Wordpress-feeden är automatiskt aktiverad för alla publika bloggar, den innehåller inga special-val, dvs jag kan inte välja bort bilder från feeden.
Däremot finns det widgetar att lägga till bloggen och där kan man välja att inte låta bilderna kunna länkas vidare (eller hur jag ska formulera det). Nu har jag inte lagt till några widgetar, och jag tror inte det hjälper att jag gör det heller, för om ändå feeden tillåter att mina bilder länkas vidare, så handlar det väl om ifall Wordpress vill gå in och ändra sin feed. Jag kan ju mejla wordpress igen och fråga om dom har planer på att ändra sina feed-inställningar, men jag gissar att det har dom inte, jag antar att det kan ligga i deras huvudsakliga intresse att göra bloggandet väl spritt - inklusive bilderna.
Alternativen för mig nu verkar vara att välja att ha en privat blogg, vilket inte är aktuellt eftersom syftet är att visa bilderna som ett led i mitt projekt/min utställning. Eller så kan jag byta bloggföretag (blogspot kanske har en mer subtil feed-funktion, eller någon annan, kanske värt att undersöka) eller skapa en egen blogg/bildvisnings-sajt. Synd att jag inte upptäckte problemet tidigare, nu har jag spridit bloggadressen till olika media/intressenter - lite svårt att kliva av.
Sen kan jag givetvis klaga (vilket jag reda gjort) hos den här blogg-uppsamlings-portalen, och säga att jag inte vill att dom kapar min blogg in i deras frames, så man inte ens kan klicka till min egen blogg-adress utan hela tiden ligger kvar inom deras ramar.
Tack för hjälp och synpunkter.
Det ska bli spännande att se hur Fotosidan-bloggen kommer att utvecklas. Jag har valt att inte använda den eftersom den inte visar bilderna snyggt, enligt mig, t ex är det för många ramar runtomkring, bloggadressen är lite krånglig (om man vill lansera bloggen mer publikt) etc. Kanske finns det några planer där ?
Eller kanske finns det något blogg-företag som har skapat ett feed-system där bilder inte lika lätt trillar iväg åt andra håll ?
Ja, man lär sig.