Jag tycker inte att detta uttalande är i linje med vad som är någon sorts konsensus i övrigt ibland något mer nyanserade sagesmän - om det ser bättre ut på grund av kraftig brus-REDUCERING i JPEG så må det vara en sak, men att sensorn i en 7D skulle vara fantastiskt mycket bättre än den i 450D har inte så mycket med sanningen att göra. Bara att jämnföra min 40D med en 30D och inte är den bättre inte - JPEG är lite snyggare och AF är bättre, men RAW-bilderna är banne mig inte bättre. 50D är väl jämnt skägg med 40D - vissa påstår att den är aningen bättre på hög ISO än 40D och vissa säger att den är aningen sämre så sanningen är väl återigen att den är ungefär lika bra, men att man kanske putsat på brusreduceringsalgoritmerna så att JPEG ser lite ljusigare ut (men detta på bekostnad av ökad risk att missa detaljer). Så fortfarande är det sensorstorleken som sätter gränserna vilket i sig är rätt logiskt, att man sedan i en 7D har gjort mycket åt algoritmer för brusreducering och signalbehandling förbättrar ju inte sensordatat i någon större omfattning och för de som ändå kör RAW är det till tämligen ringa nytta med en bättre dator i kameran - datorn på skrivbordet är ändå fortfarande bättre och den styrs av en användare som VET vad han vill uppnå istället för en generell applikation i kameran som gissar vad användaren vill uppnå.
Självklart är jag inte emot att JPEG blir bättre och bättre ur kamerorna, men tycker inte heller att man skall tillmäta det allför stor betydelse heller, men visst - jobbar man bara med JPEG och inte bildbehandlar så är det nog en sanning att en 7D är mycket bättre än en 450D, men en duktig fotograf och bildbehandlare som jobbar med en 450D presterar nog inte direkt sämre än med en 7D.
7D är nog en jättebra kamera - och sensorn är säkert lite bättre, men "problemet" är att 450D också är en väldigt bra kamera även om den må kännas lite plastig - rätt använd så kan även den prestera underverk - Jag råkar för övrigt känna en reklam/produktfotograf som står bakom många av de bilderna du ser i media - han har mycket blixtar, ljustält, refexskärmar och saker, men kameran? jo, han bytte nyligen upp sig till en 450D eftersom hans 400D hade utsliten slutare... Oki, jag vet annan typ av foto och ställer andra krav, men visar ändå att det hänger mer på användaren än de exakta verktygen i väldigt många fall.