Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätten förklarad igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack!
Man vill ju ogärna trampa någon på tårna eller bryta mot någon lag/föreskrift. Det kan ju vara lika användbart för att veta vilka rättigheter man har.

En liten fundering:
Om jag laddar ner en bild som är skyddad av upphovsrätten, är det tillåtet så länge som jag inte publicerar eller på annat sätt sprider bilden vidare utan endast njuter av den på min egen dator?

MicaelKarlsson skrev:
Tack!
Man vill ju ogärna trampa någon på tårna eller bryta mot någon lag/föreskrift. Det kan ju vara lika användbart för att veta vilka rättigheter man har.

En liten fundering:
Om jag laddar ner en bild som är skyddad av upphovsrätten, är det tillåtet så länge som jag inte publicerar eller på annat sätt sprider bilden vidare utan endast njuter av den på min egen dator?

Ja, samt göra eller låta göra papperskopior för eget bruk. Du kan även sprida den i begränsad omfattning till vänner och bekanta.

"begränsad omfattning" är det en- eller tvåsiffriga tal som räknas som "begränsad omfattning". Jag ser begränsad som kanske två-tre men jag är mycket osäker då det gäller lagstiftning och juridik som mest liknar ett ogenomträngligt nyponsnår med massor av taggar att riva sig på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar