ztenlund
Aktiv medlem
Skillnaden i bildkvalitet mellan D800 och D810 är minimal. Du lär nog inte märka någon skillnad om du inte jämför samma bild sida vid sida utskriven i A2. Sedan är det förstås lite småfinesser som skiljer men egentligen inget som motiverar prisskillanden mellan en begagnad D800 och en D810. Bättre att lägga de pengarna på bra optik om du nu tvunget ska ha fullformat. Som jag ser det när jag läser hur du fotograferar och tittar på dina bilder skulle jag dock tro att D500 är ett bättre val för dig
Varje skillnad för sig är i och för sig typiskt sett inte så stor, men sammantaget så är skillnaden mellan kamerorna ändå större än vad man först kan tro. Därmed inte sagt att det är värt merkostnaden om man tittar på en begagnad kamera och plånboken inte känns alltför tjock. D800-kamerorna är mycket kamera för pengarna begagnat. Om det kommer en ersättare till D810 i år som det ryktas om (kan ju vara både rätt och fel) så lär begagnatpriset på 810:an sjunka. Vad gäller rent teknisk bildkvalitet så får man typiskt sett ägna sig åt svårartad pixelgranskning för att hitta någon skillnad, även om det i vissa lägen förvisso går.
En sak som dock är en påtaglig skillnad, förutom att jag t ex gillar greppet på 810:an bättre vilket är mer personligt, så är 810:an klart tystare. Särskilt om man sätter den i det tystare läget. Den är förstås inte helt tyst, men jämfört med D700 (som iofs låter mer än D800) så undrar man nästan om 700:an är trasig som den slamrar till.
D500 är förstås den kamera som är mest lik D300, fast den saknar inbyggd blixt. Inte något jag brukar använda som blixt, men det händer att jag kör den för att utlösa en extern blixt. Däremot är ju kameran modernare och har ett av de bästa fokussystem som går att hitta.