Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

J_nne

Aktiv medlem
Jag tar rätt mycket bilder på danstävlingar och dessa sprids på facebook och andra communitys.

Har nu i klubbens forum talat om vad som gäller med upphovsrätten och att fotografen skall tillfrågas innan en bild sprids. Och det är hemskt egentligen vad lite folk vet om detta. Många anser (läs alla, typ) bara för att man själv är med på bilden så kan jag göra vad jag vill, men så är det faktiskt inte. Personen på bilden har inget egenskydd.

Nu blir man klassad som nån j***a bråkstake bara för att man talar om hur det är. Hör väl till saken att jag anklagade några att stulit bilder på dom själva, vilket rent juridiskt har gjort men det också för att det skulle bli en reaktion.

Hur har andra hanterat detta i klubbsammanhang??
 
Accepterar inte folk detta så sluta fota! Lägg på ett irriterande vattenmärke på alla bilder och upplys att om spridningen fortsätter så stannar vattenmärket kvar (eller blir värre).

Bilderna ska bara visas där du själv vill de ska visas.
 
Accepterar inte folk detta så sluta fota!

Precis! Om folk nu sprider dina bilder trots att du säger att de inte får så sluta fotografera, så kan de få stå där och längta efter dina bilder... Men i det läget skulle jag också se till att sprida kunskapen om _varför_ du slutar fotografera, så folk förstår varför.
 
På dem och slå dem!
Vattenmärken borde användas oftare och jag ska själv börja med det.

Du/ni har min fulla förståelse för agerandet och känslorna.
 
Eller så fakturerar du helt enkelt de som snott bilderna, (förutsatt att du vet vilka de är) skicka ett krav på gällande listpris plus minst 100% påslag för otillåten användning.

Om de vägrar betala för att de anser sig ha rätt till bilderna, stäm skiten ur dem! ;)
 
Är det en smart affärsidé att stämma sina potentiella kunder?

Vattenmärke kan fungera, men vissa vill kanske bara visa upp bilderna från sina kompisar och ha dem i sin egen dator för privat bruk.

Nu vet inte jag om du tar bilderna för att du styckvis vill sälja dem. Om så är fallet så får du sluta att publicera dem högupplöst helt enkelt.

Att irritera sina fotoobjekt leder förmodligen till att de blir irriterade på dig och att de börjar införa regler om att ingen får fotografera dem under tävlingar bara för att bli av med dig. (har hänt i studentsammanhang tidigare).

Det jag skulle föreslå är ju att du istället erbjuder dina tjänster till personerna som gillar de.

Nu för jag mina resonemang utifrån tesen att de inte använder dina bilder i kommersiellt syfte.

mvh Tobias
 
Klart att folk ska få använda bilder som de själva är med på, i sin blogg t ex, att missunna dem det e ju bara småsnålt, även om du har lagen på din sida. Då kan de lika gärna belägga sina tävlingar mm med fotoförbud o kräva ackreditering osv

Frågan är vem som har störst intresse av dina bilder, du som fotar eller de som blir fotade.

Du kan erbjuda dem att få köpa bilderna i större format, utskrivna och inramade mm om de är intresserade av det. Så gör jag när jag fotograferar på något evenemang o de är trevliga mot mig, webbilderna får de göra vad de vill med.
 
Jag är inte ute efter att stoppa någon, givetvis är jag glad om någon vill använda bilderna. Det handlar egentligen bara om en så enkel sak som att fråga om lov innan.

Kan det vara för mycket begärt? (Tydligen....)
 
Jag är inte ute efter att stoppa någon, givetvis är jag glad om någon vill använda bilderna. Det handlar egentligen bara om en så enkel sak som att fråga om lov innan.

Kan det vara för mycket begärt? (Tydligen....)

Mycket enklare att skriva "Varsågod, använd bilderna så mycket du vill för privat bruk, på din hemsida, blogg eller bilddagbok osv. Skriv gärna mitt namn i samband med publiceringen och länka till min hemsida om du vill." Och därefter erbjuda dem möjligheten att köpa en högupplöst eller printad bild om de är intresserade av det. Ja, kanske en hel bildbok/CD/DVD från evenemanget.

Då framstår du som en hyvens kille o slipper reta upp dig dessutom.
 
Mycket enklare att skriva "Varsågod, använd bilderna så mycket du vill för privat bruk, på din hemsida, blogg eller bilddagbok osv. Skriv gärna mitt namn i samband med publiceringen och länka till min hemsida om du vill." Och därefter erbjuda dem möjligheten att köpa en högupplöst eller printad bild om de är intresserade av det. Ja, kanske en hel bildbok/CD/DVD från evenemanget.

Då framstår du som en hyvens kille o slipper reta upp dig dessutom.

precis går att bifoga en CC lincens som godkänner icke kommersiell användning.
 
Mycket enklare att skriva "Varsågod, använd bilderna så mycket du vill för privat bruk, på din hemsida, blogg eller bilddagbok osv. Skriv gärna mitt namn i samband med publiceringen och länka till min hemsida om du vill." Och därefter erbjuda dem möjligheten att köpa en högupplöst eller printad bild om de är intresserade av det. Ja, kanske en hel bildbok/CD/DVD från evenemanget.

Då framstår du som en hyvens kille o slipper reta upp dig dessutom.

Låter som ett bra upplägg.

Jag fotograferar också en hel del dans (främst salsa och tango) och har noterat att de som vill ha betalt eller lägger ful vattenstämpel över bilderna heller inte får visa sina bilder.

För egen del nöjer jag mig med namn vid bilden vilket gör att mina bilder åtminstone används till affischer på stan, flyers och naturligtvis även på hemsidor. Gör som KG Stolt föreslår och var stolt över att bilderna används istället för att bara ligga på din hårddisk.
 
Problemet är att många som kollar och framförallt letar bilder har tunnelseende, text sållas kvickt bort. Såg på en sida att vid högerklick på en bild så dök en liten ruta upp med info om "aja baja..." istället för den vanliga menyn.

En mycket kort text och "Spara bild..." vid högerklick kanske skulle funka. Nu kan man ju iofs dra bilden till en mapp men i alla fall.
 
Problemet är att många som kollar och framförallt letar bilder har tunnelseende, text sållas kvickt bort. Såg på en sida att vid högerklick på en bild så dök en liten ruta upp med info om "aja baja..." istället för den vanliga menyn.

En mycket kort text och "Spara bild..." vid högerklick kanske skulle funka. Nu kan man ju iofs dra bilden till en mapp men i alla fall.

Kan man se bilden kan man spara den. Faktum är att du måste spara den för att kunna se den, så man kan t.o.m säga att ser du bilden så har du redan sparat den. Om man nu ska ge sig in på teknikaliteter. Min poäng är att det är omöjligt att hindra någon från att spra bilder man vill visa på nätet.

Men visst kan det vara en god ide med högerklicksmeddelande om man tror att folk missar budskapet annars.
 
Visst är det så, vill man spara ned så går det. Men det skulle kunna vara en smidig lösning som inte stör alltför mycket för användaren. Nu vet jag inte om det går att få fram den vanliga menyn plus egen text i menyn för det finns ju andra skäl till att högerklicka på en bild än "spara...".

Jag håller på att knåpa ihop en hemsida och har högerklickat som tusan den senaste tiden för att kolla upplösning och storlek på tumnaglar och stora bilder. Intressant att se hur "snåla" sidor folk gör. Men de flesta verkar inte bry sig i "smalbandare" har jag kommit fram till, 50kB per öppnad sida gäller inte nuförtiden :).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.