Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera till Konica Minolta A200

Produkter
(logga in för att koppla)

C-J Y

Aktiv medlem
Hej!

Har en Konica minolta A1 och funderar på att byta upp mig till an A200.

Fördelar med A200 jämfört med A1 i mina ögon är:
Mer kompakt
Högre upplösning
Fjärrkontroll
Färre knappar (använder sällan alla funktioner)
Bättre filmkvalitet

Jag har hört att EVF:en på A200 är sämre än på A2 nån som vet hur den jämför sig med EVF:en på A1.

Tycker konceptet för dessa kameror är överlägset för mina behov. Manuell zoom och 28-200 mm. Använder kameran mest för att plåta byggnader men även i sociala sammanhang.

Dela gärna med er av erfarenheter ni har av dessa två kameror, speciellt om ni har haft möjlighet att jämföra dessa.

Finns det nåt skäl att inte byta upp sig?

Tack på förhand/Carl-Johan
 
C-J Y skrev:
Finns det nåt skäl att inte byta upp sig?
Ja, programvarorna som Konika Minolta tillhandahåller är ljusår sämre än Canons Zoombrowser och Raw Image Task. Att köpa en KM-kamera är som att köpa en ny Dator med DOS-operativsystem, det gör väl ingen idag.

Jag hade en A2 som är en hyfsad kamera och höll på att bli tokig på den dåliga programvaran. Men jag hade tur jag ägde en gammal Canon S45 och upptäckte att jag kunde använda Zoombrowsern till A2:an också. Men bara för JPG inte RAW.

Den dag KM har modern programvara till sina kameror spelar dom i samma liga som Canon men inte idag.
 
Hej Christer!

Du menar programvaran i kameran eller i Windows? Jag gör allt jobb i photoshop och är väldigt nöjd med min A1:a f.ö.

Vad har Canon för kamera med samma zoomomfång/koncept undrar jag? Vad är ditt förslag?
 
Photoshop använder jag för editering och att köra brusborttagnings- och skärpningsmakron.

Men vad gör du när du kommer med 100 RAW/JPG-bilder som skall inmatas i dagsaktuell mapp, jämföras,utvärderas, sållas och konverteras innan skärpning, brusborttagning och editering som kan göras i Photoshop.

Det är här det fullständiga tomrummet finns hos KM.
 
Ok, förstår.

Jag är inte så avancerad. Jag plåtar bara i jpg om det inte är för nåt alldeles speciellt då jag använder tiff.

Du menar att programvaran från KM inte är bra för att sortera bilder i RAW/Jpg format innan konvertering. Vet inte hur viktigt det är för mig i dagsläget då jag mest plåter för egen skull eller för presentationer som skall skrivas ut på papper eller publiceras på nätet.

Jag ska läsa på lite om det du tagit upp och se om det är nåt som är viktigt för mig. Kanske det finns annan programvara som kan göra det som KM inte kan göra.

Det viktiga för mig att veta var om det är värt att byta upp sig till en a200 från a1. Som jag förstått det får man mycket kamera för pengarna.
 
Har kört Minoltor sen ett tag tillbaka o har inte sett deras programvara på flera år... Nu kör jag iofs sällan råbilder eftersom det oftast är för långsamt för kameran. De gånger som jag gör det använder jag PS för konvertering o vidare arbete med bilderna.

Jag har också ett litet smidigt program som heter Graphic Converter som jag använder för att rotera bilderna förlustfritt. Det använder jag oftast för grovsortering också. Det kan visa bilderna som bildspel samtidigt som jag med olika knappval kan styra bilderna till olika mappar. Funkar även i PS CS2 på sätt o vis.

Vad gäller att byta från A1 till A200 tycker jag att det är ett för litet "språng" för att det ska vara värt några pengar. Jag diggar den vinklingsbara sökaren mer än jag skulle uppskatta en roterbar LCD och jag filmar tämligen sparsamt.

Det finns en lång tråd om A2 vs A200, studera den så ser du vad A200 saknar. Filmar du mycket o gärna använder LCD´n som sökare så e A200 inget dåligt val.

Den enda kamera på marknaden som verkligen är bättre än A1 är A2. Lustigt nog säljs den inte längre. Måhända blev den för dyr för Minolta. Den som en gång kikat i en A2 EVF vill inte ha nåt annat.

Edit: Mina sista rader försvann... Tipset är att vänta in en "A3" medan du samtidigt håller getögat på konkurrenter som t ex Samsung. En A3 kanske levererar det som A200 har + A2, det vore en riktig uppgradering...
 
Senast ändrad:
CJ,
Titta inte bara på kameran titta på hela fotokonceptet. Du kommer, som alla andra, att ta mer och mer bilder varje gång du fotograferar. Du kommer också, som de flesta, att gå över till RAW när du fått ett bra arbetsflöde som gör att du processar RAW-bilder i stort sett lika snabbt som JPG.

Vore jag som du köpte jag ett begagnat Canon 300D-hus till att börja med. Lämpligt objektiv kan vara SIGMA 18-200 eller Tamron 28-300. När du sedan vant dig med en DSLR-kamera kan du naturligtvis gå vidare.
Så här har jag själv gjort och är mycket nöjd idag med mitt totala fotokoncept som fungerar klockrent.
Christer
 
Dslr får bli nästa steg... Jag vill ha en kamera som alltid kan följa med, tar bra bilder och har bra snabb zoom... Canon Powershot Pro1 kanske är ett alternativ till a200...

Som jag skrev tidigare: Tycker konceptet för dessa kameror är överlägset för mina behov. Manuell zoom och 28-200 mm. Använder kameran mest för att plåta byggnader men även i sociala sammanhang.

De bilder jag tar använder jag som referensbilder och för inspiration när jag ritar hus... inte för att framkalla så mycket. Hög upplösning innebär att jag kan få med små detaljer långt bort...

Jag vill ju byta till a200 bla för att den är mer kompakt och har högre upplösning...
 
Är den verkligen så mycket mer kompakt än en A1?
Canons systemkameror e ju helt out sålänge de inte bygger in AS i sina hus. Deras kompakter är ofta bra.

Aette utan telekonverter e väl liten o behändig ;-)
 

Bilagor

  • extraallt.jpg
    extraallt.jpg
    29.4 KB · Visningar: 421
Jag skulle också välja en begangnad dslr (300d är väldigt trevlig) om jag vore du. Man får så mycket mer kamera !

Mvh Erik !
 
KG

AS funkar verkligen hur bra som helst, sällan man behöver blixt... då är det ändå så mörkt at den inte vill fokusera ;-)...

Har hållt i a200 för länge sen och den var mer kompakt och smidig, dock är objektivet detsamma..
 
okej... 3 mm bredare... 5 mm djupare men 1 mm lägre är A1... skillnaden i vikt är 55 gram...
 
Det där med yttre måtten tycker jag är marginellt. Likaså 8M kontra 5M-pixlar.
Gjorde själv ingående tester när jag valde mellan A1 och A2. Kunde aldrig se nån skillnad där annat än vid extrema förstoringar som man bara gör i datorn, dvs det har ingen praktisk betydelse. Tänk istället på att 8M ska in på samma yta som 5M = mindre pixlar = mer brus.
Själv valde jag A2 helt pga sökaren.
Idag skulle jag aldrig valt A-serien utan köpt en
D5D. En digitalsystemare är tekniskt överlägsen en kompakt på alla sätt.
 
Rätt val.
A2 fanns inte när jag köpte Aette, då hade det varit ett lätt beslut.

Nä, de flesta DSLR´r är ännu bara analogreliker med minneskort. Minolta är de enda som gjort nåt nytt, nåt som inte fanns före digitalkameran, det är bra. Men det är långt kvar innan en kamera med utbytbar optik är lika duglig som de flesta kompakter.

Ju längre tiden går desto mindre tror jag alls på att de behövs. En "kompakt" kan hantera bruset som är ett av få skäl till att jag ens läser om de nya modellerna när de kommer ut. En annan sak jag gillar med systemarna är hastigheten, men det e ju peanuts att få upp en kompakt i samma fart. Om man vill.

Vill man!?
 
Ska man ta någon enstaka bild på stillastående motiv är en kamera som t.ex. A2 A200 i kombination med manuellt hämtande och CS helt OK.

Men den som kommer hem med 50-100 RAW-bilder från en fotosejour på rörliga mål, som t.ex. fotbollsbilder från en match, blir totalt frustrerad på KMs programsupport.

Om ni tittade lite på friidrotts-VM i Helsingfors så såg ni bara Canonkameror hos fotograferna. Det om något visar ju att Canons totalkoncept på bra samverkan mellan kamera och programvara går hem hos dom professionella.
 
Tack för alla inlägg...

Håller med om att KM 5D är ett solitt val och frestande men jag tror ändå att a2/a200/pro1 är den kategori av kamera jag söker. Enkelt att ta med på resor, den kan filma och har det mesta jag behöver... Alt. är en dslr och en liten kompakt men då rinner pengarna iväg. Som sagt, jag plåtar mest i jpg och tjänar inte mitt leverne på fotografering...

Det nämndes att brusnivån är högre på 8mp ccd än på 5mp ccd... hur illa är det... om jag framkallar en a3 eller skriver ut en a2 så borde resultatet bli bättre med 8mp kameran... Hur stor är skillnaden? Nån som vet?

Om jag plåtar med a200:an i 5mp läge, blir brusnivån densamma som med a1:an...

A1 tycker jag tar väldigt brusfria bilder, jag använder visserligen alltid ISO 100, men ändå..
 
Senast ändrad:
Jag har som sagt en A2:a och kör alltid i ISO100
läget. Bruset upp till ISO200 är inget som stör mig. Jag tog lite produktbilder för jobbets räkning som vi sen fick utskrivna i 1x1 meter och hade på en mässa. Dom blev grymma!! Trodde faktiskt inte A2:an kunde prestera så pass. Visst, tittar man riktigt nära ser man en del brus men man ska ju inte köra näsan i en plansch på 1x1m.
Att köra A200 i 5M-läget påverkar inte bruset, pixlarna har sin brusnivå i allafall.

Det som stör mig mest med A2:an är den osäkra af:en som ibland missar kapitalt även i dagsljus.
 
js1 skrev:
ska ju inte köra näsan i en plansch på 1x1m.
Att köra A200 i 5M-läget påverkar inte bruset, pixlarna har sin brusnivå i allafall.

Kan jag dra slutsatsen att 5mp bilder med a200 blir brusigare än med a1:an då?

Kul att a2 presterar så pass att 1x1m utskriften blev grym!!!
 
Minolta är en av de tillverkare som lyckats bäst med att pressa in 8 miljoner pixlar på samma yta som fem, så du kan räkna med enbart likvärdiga eller bättre bilder med en A2/A200, allt annat är lika. Det som skiljer är handhavandet.

En sak som jag uppskattar mycket med A1/A2 är möjligheten att fjärrstyra blixten. Ställ kameran på stativ. Håll blixten uppifrån eller från sidan, en bra bit från kameran o du kan få mycket mer spännande ljus än rakt på. Den möjligheten har man rationaliserat bort i A200.

Vad gäller fjärrkontrollen så är fjärrutlösaren, snöret, mycket mer distinkt än en infraröd fjärr som har en viss fördröjning...

Håller kvar mitt grundtips. Behåll din A1 o spar pengarna till nästa modell kommer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.