Annons

Upphovsrätt till bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Landgren

Avslutat medlemskap
Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Det är såhär att på min förra arbetsplats hade jag ansvar för företagets hemsida och alla bilderna på denna hemsida har jag tagit. Nu har jag slutat på nämnda företag och vill följaktligen att alla mina bilder på hemsidan ska tas bort eftersom jag anser att jag har upphovsrätten till bilderna. Min förra arbetsgivare muttrar men visst är det så att jag har rätt? Upphovsrätten till bilderna har väl inte något med en ev anställning att göra?

Om du har tagit bilderna som en del av ditt jobb har arbetsgivaren rätt att fortsätta använda bilderna.

ErlandH skrev:
Om du har tagit bilderna som en del av ditt jobb har arbetsgivaren rätt att fortsätta använda bilderna.
Tack Erland för ditt svar!
Jag hoppas bara att du har fel!
Jag vill nämligen inte ge bort mina bilder och förlora förfoganderätten över dem!

Du har aldrig "ägt" dina bilder, dvs den ekonomiska upphovsrätten, så det är ingen risk att du skulle "ge bort" dem.

Den ideella upphovsrätten har du förstås kvar. Den kan ingen ta ifrån dig.

När det gäller rätten för dig (respektive företaget) att t ex i framtiden sälja bilderna till någon annan så borde ni upprätta ett avtal om detta. Svårt att göra i efterhand, förstås...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar