Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering av DELL Studio XPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har en pc jag huvudsakligen använder för bildbehandling, LR och FS. Jobbar ganska mkt, har fn ca 50 000 bilder (har bytt hårddiskar och har nu 2 x 2 TB). Jag har också satt in ett flash-minne på 256 GB. Den är sen inköp 2009 utrustad med en Intel Core i7 920 processor (2,66 GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/s), 8 MB minne, och ett 512 MB ATI Radeon 4850 grafikkort.

Den fungerar alldeles utmärkt fortfarande och är fortfarande rimligt snabb, men
1 Den har inget HDMI-interface för att koppla till TV tex (eller extern skärm)
2 Den har bara USB 2,0 resp e-SATA för extern back-up tex

Kommer nu skaffa en ny 4 TB extern hårddisk för back-up och vill kunna utnyttja USB 3,0 liksom HDMI för bild.
Jag inbillar mig att det vore idé att byta grafikkort - då kan jag väl få ett HDMI-uttag?
Ger det också USB 3,0?
Kan också tänka mig att öka minnet till 16 MB

Vad föreslår ni jag ska göra?

Grafikkortet jobbar inte så mycket när du behandlar bilder, modern processor, snabbt moderkort, med snabba diskar och RAM gör skillnad.

Jobba mot SSD och lagra på snurrdiskar, men det kanske är så du gör idag?

Finns mycket info där ute men här bygger Dave Dugdale dator för video och fotoredigering, kanske kan hjälpa lite: https://www.youtube.com/watch?v=E2CapyMkubg

Nu var det väl inte så att ts skulle bygga nytt. Han bad ju om råd om hur han skulle uppgradera.
Usb3 kontrollerkort finn det gått om, titta på Webhallen tex. Där finns också grafikkort till billig penning. Dom flesta med HD-motor-utgång.

Problem nr 1 löser du med en DVI-HDMI adapter. Vet inte om alla adaptrar ger ljud, har för mig att jag behövde en speciell till mitt 4850.
Grafikkort har inga USB portar det står moderkortet för. Finns kontrollerkort att sätta i om du har lediga PCIe portar.

Grafikkortet jobbar inte så mycket när du behandlar bilder, modern processor, snabbt moderkort, med snabba diskar och RAM gör skillnad.

Jobba mot SSD och lagra på snurrdiskar, men det kanske är så du gör idag?

Finns mycket info där ute men här bygger Dave Dugdale dator för video och fotoredigering, kanske kan hjälpa lite: https://www.youtube.com/watch?v=E2CapyMkubg

Jobbar redan mot SSD:n och lagrar på de stora snurrdiskarna.
Har inte tänkt bygga nytt själv, blir det så dyrt att uppgradera att det närmar sig ny pc köper jag hellre det.

Mer minne (RAM) har jag förstått är bra

Nu var det väl inte så att ts skulle bygga nytt. Han bad ju om råd om hur han skulle uppgradera.
Usb3 kontrollerkort finn det gått om, titta på Webhallen tex. Där finns också grafikkort till billig penning. Dom flesta med HD-motor-utgång.

Är inte slängd i data och vet inte vad kontrollerkort är, i vilket fall måste det ju kopplas in till ngt, är det moderkortet eller vaddå?

Frågan är om jag vinner ngt mer med nytt grafikkort, har förstått innan svaret ovan att det finns converter VGI - HDMI. Ngn sa dock att den lösningen inte ger samma bra egenskaper som en "riktig" HDMI-utgång.

Är inte slängd i data och vet inte vad kontrollerkort är, i vilket fall måste det ju kopplas in till ngt, är det moderkortet eller vaddå?

Frågan är om jag vinner ngt mer med nytt grafikkort, har förstått innan svaret ovan att det finns converter VGI - HDMI. Ngn sa dock att den lösningen inte ger samma bra egenskaper som en "riktig" HDMI-utgång.

Hej, du har inte skrivit om du har en laptop eller stationär version av Dell XPS Studio?

Jag kör eSata och på min dator är det snabbare än USB3 som jag också har, jag har köpt en hårddiskhållare för några hundra kronor och anslutit till eSata - vet inte varför man vill lägga pengar på att göra nåt sämre? kanske för att det är enklare (kan byta hårddisk utan att starta om datorn t ex)?

Samma med HDMI - om du redan har DVI kan du koppla det till TVn med hdmi-adapter men om du bara har VGA så är det inte lika enkelt med adaptrar men de flesta TV apparater kan ta emot VGA, däremot kan det bli bättre bildkvalitet om du har en stationär och köper nytt grafikkort men de flesta TV apparater är ändå så dåliga så det gör ingen stor skillnad.

Sen antar jag att du funderar över att utöka minnet till 16 GB och inte 16 MB ;-). Kör du LR behövs sällan mer än 8 och om du menar Fotosidan med FS behövs inget extra men om du egentligen menar PS (photoshop) kan det vara bra att ha om du kör många lager med stora bildfiler.
mvh/Kalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar