Damocles skrev:
Men faktum är att det inte har någon relevans i sammanhanget.
Du gjorde ett kategoriskt uttalande om att en viss mängd specifika uppgifter inte gick att utföra på PC utan "olidlig" väntetid. Det må så vara för din PC. Min fungerar utmärkt i de situationerna, och den har ändå ett tag på nacken. Oavsett om det finns maskiner som är snabbare på saker, så ändrar det inte att den maskinen som jämförs med kan vara snabb ändå. Men visst, om någon vill dra allting över en kam genom grava generaliseringar så får de väl göra det då.
På en halvkass normalprestandadisk idag som är 80% full och relativt hårt fragmenterad så hinner du föra över lite över 7GB mellan två partitioner på samma disk på åtta minuter. Att Mac'en då skulle föra över samma mängd på en minut är en fysisk omöjlighet om du faktiskt jämför "liknande" system. Alternativet är RAID-system eller väsentligt bättre diskar, troligen då 10K rpm SCSI minimum eller att datamängden är väldigt mycket mindre och det är grava fel i uppsättningen av den PC-maskinen. Då jämför du ju olika konfigurationer och hela argumentet invalideras.
Dessutom så finns det inte många enskilda diskar idag som kan läsa och skriva till sig själva med en hastighet på ca 120MB/s. De snabbaste diskar som jag vet på rak arm är 15K rpm och riktigt stora diskar med 10K rpm. De kommer upp i nästan 80MB/s sustained i ena riktningen, då från en tom disk. Prestandan är sedan sämre när du läser och skriver på samma disk och den är fragmenterad. Då saknas iaf 50%+ för att du ska komma upp i de siffrona som behövs. Och dessutom jämför man ju då högprestanda scsi-diskar mot vanliga standard SATA diskar.
Faktum är att ska det göras en vettig test så bör system utrustas med så lika hårdvara som möjligt rakt igenom, och det innebär en väntan till OS X för x86 har kommit ut på marknaden. Först då kan vi se om OS X verkligen är så mycket bättre än XP som du säger att det är. Tills dess är det delvis äpplen och päron som jämförs iaf.
Och nej, jag har inga som helst aversioner mot Mac. Har funderat på att skaffa en 12" powerbook som portabel dator för att ha en Mac i huset utöver pc-burkarna för att jag råkar gilla OS X.