Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering efter D80, vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

veronicap

Aktiv medlem
Jag vill byta upp mig från min kära D80, men funderar på vilken kamera man ska välja? Jag är inte HELT emot att byta system till canon, även om jag gillar och är van vid nikon. Jag har kit objektivet 18-55 + ett sigma 70-200 2.8 , så det är än så läng einte hela världen om jag skulle byta system.

Jag har varit inställd på att byta till en D300, men vill gärna ha era tips på vad som kan vara lämplig ny kamera? Jag fotar lite allt möjligt, mest porträtt och sportfoto, vill ha en pålitlig, snabb kamera med som tål lite högre iso.
 
Hej!

Jag har precis gjort bytet från D80 och funderade länge innan jag bestämde mig för en D7000 som jag är väldigt nöjd med!

Jag hoppade över D300 & D300s på resonemanget att sensorerna är äldre än D7000, därmed inte sagt att dom är sämre men D7000 har fått mycket bra kritik och ligger bättre i pris än D300s.

Jag är mycket nöjd med D7000!

/Patrik
 
Hej!

Jag har precis gjort bytet från D80 och funderade länge innan jag bestämde mig för en D7000 som jag är väldigt nöjd med!

Jag hoppade över D300 & D300s på resonemanget att sensorerna är äldre än D7000, därmed inte sagt att dom är sämre men D7000 har fått mycket bra kritik och ligger bättre i pris än D300s.

Jag är mycket nöjd med D7000!

/Patrik

Vad skiljer en D300(s) och en D7000 åt mer än att D300 är äldre?
 
Vad skiljer en D300(s) och en D7000 åt mer än att D300 är äldre?

Det är en hel del som skiljer dem åt.

D7000 är som en D80 fast två generationer nyare och med ett något bättre hus medan en D300 har ett mycket bättre hus i metall. Det finns också fler direktknappar till olika funktioner, autofokussystemet är bättre och den tar fler bilder per sekund under längre tid. Dessutom är greppet bättre och den är tåligare mot stötar och dåligt väder.

Sensorn och möjligen exponeringsmätningen är det som är bättre hos D7000, eftersom den är nyare. Den har mindre grepp också, om du har små händer kan det vara en fördel.
 
Så, vilken av dessa bör jag välja? Begagnad-priset ligger på ungefär samma nivå vad jag kan se... Är lite sugen på en d7000 pga av filmmöjligheten, men det är ju för fotograferingens skull jag ska ha en ny kamera, så det får ju komma i andra hand, bästa kamera först...
 
Kikade runt lite i din profil för att få en känsla av dig som fotograf, och jag hade nog valt D7000 i ditt fall. :)
 
Jag gick från D90 till D7000. Idag, ser jag inte D300(s) som ett direkt alternativ. Isåfall skulle jag vänta in D400 alt. D9000 eller vad det nu kommer att heta..... Annars, D7000.
Som också har bättre ISO-egenskaper än vad D300(s) har.... Med det du beskriver att du vill plåta, D7000.

Lycka till!
 
Jag tycker nog att begpriset på D7000 brukar ligga för högt i relation till nypriset så just D7000 skulle jag nog helst köpa nytt. D300 är, f u filmning, för lik D300s så vore det jag skulle jag i det fallet välja en beg D300 över en beg/ny D300s. Om man inte skall filma och kan få en beg D300 i bra skick för max 6000:-, varför lägga 8000:- på en beg D300s (det brukar ligga däromkring). Ny D300s för ca 12000:- känns lite saftigt då D700 kostar ca 16000:- ny (D800 har skakat om en del med 36mp, bra hus och bara 25000:). Så jag skulle nog föreslå antingen en ny D7000 eller beg D300.
 
en D300 har jag själv..o är grymt nöjd med den än idag.köpte den 08..gick från D70s till D300..det är som dag o natt..kommer slita på den tills den går pajj..o slutaren ska hålla för ca 150.000 bilder..sj har man bara tagit 10tusen än med den kameran:)
Så oavsett vad du går till för kamera..dvs D90-D300-D7000 eller fullformat osv så kommer du få ett grymt WOW när du kollar kvalitet på bilder mm..det kan jag lova..skippa D3100 o D5100 då det är instegskameror o du skulle tröttna fort på dom iaf då du har en kamera idag som är steget över instegskamera så.
 
Valet står nu mellan en begagnad d300 för 7000 (ca 7000 exp) inkl batterigrepp (okej pris?), eller en begagnad d7000 för samma pris, utan batterigrepp. Jag har varit ock känt på d7000 idag och den kändes okej i storlek, lite kantigare i handen än min D80, men okej...
Har tyvärr ingen möjlighet att köpa en ny D7000, jag vill helst lägga mellan 6-7000 på kameran, mer går inte för tillfället.
 
Är du intresserad av batterigreppet?

Jag tycker det var rätt mycket pengar för en D300 även om den inte har så många exponeringar, speciellt om det är en gammal D300 och inte en D300s.

För din del skulle jag säga att det är 50/50, hög ISO är bättre på D7000 men D300 är snabbare och har bättre AF. Framför allt är båda riktigt bra, det finns inget val som är helt fel!
 
Är du intresserad av batterigreppet?

Jag tycker det var rätt mycket pengar för en D300 även om den inte har så många exponeringar, speciellt om det är en gammal D300 och inte en D300s.

För din del skulle jag säga att det är 50/50, hög ISO är bättre på D7000 men D300 är snabbare och har bättre AF. Framför allt är båda riktigt bra, det finns inget val som är helt fel!

Ja, ett batterigrepp kommer jag nog köpa så småningom, det har i alla fall varit tanken med d80 och d300.

I fotoaffären så sa dom att d7000 var bättre på allt, förutom att d300 huset var mer stöttålig och var bättre på serietagning av bilder, men att d7000 var bättre och snabbare fokus..? Kanske för att de säljer d7000 och inte varken d300 eller d300s...
 
Jag föreslår D7000 pga den mycket fina sensorn från Sony. D5100 har samma sensor om ni vill ha ett billigare allternativ.
 
Jag vill byta upp mig från min kära D80, men funderar på vilken kamera man ska välja? Jag är inte HELT emot att byta system till canon, även om jag gillar och är van vid nikon. Jag har kit objektivet 18-55 + ett sigma 70-200 2.8 , så det är än så läng einte hela världen om jag skulle byta system.

Jag har varit inställd på att byta till en D300, men vill gärna ha era tips på vad som kan vara lämplig ny kamera? Jag fotar lite allt möjligt, mest porträtt och sportfoto, vill ha en pålitlig, snabb kamera med som tål lite högre iso.

1) Varför byta din D80? Vad är det den inte klarar av relarivt det du fotograferar i 99% av fallen?
2) Varför byta system? Vad är det med Nikon du tror att ngn annan gör bättre, och som skulle motivera de tusenlappar du kastar i sjön vid ett byte?

Alla system oavsett märke ger lika bra bilder för den absoluta majoriteten av alla amatörer - det är först när du har mycket specifika behov - snabb autofokus, höga ISO-tal, låg vikt etc. etc. - som olika märken och modeller blir viktiga att kolla på. Så om det inte är ngt annat än att du vill "modernisera" dig, rekommenderar jag dig (av ekonomiska och praktiska skäl, inget annat) att du håller dig till Nikon.

/ mvh FiCa1 (som har en D50 och en D300 + lite Nikonhistoria från den analoga eran)
 
1) Varför byta din D80? Vad är det den inte klarar av relarivt det du fotograferar i 99% av fallen?
2) Varför byta system? Vad är det med Nikon du tror att ngn annan gör bättre, och som skulle motivera de tusenlappar du kastar i sjön vid ett byte?

Alla system oavsett märke ger lika bra bilder för den absoluta majoriteten av alla amatörer - det är först när du har mycket specifika behov - snabb autofokus, höga ISO-tal, låg vikt etc. etc. - som olika märken och modeller blir viktiga att kolla på. Så om det inte är ngt annat än att du vill "modernisera" dig, rekommenderar jag dig (av ekonomiska och praktiska skäl, inget annat) att du håller dig till Nikon.

/ mvh FiCa1 (som har en D50 och en D300 + lite Nikonhistoria från den analoga eran)

Jag gillar Nikon, min första var en F80 som jag fortfarande har kvar, och kommer antagligen inte byta, men jag resonerar som så att OM jag skulle byta system så är det bra att göra det innan jag utökar objektiven.

Det jag inte gillar med D80 är bruset som kommer med iso 400 och över, jag vill ha en snabbare kamera med säkrare autofokus, och nu när jag har fått en köpare på min d80 ser jag ett tillfälle att få byta kamera, innan d80n blir allt för gammal för att kunna säljas, och att jag får sålt den är ett förutsättning för att jag ska kunna köpa en ny kamera.
 
Jag gillar Nikon, min första var en F80 som jag fortfarande har kvar, och kommer antagligen inte byta, men jag resonerar som så att OM jag skulle byta system så är det bra att göra det innan jag utökar objektiven.

Det jag inte gillar med D80 är bruset som kommer med iso 400 och över, jag vill ha en snabbare kamera med säkrare autofokus, och nu när jag har fått en köpare på min d80 ser jag ett tillfälle att få byta kamera, innan d80n blir allt för gammal för att kunna säljas, och att jag får sålt den är ett förutsättning för att jag ska kunna köpa en ny kamera.

Ok, fair enough. I stort sett alla tillverkare har förbättrat brusegenskaperna rejält sedan D80 kom. Om jag var du och stod i begrepp att skifta system, så skulle jag först kolla ergonomin extra noga. I mitt tycke är Nikon överlägset bättre än både Sony och Pentax, och något bättre än Canon. Men smaken liksom händerna är delade (metaforiken skenade iväg lite grand).En annan sak är byggkvalitet - min D300 har klarat fall från över 1½ meter utan problem - och min erfarenhet av Nikons semi- och proffsmodeller är att de är byggda som små stridsvagnar. Så om du äör ute efter en pålitlig stridshäst, välj Nikon - eller Canons, Pentax osv. motsvarigheter, vad vet jag, jag kan bara uttala mig om Nikon (F1, F2, FM och D300).

/ mvh FiCa1
 
Valet står nu mellan en begagnad d300 för 7000 (ca 7000 exp) inkl batterigrepp (okej pris?), eller en begagnad d7000 för samma pris, utan batterigrepp. Jag har varit ock känt på d7000 idag och den kändes okej i storlek, lite kantigare i handen än min D80, men okej...
Har tyvärr ingen möjlighet att köpa en ny D7000, jag vill helst lägga mellan 6-7000 på kameran, mer går inte för tillfället.

Begutbudet på D300 verkar öka och priserna falla. Jag tycker nog att ca 6000:- får vara rimligt för D300+BG. Eftersom en ny D7000 kostar strax under 9000:- tycker jag det är lite dyrt med 7000:- för en beg sådan. Om jag skall köpa en kamera som någon annan haft då jag inte vet vad som hänt med den vill jag allt spara en del pengar mot nypris.
 
Begutbudet på D300 verkar öka och priserna falla. Jag tycker nog att ca 6000:- får vara rimligt för D300+BG. Eftersom en ny D7000 kostar strax under 9000:- tycker jag det är lite dyrt med 7000:- för en beg sådan. Om jag skall köpa en kamera som någon annan haft då jag inte vet vad som hänt med den vill jag allt spara en del pengar mot nypris.

Jag håller med dig! I det här fallet var kameran använd en månad med kvitto och garanti kvar, så det priset tyckte jag var okej ändå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.