Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt, avfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Hojt!

Sitter och jobbar med ett skivomslag för närvarande. I konvolutet så är tanken att en rad bilder ska vara med. Dessa bilder innehåller dock väggmålningar av olika slag.

Någon som har koll på vad som gäller med upphovsrätten? Får jag använda bilderna eller måste jag kontakta, och i detta fall även leta upp, orginalkonstnären? Vad gäller egentligen om man fotar något där det finns upphovsrättsskyddat material?

/M

Kolla med BUS! Det beror nog lite på hur pass dominerande konstverken är. Är det bara väggmålningar på bilderna blir det nog dyrt skulle jag tro? Stadigvarande konstverk (typ många statyer etc)på allmän plats kan dock publiceras utan tillstånd tror jag men det är nog bäst att kolla med BUS som sköter avatalen och kollar åt konstnärsmedlemmarna. Men här gäller det ju ett kommersiellt skivomslag och då gäller kanske inte regeln om att fritt kunna publicera stadigvarande konstverk? Har konstnären varit död i mer än 70 år gäller också annat och då är det nog mera fritt.

Saken är ju den att bilderna är tagna på en gammal nedlagd folkpark. Runt omkring parken, på väggar och liknande, finns målningar av diverse personer.

Ägarna av det har inte en aningn om vem som målat och de är omkring 50-60 år gamla så det är inte ens säkert att personen lever.

Dock är det väl delvis ett problem att de kommer att vara ganska betydelsefulla för framställningen.

/M

Är det på Tyrolen? Det stod några tidningsartiklar om just de målningarna för ett tag sedan. Kanske kan man få reda på upphovsmän därigenom? Eller föregående ägare? Förmodligen är de inte medlemmar i BUS, men man vet ju aldrig? Upphovsrätten gäller ju ändå och eventuella dödsbon har rätt till ersättning om konstnärerna gått hädan.

Graal skrev:
Är det på Tyrolen? Det stod några tidningsartiklar om just de målningarna för ett tag sedan. Kanske kan man få reda på upphovsmän därigenom? Eller föregående ägare? Förmodligen är de inte medlemmar i BUS, men man vet ju aldrig? Upphovsrätten gäller ju ändå och eventuella dödsbon har rätt till ersättning om konstnärerna gått hädan.

Faktum är att det är just Tyrolen.

Ska scanna igenom SMP (som jag antar att det var) efter Tyrolen. Återstår att se hur det går...

Lycka till! Borde ju inte vara helt omöjligt att få fram vem eller vilka som målat dessa speciella verk? Och kanske kan man då även få tillåtelse använda bilder där de finns med för skivomslag utan att behöva ruinera sig? Frågan är bara hur man gör om det inte går att luska ut upphovsmannen/männen?

Kan delge dig ett litet exempel efter att ha fotat av Annelundskyrkan i Ljunby i panorama, och där Sven Ljungbergs målningar pryder hela väggarna. Jag skickade bilden till Sven Ljungbergs son som är intendent på Ljungbergsmuséet och frågade om jag fick publicera bilden på fotosidan. Men de förbjöd mig på det bestämdaste att publicera den över huvud taget. Inte ens om jag betalade, eftersom han ansåg att bilden inte återgav konstverket på ett bra sätt.

Bra exempel!

Jag har lyckats hitta vem som målat det hela, en man vid namn Sven Truedsson. Dock lyckas jag inte hitta nån info om honom.

/M

Graal skrev:
Kan delge dig ett litet exempel efter att ha fotat av Annelundskyrkan i Ljunby i panorama, och där Sven Ljungbergs målningar pryder hela väggarna. Jag skickade bilden till Sven Ljungbergs son som är intendent på Ljungbergsmuséet och frågade om jag fick publicera bilden på fotosidan. Men de förbjöd mig på det bestämdaste att publicera den över huvud taget. Inte ens om jag betalade, eftersom han ansåg att bilden inte återgav konstverket på ett bra sätt.

Har de rätt att förbjuda dig publicera ett fotografi som du tagit på hans målningar? Målningarna är väl offentliga och bör väl betraktas som stadigvarande om det rör sig om väggmålningar i en kyrka?

Att använda dem i kommersiellt syfte kan ju vara förbjudet, inte vet jag, men att förbjuda publicering på fotosidan, det tycker jag är mysko.

Finns inte mycket info på nätet om Sven Truedsson, annat än den från boken om glömda rum i Sverige, och där står att han egentligen var cirkusdekoratör och att det han fick betalt för målningarna på Tyrolen i dagens penningvärde skulle motsvara bortåt ½ milj kr. Man får inga träffar om man söker på hans namn som cirkusdekoratör heller. Men en som kan allt om cirkus är ju fd fotografen på Smålandsposten Roy Himsel, tillika direktör i Cirkusakademin. Hans telefon och e-post tog jag från deras hemsida:

0470-241 93 (bostad)
070-699 89 44

[email protected]

Senast ändrad:
Eeros skrev:
Har de rätt att förbjuda dig publicera ett fotografi som du tagit på hans målningar? Målningarna är väl offentliga och bör väl betraktas som stadigvarande om det rör sig om väggmålningar i en kyrka?

Att använda dem i kommersiellt syfte kan ju vara förbjudet, inte vet jag, men att förbjuda publicering på fotosidan, det tycker jag är mysko.

Funderade också lite på det men kyrkor är ju inte längre statsägda? Ville i alla händelser inte bråka om det då Ljungbergsstiftelsen har alla resurser i världen att ta till om de vill driva det rättsligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar