Annons

Uppgradering av 300D, åsikter?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej, har haft min 300D i bra många år nu. Använder den tillsammans med kitobjektivet 18-55 samt ett EF 75-300 III USM. Börjar dock känna att det är dags att uppgradera sig lite nu, finns ju ett antal alternativ. Då jag gillar telefoto har jag iallafall i stort sett bestämt mig för att skaffa ett bättre tele.

I den frågan lutar det mesta åt Canon EF 70-200 L F4, åsikter?

Någon som har en uppfattning om hur detta objektiv kommer att bete sig med en gammal 300D, är det någon skillnad från mitt gamal 75-300 som gör det värt kostnaden?

Tänkte börja med detta och se hur det känns, och sedan även uppgradera huset. Det väger då mellan 450D samt 40D.

Om vi säger 300D vs 450D eller 40D, hur pass mycket skillnad är det i bildkvalitet osv där med 70-200F4? Handhavandet och snabbheten som är det som stör mig mest med 300D har jag förstått kommer bli mycket bättre.

Tack på förhand för lite råd på vägen! /Magnus
 
Vid iso upp till 400 ser du inte någon större skillnad mellan en 450D och 300D. Då är det bättre att du lägger pengarna på objektiv.

Du kommer säkert se skillnad i skärpa om du skaffar 70-200/4. Dessutom har ju objektivet högre ljusstyrka.

Det är främst om du fotograferar i svagt ljus på höga iso, eller om du fotograferar rörliga motiv som det kan vara värt att byta upp kamerahuset. 300D för övrigt bättre grepp än 450D.

Ett billigare alternativ till 450D är 1000D.

För det mesta får du mer för pengarna om du satsar på optik istället för kamerahus.

40D är visserligen väldigt prisvärd, men man bör ju ha bra gluggar till den också.
 
Skillnad mellan de båda teleobjektiven är som dag och natt. 75-300 slö och bildmässigt kass. 70-200 Blev verkligen ett upplyft för mig.
 
Hej Magnus,

Saknar du följande saker?

- snabbhet (uppstart och seriebildshastighet)
- möjlighet till att ändra ljusmätningsmetod
- möjlighet till att ändra AF-metod

Byt isåfall med gott samvete, men förvänta dig inte att bilderna blir bättre! 300D ger nämligen precis lika bra bilder som dess efterträdare.

Om det är någon skillnad på 300D och dess efterträdare (350D och 400D. 450D har jag inte testat), så är det snarare till 300D's fördel avseende brusbilden. Jag ser ingen som helst skillnad på de bilder jag tagit med 300D resp 20D.

Om du däremot inte behöver något av ovanstående så kommer du märka klar förbättring med ett 70-200/4L (samt kanske en bättre normalzoom?).

Du får inte många slantar för en 300D idag, så ett tips är att behålla den som reserv om du nu köper nytt hus.
 
Nilzohn skrev:
- snabbhet (uppstart och seriebildshastighet)
- möjlighet till att ändra ljusmätningsmetod
- möjlighet till att ändra AF-metod

Det går att byta ljusmätningmetod och AF-metod på 300D. Seriebildshastigheten är inte så stor skillnad mot 450D och varför ska folk envisas med att stänga av sina kameror i tid och otid?
 
froderberg skrev:
Det går att byta ljusmätningmetod och AF-metod på 300D. Seriebildshastigheten är inte så stor skillnad mot 450D och varför ska folk envisas med att stänga av sina kameror i tid och otid?

Njaeee Magnus...

Det GÅR att byta ljusmätning- och AF-metod men inte helmanuellt. Då måste man över till något av scen-lägena, vilket leder till att man då å andra sidan inte har möjlighet att ändra bländare, slutartid eller känslighet.

Se här för mer info:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp#afmeter

Seriebildstagningen är 2.5 bilder/s, och det duger bra åtminstone för mig. Smolket är att bufferten är full vid fyra bilder. Återigen inget som hämmade mig och min fotostil.
 
Verkar vara utsnittsmätning med AE Lock. Sen kan man ju hacka kameran och få 10D-funktionerna.
 
Jag har själv en 350d och det är tre saker som jag retar mig på som man har fixat i senare modeller:

- 1,8 " displayen på baksidan är väldigt liten.
- Antalet fokus punkter är bara 7
- Liten sökare

Kan säga att jag själv är nära att uppgradera men har valt att vänta. Det finns ju alltid något bättre runt hörnet och just nu vill jag hellre ha ett vidvinkel objektiv. Det som skulle få mig att ändra mig är om 500d kommer och har mycket lägre brus på 1600 iso. Då skulle en uppgradering kännas självklar.

En annan sak att tänka på är om du gör stora utskrifter. 450d har ju faktiskt 12 MP medans 300d har 6 MP. Borde bli en skillnad vid riktigt stora utskrifter men det kanske du aldrig gör?

I övrigt så har jag haft 75-300 och har nu mera 70-200/4 och jag kan inte annat än att rekommendera den gluggen. Ta dock en funderare på om du skall ha versionen med IS eller ej.

/Peter
 
Tack för svaren, blir nog så att jag börjar med att uppgradera till ett 70-200 L F4. Huset får stå sig något år till även om det givetvis hade varit skönt med de funktioner som nämnts här. Känns dock som om jag får mest uppgradering för pengarna idag om jag köper nytt tele nu och väntar på kommande hus, som jag förhoppningsvis kommer kunna använda med mitt 70-200 objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.