Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt för bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

robato

Medlem
Jag och en kompis var ute och fotade och skapade en bild tillsammans. Vad gäller med upphovsrätten vid samarbeten, får jag publicera bilden utan den andres tillåtelse? Ska den andra personen stå med som fotograf?

Jag och en kompis var ute och fotade och skapade en bild tillsammans. Vad gäller med upphovsrätten vid samarbeten, får jag publicera bilden utan den andres tillåtelse? Ska den andra personen stå med som fotograf?

Om ni skapade den tillsammans delar ni upphovsrätten och då ska du fråga din kompis.

En del resonerar att den som tryckte på avtrycket äger upphovsrätten men då skulle man inte kunna använda sig av en assistent t ex.

Sen kanske du ska tänka på att du vill fortsätta vara kompis så fråga om du får använda bilden som din egen.

Jag har ett fall där jag tog bilder med en kompis kamera men han vägrar ge mig mina bilder. Vi är inte så bra kompisar längre kan jag säga.

Om ni skapade den tillsammans delar ni upphovsrätten och då ska du fråga din kompis. En del resonerar att den som tryckte på avtrycket äger upphovsrätten men då skulle man inte kunna använda sig av en assistent t ex.

Digisam (del av myndighet) skriver följande (pdf) som vägledning:

Det bör tilläggas att en särskild situation kan uppstå på fotografiområdet som handlar om att det kan finnas två eller flera personer som omfattas av det upphovsrättsliga skydd som ett fotografi kan ha. Som nämns ovan har alltid den som trycker på kamerans avtryckarknapp ett skydd till fotografiet som fotografisk bild. Om någon annan sedan arrangerar bilden och vidtar de åtgärder som gör att fotografiet blir ett fotografiskt verk är den personen att se som upphovsman till verket. Exempel på en sådan situation kan vara när fotografens assistent är den som tar bilden, när fotografen själv skapar verket. I ett sådant fall kan fotografen och assistenten ha en så kallad gemensam upphovsrätt till det fotografi som har skapats, om de inte har kommit överens om en annan ordning.

Juristen Catharina Ekdahl skrev en krönika på forumet 2014 under namnet "Vem äger egentligen rätten till ett fotografi?" där hon tar upp ett fall där en förbipasserande som tryckt på knappen fick upphovsrätten men att den verkar ha avtalats bort genom att personen gav tillbaka kameran.

David Slater har väl varit i rätten konstant sedan sin Monkey selfie från 2011 och ska upp igen om två veckor. Nu är det inget normalt fall men det visar på svårigheten.

"Om någon annan sedan arrangerar bilden och vidtar de åtgärder som gör att fotografiet blir ett fotografiskt verk är den personen att se som upphovsman till verket. Exempel på en sådan situation kan vara när fotografens assistent är den som tar bilden,"

Ni kanske hade uppdelade arbetsuppgifter eller någon som var drivande?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar