Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt och gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Struntprat!
Man får fotografera på allmänna platser allt som händer där utan att fråga alla människor på gatan om samtycke.

Du måste skilja på "fotografera" och "publicera". Du får fotografera människor på allmän plats men det betyder inte att du får publicera bilderna på internet utan samtycke från dem som kan identifieras på bilderna.
Och det var det diskussionen handlade om här.

Du måste skilja på "fotografera" och "publicera". Du får fotografera människor på allmän plats men det betyder inte att du får publicera bilderna på internet utan samtycke från dem som kan identifieras på bilderna.

Även om man kan identifiera människor på bilderna så innebär det inte att det är stopp för publicering. Om nu pul ska åberopas som stöd för stoppad publicering så måste det ju till att börja med inträffa något som går utanför det harmlösa. Att bara befinna sig på allmän plats är att betrakta som harmlöst, och har man som individ en annan uppfattning om det får man nog ta konsekvensen av det och hålla sig borta därifrån.

Super-tack! Det var läsvärt.

Tyvärr hittar jag inget i artikeln som beskriver huruvida det är ok att publicera bilder av scenkonst.
Teatergruppen i grundfrågan är ju knappast en stadigvarande offentlig installation på scenen i Huddinge.
De är väl inte heller att betrakta som människor i almänhet.
Finns det någon som kan (lika tydligt som Pertmann) förklara hur det förhåller sig frågan om publicering av avbildning av scenisk konst?

(För övrigt tvivlar jag starkt på att man faktiskt har rätt att sätta ett macro-objektiv i ögat på någon. Det har inte med PUL eller Upphovsrätt att göra. Det handlar om hur människor får förhålla sig till och behandla andra människor. Men det hör inte hemma i denna här tråden).

Petter ...

Senast ändrad:
Daniels svar

Hej Mårten!

Det är svårt att ge några säkra svar utan att ha sett ditt material, men här kommer några korta kommentarer.

> Jag var i Huddinge förra helgen. Där plåtade jag en del när de hade en
> isskulpturstävling som gick av stapeln mitt i centrum. Får jag sätta ihop
> bilderna av skulpturerna till ett bildspel och lägga upp dem på Youtube
> eller har konstnärerna någon slags ensamrättpå skulpturerna?

Den som skapar en skulptur har typiskt sett ensamrätt till den. Vissa återgivanden av konstverk kan dock ske utan upphovsmannens samtycke (se t.ex. 20 a §, 23 § och 24 § lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk). Jag kan inte säkert bedöma om någon av dessa bestämmelser är tillämpliga i ditt fall. Om de inte är det bör man ha tillstånd från upphovsmannen.

> Innan prisutdelningen förekom det, på samma plats, en del sång och
> dansnummer som framfördes av en lokal teatergrupp. Jag fotograferade deras
> framträdande också. Får jag göra ett bildspel av dessa bilder och lägga
> upp på youtube, eller har teatergruppen rättigheten till mina bilder om
> jag vil publicera dem?

Att filma eller spela in ljudet från framförandet kräver normalt tillstånd. Att bara återge ett antal fotografier torde vara ok.

> Utan att jag medvetet valt det, kommer det ju med bilder där andras
> bilder, läs reklam, finns med i bakgrunden. Har jag rätt att lägga upp
> såna bilder i ett bildspel?

Bilder i bakgrunden som har en underordnad betydelse är tillåtna enligt 20 a §.

Hälsningar
Daniel Westman

Du har ingen skyldighet att fråga om samtycke människor som befinner sig på en gata när du tar ett foto och sedan publicerar den. Är några personer "huvudmotivet" med ett gatuliv i bakgrunden då är det annan sak. Det är bra att fråga, förklara vad du ska använda bilden till och skriva ett modelavtal.
Teaterspel, dans, konsert som sker öppet på allmänn plats får du fotografera och publicera utan samtycke. Du får publicera bilder i tryck eller på Internet med ditt namn som fotograf. Det ser bra ut om du skriver vem uppträder och i vilket sammanhang. So far so good.

I konsertlokaler får du i allmänt ansöka om fotopass hos arrangören och de som uppträder har inte med tillståndet att göra. I extremt sällsynta fall artister kommer överrens med arrangören om vem som får fotografera under uppträdandet.

På Malmöarenans hemsida står följande om fotograferingen:
"...Vad gäller för kamerautrustning?
Avancerad kamerautrustning samt inspelning av ljus och bild är förbjudet under alla musikevenemang (se biljettens baksida). Vid en del konserter råder förbud mot all fotografering. Visitering sker vid huvudentrén..."

Allmänt: "...Avancerad kamerautrustning..."
Där räknas nog inte kompaktkameror i allmänhet trots att dagens modeller kan ha en 10x optisk zoom och 12 Mpx så du kan få hyfsat bra bilder ändå.

Mvh Martin

Hej!

Förra helgen var jag i Huddinge och kollade in den isskulpturtävling som var på torget i centrum. Strax innan själva prisutdelningen var där också en liten föreställning med en lokal teatergrupp.
Jag tyckte att deras sång och framträdande var lite annorlunda och kul så jag plåtade på.

Bilderna blev skapliga och jag skickade ett mail till teatergruppen och undrade om de ville ha sin egen sång till bilderna om jag gjorde ett bildspel o la på "tuben".
De ville att jag skulle ta kontakt med dem "irl" vid ett av deras framträdande för att vi skulle fixa till musik och de skulle klargöra vad som gällde för publiceringen.

Jag svarade då att jag bor i Småland och att det var en slump att jag hamnat där jag hamnat. Och eftersom det skulle bli komplicerat att ta sig till Huddinge igen så tänkte jag lägga upp bildspelet med lite lugn musik som jag själv gjort istället.

Men då tog det fyr. Jag hade ingen rätt att publicera bilder av dem på Youtube. De krävde också avmätt att få se bildspelet.

Jag blev förvånad över reaktionen och undrar nu....

Hur ligger det till rent juridiskt. Om en teatergrupp gör ett offentligt framträdande på ett torg i Huddinge, får jag inte ta kort på dem och lägga upp det på nätet?

Undrar

Mårten

PS:
Jag kan säga att all lust att göra "gratisreklam" för denna teatergrupp försvann omedelbart när jag fick det sista mailet.

Du kan lugnt publicera bilderna så länge de inte är en del av en marknadsföring för dig som fotograf. Det är inte otillåtet att publicera bilder tagna på offentlig plats. Däremot får de inte användas i kommersiella sammanhang.

I samband med publiceringen får du givetvis inte heller framställa det som att publiceringen är sanktionerad av dem du avbildat, om den inte är det.

Hej!

Förra helgen var jag i Huddinge och kollade in den isskulpturtävling som var på torget i centrum. Strax innan själva prisutdelningen var där också en liten föreställning med en lokal teatergrupp.
Jag tyckte att deras sång och framträdande var lite annorlunda och kul så jag plåtade på.

Bilderna blev skapliga och jag skickade ett mail till teatergruppen och undrade om de ville ha sin egen sång till bilderna om jag gjorde ett bildspel o la på "tuben".
De ville att jag skulle ta kontakt med dem "irl" vid ett av deras framträdande för att vi skulle fixa till musik och de skulle klargöra vad som gällde för publiceringen.

Jag svarade då att jag bor i Småland och att det var en slump att jag hamnat där jag hamnat. Och eftersom det skulle bli komplicerat att ta sig till Huddinge igen så tänkte jag lägga upp bildspelet med lite lugn musik som jag själv gjort istället.

Men då tog det fyr. Jag hade ingen rätt att publicera bilder av dem på Youtube. De krävde också avmätt att få se bildspelet.

Jag blev förvånad över reaktionen och undrar nu....

Hur ligger det till rent juridiskt. Om en teatergrupp gör ett offentligt framträdande på ett torg i Huddinge, får jag inte ta kort på dem och lägga upp det på nätet?

Undrar

Mårten

PS:
Jag kan säga att all lust att göra "gratisreklam" för denna teatergrupp försvann omedelbart när jag fick det sista mailet.

HEJ!
Man får inte plåta i ett centrum utan tillstånd.

mvh
/chi

man får fotografera överallt där det inte inte uttryckligen är förbjudet och på ett torg som är allmän plats
är det bara att fota hur mycket du vill.

Jaså? Vad baserar du det på?
Dels för att jag själv blivit utkastad av vakter från centrum när jag plåtat där + att centrum
är privatägda. Man måste ha tillstånd för att plåta och filma i centrum.

Det står nog på någon sida om var man får och var man inte får plåta/filma.
Kolla t.ex på www.blf.se

Detta att man inte får plåta i centrum är så självklart för mig idag, att jag inte ens skulle komma
på tanken att göra det.

Minns för några år sedan när vi skulle filma i ett centrum så var vi tvungna att söka tillstånd.
Då skulle vi alltså inte filma "folk"- utan det var några speciella personer i centrumet.

/chi

Tror du förväxlar "köpcentrum" med centrum i betydelsen "stadskärna".

Ett köpcentrum är en privat byggnad där ägaren kan sätta upp regler om fotoförbud om de så önskar.

frågan är väl om någon kan hindra att läggas upp bilder pga att upphovsmännen anser sig ha rätt till sitt verk (teaterstycke) om publiceringen inte sker i ett kommersiellt syfte så finns det inga regler som förbjuder publicering eftersom de har spelat upp sitt stycke på allmän mark dvs ett torg. Samma sak med journalistiskt syfte, teater spelades på torget=bild i tidningen

Tror du förväxlar "köpcentrum" med centrum i betydelsen "stadskärna".

Ett köpcentrum är en privat byggnad där ägaren kan sätta upp regler om fotoförbud om de så önskar.

Nja...vårt centrum här med butiker, pizzerior, pressbyrå mm är iaf inte allmän plats och hos oss + i flera andra centrum får man inte plåta. Vårt centrum ingen privat byggnad, kommunen äger byggnden men affärerna + centrumet där affärerna är privatägt.
Jag blev ganska snopen själv när jag blev tillsagd att jag inte fick plåta där.
Det är samma ägare hos oss här som det är(har varit??) Skärholmens centrum.

Att du blev tillsagd är inte detsamma som att det är förbjudet. Är det privat mark kan markägaren förbjuda fotografering

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar