hårt det bara går efter konstens alla regler. Då bör jämförelsen bli mer rättvis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar