Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplättningsblixt i mörkt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Försökte förra helgen fota bilen lite på en hästhage med hjälp av en strålkaste som lyste upp lite.

Använde min D200 + Sigma 10-20 och försökte använda min SB-400 för att få lite upplättningsljus.

Det gick mindre bra då jag använde blixten.

Försökte först att låsa exponeringen på omgivningen och hålla knappen inne, sedan komponera om och slå på blixten. Det som hände var att den mörka ned allt omkring där blixten inte räckte till så det mästa blev svart och där blixten lös upp blev det överexponerat.

Är det så att SB-400 blixten inte riktigt räcker till i sånna här lägen? Stod ca 2m ifrån bilen och använde en bouncer på blixten...
Provade även med högre ISO och kraftigare blixtstyrka.

Det var svagt kvällsljus. För övrigt så blev det ganska så ok bilder med bara strålkastaren ovanför men hade gärna velat haft en till ljuskälla.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1300720.htm?set=mp

Lite tips och idèer, vill gärna prova igen.
Hade tänkt att investera i en SB-800 blixt och skulle gärna vilja ha kvar min nuvarande blixt så man kan använda flera.
 
Även om den inbyggda blixten inte är att rekommendera kan du ju använda den som master och din SB-400 som slav. Då kan du styra styrkan på både master och slave (CLS). Min erfarenhet är att ha en ganska låg effekt på slaven, det blir lätt för kallt och hårt annars.
Jag brukar köra med en SB800 på kameran och två st SB600 som slavar när jag är ute i "fält". Fungerar mycket bra.

/Mats

P.S Jag tyckte din bild var bra!
 
johnnynu skrev:
Försökte först att låsa exponeringen på omgivningen och hålla knappen inne, sedan komponera om och slå på blixten. Det som hände var att den mörka ned allt omkring där blixten inte räckte till så det mästa blev svart
På din beskrivning låter det som om det är avtryckaren du håller in. Då låser du inte exponeringen, såvida du inte har någon specialinställning i kameran som programmerar om det.

Ställ kameran i manuellt läge och ställ exponeringen så slipper du hålla på med massa knappar som bara gör det svårare.

Blir bakgrunden rätt exponerad utan blixt så blir den det med blixt också, så på något sätt har du tappat exponeringsinställningen.
 
När jag pysslar med liknande experiment brukar jag sätta min D200 på manuellt och låta blixtarna (jag har två SB800) gå på automatik (kanske med +/- komp på blixtarna) alternativt manuellt. Tycker det blir lite för mycket att hålla reda på om man ska exponeringslåsa både blixt och kamera.

Eftersom du har bilen med dig kanske du kunde släpa med en projektorduk eller något liknande att använda som reflektor, du behöver nog studsa blixten (utan bouncer) i något stort för att jämna ut ljuset. Bouncern gör nog varken till eller från på denna bild då ljuset som sprids av bouncern inte har väggar och tak att studs mot, mest från kanske, den äter ju upp allt ljus.

SB800 är vid sådana här tillfällen väl värd sina pengar, fjärrstyrningen är suveränt smidig och lättarbetad.

Men jag har precis börjat leka med blixtljus så jag har säkert fel :eek:)
 
Jag tycker bilden är OK. Två saker möjligen. Lite längre slutartid för att få mer av omgoivningsljuset. Låsa blixtvärdet med FN knappen alt testa manuella värden eller bracket blixt.
 
Okej.

Körde inte med slutarknappen utan exponering/fokus -lås knappen.

Provade dock inte med manuella inställningar men det ska jag prova.

Vad behöver jag för att använda SB-400 blixten som slavblixt. Någon form av synkkabel.

Jag har en liten Elastolite reflektorskärm, kanske kan använda den?

Ang bilden så fick jag använda många dupliceringar och olika filters för att mörka ned och få bort så många störande objekt som möjligt, det var lite stolpar och irriterande träd i bakgrunden men annars så var det en helt ok plats att fota på. Strålkastaren var lite till nytta.

Brukar köra i A-läget med en bländare på 11 och uppåt mot 22.
 
johnnynu skrev:
Okej.

Körde inte med slutarknappen utan exponering/fokus -lås knappen.

Provade dock inte med manuella inställningar men det ska jag prova.

Vad behöver jag för att använda SB-400 blixten som slavblixt. Någon form av synkkabel.

Jag har en liten Elastolite reflektorskärm, kanske kan använda den?

Ang bilden så fick jag använda många dupliceringar och olika filters för att mörka ned och få bort så många störande objekt som möjligt, det var lite stolpar och irriterande träd i bakgrunden men annars så var det en helt ok plats att fota på. Strålkastaren var lite till nytta.

Brukar köra i A-läget med en bländare på 11 och uppåt mot 22.

Om SB400 fungerar med CLS (jag tror att den gör det) så räcker det med att ställa in den interna blixten som master och SB400 som slav. Sedan kan du styra styrkan på slaven från din kamera. Se manualen hur inställningarna görs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.