Annons

Ny fast pc

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har en Dell xps Studio som är 6 år. I7 och 8 GB minne är kvar från start men hårddiskarna är utbytta mot 2 större, vardera på 2 TB plus en 256 GB SSD. Nu behöver jag mer hårddisk- utrymme, vill gradera upp till 16 GB minne och vill ha både USB 3.0 ochHDMI, ingendera finns. Alltså känns det som dags för ny dator. Vad föreslår ni?
Vill ha pc, inte Mac, har också en bra skärm, Nec spectraview 2790

Bygg själv

Som rubriken säger. Kolla in

https: //www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=11106&ref=cat-left.

Jag minns inte vilket av företagen som kunde bygga ihop en dator , för ett pristillägg då med garanti.
Du skall ha en dator med chipset-- Z97. MEN snart kommer Z99.
ASUS är min dator bygd med + Corsair / Minne 32 gb / transformator modukablarl 850 watt + Intel ssd 250gb
hårdsikar i massor, och Silverfast låda Kommer själv att bygga en dator till. YOUTUBE är din bästa referens..

https://www.youtube.com/watch?v=Cq-zqQiY-OA

Ja som du förstår så krävs engelska
Annars så är min drömdator en Mac PRO , ja jag vet! Men med windows 8.1 i, det mest kompakta på planeten.
mvh LOBA mitt i natta

Jag tycker också att Inet är en bra utgångspunkt. Jag skulle köpa ny stationär i höstas, och då var Inet det enda - nå, i alla fall ett av få - ställen som både hade bra priser och lät mig välja komponenter efter eget huvud.
Mitt förstahandsalternativ var egentligen Komplett, av gammal vana, men det visade sig vara omöjligt att bygga den dator jag ville där.

...fast du kanske frågade mer efter komponenter än affärer.
Svårt att svara på förstås utan att veta något närmare om budget och tänkt användning.

Inet

Hej,

Jag köpte en dator från INET i vintras.
I5 Haswell processor, 16gb ram, 250gb SSD som systemdisk, 2TB mekanisk disk för lagring
som jag sedan utökat med ytterligare 2 st 3 TB diskar.
Silent NVidia GT640 grafikkort med 2gb eget minne. (Utan fläkt, underbart tyst)
Kör den med en 26 tums Fujitsu IPS skärm med 1920x1200.
Be Quiet nätdel. Har HDMI, 3 x USB 3, 6 x USB 2.

Har gått utan ett enda stoppfel eller blåskärm i snart 5 månader.
Då är den ändå igång 12-18 tim/dygn alla dagar.
Startar på några sekunder tack vare SSD disken.
Kan verkligen rekommenderas.

Med vänlig hälsning
Mikael

Hej,

Jag köpte en dator från INET i vintras.
I5 Haswell processor, 16gb ram, 250gb SSD som systemdisk, 2TB mekanisk disk för lagring
som jag sedan utökat med ytterligare 2 st 3 TB diskar.
Silent NVidia GT640 grafikkort med 2gb eget minne. (Utan fläkt, underbart tyst)
Kör den med en 26 tums Fujitsu IPS skärm med 1920x1200.
Be Quiet nätdel. Har HDMI, 3 x USB 3, 6 x USB 2.

Har gått utan ett enda stoppfel eller blåskärm i snart 5 månader.
Då är den ändå igång 12-18 tim/dygn alla dagar.
Startar på några sekunder tack vare SSD disken.
Kan verkligen rekommenderas.

Med vänlig hälsning
Mikael

Låter intressant, mkt tack vare att du säger den är tyst, det är också en av anledningarna att jag funderar på en ny. Vad gav du för detta?
Vad har du för op-system? Skulle helst vilja behålla W7, driftssäkert och enkelt, vill helst undvika Windows 8

Min skärm är inte vad jag skrev, hade för mig att det var en Nec Spectraview, det är en Nec Multisync 2690 WUXi, också en ips

Som rubriken säger. Kolla in

https: //www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=11106&ref=cat-left.

Jag minns inte vilket av företagen som kunde bygga ihop en dator , för ett pristillägg då med garanti.
Du skall ha en dator med chipset-- Z97. MEN snart kommer Z99.
ASUS är min dator bygd med + Corsair / Minne 32 gb / transformator modukablarl 850 watt + Intel ssd 250gb
hårdsikar i massor, och Silverfast låda Kommer själv att bygga en dator till. YOUTUBE är din bästa referens..

https://www.youtube.com/watch?v=Cq-zqQiY-OA

Ja som du förstår så krävs engelska
Annars så är min drömdator en Mac PRO , ja jag vet! Men med windows 8.1 i, det mest kompakta på planeten.
mvh LOBA mitt i natta
Tack för tips men är inte intresserad av att bygga själv

...fast du kanske frågade mer efter komponenter än affärer.
Svårt att svara på förstås utan att veta något närmare om budget och tänkt användning.

Användning - för foto, för LS och PS, har fn ca 60 000 bilder i mapparna. Dessutom mkt musik, men inga spel. Självklart allt "det vanliga" - nätet, bank, kontor etc
Budget - betalar inte vad som helst men har råd med det som behövs. Är inte ute efter spelfanatikers "värstinggrejor" men vill ha snabba prestanda vid fotoredigeringarna och hög tillförlitlighet

Hej igen.

För hela systemet inkl 16gb ram gav jag knappt 11.000 inkl moms. 8gb ram är standard,
då kostar systemet 10.000. Blev 10.700 eller nåt sånt med 16gb.
Det är utan de två 3TB lagringsdiskarna.
I det ingick också Windows 7 Professional.
Ville till varje pris undvika W8. Avskyr det. Har det på en laptop och det är skräp.

Den är verkligen tyst. Nästan alltid ljudlös vad man än gör på den.

Med vänlig hälsning
Mikael

Systemet jag köpte var skäligen likt mickecrowns ovan. Det stora frågetecknet för mig var om jag skulle köpa i5 eller i7. Den stora skillnaden mellan dem var att i7 har stöd för Hyperthreading. Lightroom, åtminstone den version som fanns i höstas, drar dock ingen nytta av det, så om det är Lightroom som är dimensionerande faktorn finns ingen större anledning att köpa i7.
Redigerar man video är det nog annorlunda.
(Jag köpte i7 ändå, men det var mest på "varför inte"-basis.)

Angående Win7 vs Win8:
Jag har Win8. När man väl laddat ned och installerat ClassicShell, vilket tar sammanlagt några minuter, beter det sig nästan precis som Win7, inklusive desktop och startmeny. Förutom att det är modernare, har stöd för en del saker som Win7 inte har och rimligen kommer underhållas längre av Microsoft.
Jag läste en artikel för ett tag sedan som räknade upp en massa tekniska fördelar Win8 har över Win7. Tyvärr har jag inte länken kvar, så det äger väl inte så mycket tyngd. Men vad jag försöker säga är inte att Win7 är dåligt. Däremot, om man inte vet att man ska köra något som inte funkar under Win8 så tror jag att det inte finns några rationella, tekniska skäl att hålla sig till Win7.

På min dator är det ytterst sällan som jag över huvud taget tänker på att datorn har ett operativsystem. Det borde väl i någon mening vara en indikator på att det funkar bra.

Såg förresten att Inet just nu har en kampanj med fri montering om moderkort och/eller grafikkort kommer från Asus. Skulle kunna vara intressant.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto