Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovstjafs!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Upphovstjafs!

qvirre skrev:
Nej, du har inte tolkat fel. Men som Erik skrev så är det med dagen lagstiftning helt okej att göra som Önskefoto gör. Hans citat ifrån prep. pekade på att det också kommer att fortsätta vara så trots den nya lagen.
Citat ur upphovsrättslagen, 2.kap ang. Inskränkningar i upphovsrätten:

"12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål."


Av okunskap (inte trots...) påstår jag då att verket måste vara offentliggjort för att man ska få framställa enstaka exemplar. När anses ett porträttfoto offentliggjort?
 
Av okunskap (inte trots...) påstår jag då att verket måste vara offentliggjort för att man ska få framställa enstaka exemplar. När anses ett porträttfoto offentliggjort?
Den här frågan kom upp i en tidigare diskussion i ämnet och de tolkningar av begreppet offentliggöra jag hittade då var att fotografen offentliggjorde verket när han spred det till kunden.

Edit: Innebörden av lagen är alltså att producenten kan få full kontroll över sitt verk om han håller det för sig själv, men vill han ha lagligt skydd för spridning av verket får han också acceptera vissa inskränkningar som gynnar allmänheten (t.ex. privat kopiering, bibliotek, citaträtt etc.)
 
Arne S skrev:
"12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål."

Av okunskap (inte trots...) påstår jag då att verket måste vara offentliggjort för att man ska få framställa enstaka exemplar. När anses ett porträttfoto offentliggjort?

Å tusan, det var 12 §. Sorry. Läste kanske fel i proppen. Så kan det gå när man tar saker ur minnet.

Hursomhelst, jag undrade också över begreppet "offentliggjort" första gången jag funderade över Önskefoto och liknande affärsmetoder.


8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt
för allmänheten.

2 § 3 st:

Verket göres tillgängligt för allmänheten då det framföres offentligt, så ock då exemplar därav utbjudes till försäljning, uthyrning eller utlåning eller eljest sprides till allmänheten eller visas offentligt. Lika med offentligt framförande anses framförande som i förvärvsverksamhet anordnas inför en större sluten krets.

En bild som en fotograf har sålt exemplar av är alltså att betrakta som offentliggjord.
 
Det är viktigt att ta i beaktande om upphovsrättslagen är dispositiv, dvs tillåter att man förhandlar bort delar av den vid ett köp av ett portätt.
Jag har försökt hitta den informationen, men det verkar inte vara så enkelt att komma fram till hur det är.
Är lagen INTE det så är det fritt fram att skapa exemplar för eget bruk (även om man tar hjälp av tredje person).
Man bör dock tänka på att det är fotografen som äger upphovsrätten om inte annat avtalats, det man köper är bara ett exemplar av fotot.

Mer info kan hittas här
 
carpelux skrev:
Det är viktigt att ta i beaktande om upphovsrättslagen är dispositiv, dvs tillåter att man förhandlar bort delar av den vid ett köp av ett portätt.
Jag har försökt hitta den informationen, men det verkar inte vara så enkelt att komma fram till hur det är.
Är lagen INTE det så är det fritt fram att skapa exemplar för eget bruk (även om man tar hjälp av tredje person).
Man bör dock tänka på att det är fotografen som äger upphovsrätten om inte annat avtalats, det man köper är bara ett exemplar av fotot.

Mer info kan hittas här

Det kanske inte är helt självklart, men det behandlas till del under kap 3 i lagen. Intressant att notera där är att när det gäller beställd porträttbild får inte upphovsrätten överlåtas utan tillstånd från beställaren
______________________________________________
27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om b eställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar.
________________________________________________
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.