Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering till?

Produkter
(logga in för att koppla)

JiMo

Ny medlem
hej,

Har för närvarande en Olympus E-510 (köpte kit med två objektiv 14/42 och 40/150, men funderar på att byta upp mig.

Vad skulle vara passande till en glad hobbyfotograf?

jag har sneglat på canon och Nikon, mest för utbudets skull. Tycker det är lite skralt på olympusmarknaden. Sen så är jag väl inte helt sugen på att lägga 6-7000 på ett bra objektiv när olympushuset inte är helt i min smak.

det jag har funderat på är nikon D90.. men det kanske inte är en uppgradering?
även kollat på canon 50D och Nikon D300. Vore det en bra uppgradering eller är det som att kasta pärlor till svin?

tacksam för lite synpunkter och tips.

mvh Jimmy
 
Ja, du förlorar ju bildstabiliseringen...
De kamerahusen du nämner är nog en uppgradering ja!
 
Hejsan,

Har gått från e-510 till canon 1d mk2 och nu canon 50d. Det är inte alls som att kasta pärlor till svinen.
Skillnaden mellan e-510 och 1d mk2 är dramatsik. Det finns inte två punkter de är lika på.
Mellan e-510 och 50d är det färre skillnader, men ändå. 50d:n är en ny kamera. e-510 känns uråldrig om man jämför.

Vilka fördelar har 50d gentimot e-510? Snabbare, exaktare och snabbare fokus, bättre brushantering (ganska stor skillnad), viss vädertätning, bättre grepp och kvalitetskänsla, större utbud av objektiv, bättre skärm, bättre autovitbalans, väl fungerande liew-view med mer.

Vilka fördelar har e-510 gentimot 50d? Billigare, lättare och inbyggd IS.

Tycker att en jämförelse mellan 50d (kamera för runt 9000:) och e-510 (kamera för runt 4000:) är orättvis. Att jämföra olympus e-3 med canon 50d känns mer intresasant.
Samma gäller de andra husen du räknar upp. De är en annan klass (pris också för den delen) än e-510.

Men det blir dyrt att byta från olympus e-510. Det är en bra kamera, billiga kitobjektiv som fungerar riktigt bra!
 
tack för feedbacken.
Det var väl så jag tänkte oxå.. att de lite nyare..(och dyrare) kamerorna är bättre på det mesta. Jag tycker själv att min olympus är lite för långsam ibland vid fokusering. något jag stört mig på en hel del.bruset är oxå något jag inte är helt nöjd med.
Enligt dig så verkar 50D som en uppgradering för mig. Jag får kika närmare på det helt enkelt.
 
Ja, nog verkar en 40D vara ett vettigare alternativ än en 50D om man nu inte vill investera i en 7D eller en D300.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.