Annons

Uppgradera till digitalt - vilket märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Hade tänkt mig att uppgradera till ett digitalt kamerahus mot slutet av året, eller början av nästa.

För tillfället använder jag främst min gamle trotjänare Maxxum 7000 AF, tillsammans med ett inte allt för vänligt Minolta AF 35-70/3.5-4.5 samt ett helt okej Sigma 70-300/4-5.6 DG Macro.

Frågan är då vad man skall skaffa sig? Skall man byta tillverkare?

Jag är medveten om att bättre utrustning inte gör mina bilder bättre, men ett bra system underlättar fotograferandet och kan dessutom göra det roligare. När man för övrigt ändå byter till ett digitalt system så torde man tänka till och välja ett bra sådant som man kan "växa i" samt ett märke man är beredd att investera i.

Jag har funderat ut lite olika alternativ. Kriterierna är som följer:
  • Prisklass vid nyköp: ca 10 000 till max 18 000, varierande vid begagnatköp.
  • Minst ca 6 megapixlar, Det närmsta steget under 6 brukar vara 4 megapixlar, och min intuition säger att 6 megapixlar ger än mer att "växa i" än 4.
  • Helst 3-5 fps.
  • Canons billigare, samt i princip alla Sonys, kitobjektiv lär inte vara särskilt bra, varför jag har utelämnat dessa alternativ. Istället finns två respektive ett alternativ från Sigma och Tamron - alla tre med mycket höga recensionsbetyg av bl.a. folk här på Fotosidan. Nikons 18-70 skall (väl?) däremot vara riktigt grym.

Listan med de olika alternativen (som jag kommit fram till) är:

Nyköp:
Nikon:
  • Nikon D200 + Nikon 18-70/3.5-4.5 - ca 18 000 kr
  • Nikon D80 + Sigma 18-50/2.8 - ca 14 200 kr
  • Nikon D80 + Tamron 17-50/2.8 - ca 14 000
  • Nikon D80 + Nikon 18-70/3.5-4.5 + MB-D800 + extra EN-EL3E - ca 14 000 kr
  • Nikon D70s + Sigma 18-50/2.8 - ca 11 300 kr
  • Nikon D70s + Tamron 17-50/2.8 - ca 11 000
  • Nikon D70s + Nikon 18-70/3.5-4.5 + Hänhel HN-D70 + extra EN-EL3E - ca 11 000 kr

Canon:
  • EOS 30D + Canon 17-85/4.0-5.6 - ca 18 000 kr
  • EOS 30D + Sigma 18-50/2.8 - ca 17 500 kr
  • EOS 30D + Tamron 17-50/2.8 - ca 17 200 kr
  • EOS 30D + Sigma 17-70/2.8-4.5 - ca 16 200 kr
  • EOS 20D + Sigma 18-50/2.8 - ca 15 500 kr
  • EOS 20D + Tamron 17-50/2.8 - ca 15 200 kr
  • EOS 20D + Sigma 17-70/2.8-4.5 - ca 14 200 kr
  • EOS 400D + Canon 17-85/4.0-5.6 - ca 14 000 kr
  • EOS 400D + Sigma 18-50/2.8 - ca 11 800 kr
  • EOS 400D + Tamron 17-50/2.8 - ca 11 500 kr
  • EOS 400D + Sigma 17-70/2.8-4.5 - ca 10 500 kr
  • EOS 350D + Canon 17-40/4L - ca 15 000 kr

Sony:
  • Sony A100 + Sigma 18-50/2.8 - ca 13 500 kr
  • Sony A100 + Tamron 17-50/2.8 - ca 13 200 kr
  • Sony A100 + Sigma 17-70/2.8-4.5 - ca 12 000 kr


Begagnat:
Minolta:
  • Minolta Dynax 7D + diverse begagnade och/eller nya tillbehör - ca 9 000 till 17 000 kr
  • Minolta Dynax 5D + diverse begagnade och/eller nya tillbehör - ca 5 000 till 15 000 kr

Nikon:
  • Nikon D200 + diverse begagnade och/eller nya tillbehör - ca 15 000 till 16 000 kr
  • Nikon D70s + diverse begagnade och/eller nya tillbehör - ca 5 000 till 10 000 kr
  • Nikon D70 + diverse begagnade och/eller nya tillbehör - ca 4 000 till 9 000 kr

Canon:
  • EOS 10D + diverse begagnade och/eller nya tillbehör - ca 5 000 till 9 000 kr
  • EOS 350D + diverse begagnade och/eller nya tillbehör - ca 5 000 till 10 000 kr


Funderingar:
Skall man byta från Minolta till något annat märke? Om inte så slipper jag sälja mitt Sigma-objektivt (som visserligen bara är värt runt tusenlappen, eftersom att det inte är APO). Det finns kanske en hel del användarvänlighet och "fotonöje" att vinna på att byta till något nytt och fräscht? Nikon och Canon kanske är säkrare kort att investera i än Sony?

Behöver jag verkligen semiproffskameror som Nikon D200, Canon EOS 30D/20D/10D och Minolta Dynax 7D. Många, till och med lite bättre, fotografer verkar klara sig alldeles utmärkt på t.ex. en Nikon D80 med 18-17-glugg vid lite mer vanliga bilder.

Rätta mig om jag har fel, men de riktigt intressanta alternativen (om vi tänker oss att jag inte behöver en semiproffskamera) är faktiskt Nikon D80, Canon EOS 400D samt Sony A100 med ett Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8. Även en begagnad Minolta Dynax 7D skulle kunna tänkas gå an, då det stundvis går att hitta rätt billiga på exempelvis blocket (finns exempelvis i skrivande stund en D7D med vertikalgrepp, två batterier, Sigma 24-70/2.8 EX + polarisationsfilter, SD CF Extreme III 1 GB samt värstingblixten Minolta 5600 HSD för 16 000 kronor). Om jag väljer Sony eller Minolta får jag, förutom antiskakfunktion, också ett "gratisobjektiv" (mitt nuvarande Sigma 70-300/4-5.6 DG Macro).

Som ni kanske förstår kan jag inte bestämma mig, men det lutar alltså åt Nikon D80, Canon EOS 400D samt Sony A100 (med Nikon- respektive Sigma- eller Tamron-objektiv), eller helt enkelt en begagnad Minolta Dynax 7D.

Budgeten är satt till max 18 000 kronor, men om jag ändå inte kan dra någon extra nytta av exempelvis en dyrare D200 (gentemot exempelvis en D80) så kan jag likaväl köpa mig ett par jeans, eller i vissa fall till och med ett extra objektiv.

Jag har hitills för övrigt inte reflekterat något över valet av minneskort (samt prisklass), men känner att det inte heller är något större dilemma; ett SanDisk CF Extreme III på 1-2 GB kostar mellan 400-700 kronor på flera internetbutiker enligt Pricerunner.


Vad i helvete skall jag välja? :p
 
Senast ändrad:
Har funderat på Pentax K10D som är på väg och om nej, varför valde du bort den? Jag sitter lite i samma sits som du. Funderar på 400D, D80 och nämnda K10D.

Mvh/Pär
 
Hi folks

Vad ska du ha grejorna till? Frilans? Amatör, Sport? etc. Om du ska leva av bilderna och behöver en arbetshäst i alla väder hade jag satsat på en D200 tack vare vädertätningen annars....

Om jag vore en glad amatör så hade jag skippat semipro modellerna och satsat på optiken i stället. En D80, 400D, Sonys eller en Pentax är väl så goda modeller. Minolta 7D hade jag nog skippat. Lite för gammal om inte priset ligger avsevärt lägre än för de andra.

För ett år sedan hade jag även skippat Sonyn/Minoltan och Pentaxen. Inget av dessa två märken kändes heta på marknaden. Rätt insomnade faktiskt. Idag är det en helt annan sak. Med Sony som ägare av Minoltas fattning och med Samsung bakom Pentax är de nog ett väl så gott val som N o C.

Både Sonyn o Pentaxen har ett starkt kort med bildstabilation (jag kallar det BS i fortsättningen) inbyggt i huset men för mig hade det nog varit mer en fråga om hur väl kameran fungerar i handen. Gå ner till en större handlare och klämm o känn på de olika modellerna. Om du trivs lika bra med en 400D och Pentaxen så hade jag valt den senare tack vare BS. Likaså om valet står mellan D80 och Sonyn. Välj den som har BS. Du kan givetvis få tillgång till BS även med C o N men det kostar bra mycket mer. Om jag har läst testerna rätt så ligger BS i gluggarna lite före den teknik som finns i kamerorna men det är ändå bättre att få BS med alla gluggar.

Gluggar? Jag hade nog satsat på en Nikon 18-70 som är optiskt en kanonglugg eller motsvarande för att få lite större omfång eller en Sigma 17-50 2,8. 2,8 är guld värt här i mörka Norden under vintrarna.

Kul men svårt val, Lycka till

Mankan
 
Senast ändrad:
perperub skrev:
Har funderat på Pentax K10D som är på väg och om nej, varför valde du bort den? Jag sitter lite i samma sits som du. Funderar på 400D, D80 och nämnda K10D.

Mvh/Pär
Jag valde bort Pentax K100 och K10 eftersom att jag gärna vill ha en kamera att "växa i", om sagt, och hela Pentax-segmentet verkar vara nybörjare "rakt igenom"...


Mankan G skrev:
Hi folks

Vad ska du ha grejorna till? Frilans? Amatör, Sport? etc. Om du ska leva av bilderna och behöver en arbetshäst i alla väder hade jag satsat på en D200 tack vare vädertätningen annars....

Om jag vore en glad amatör så hade jag skippat semipro modellerna och satsat på optiken i stället. En D80, 400D, Sonys eller en Pentax är väl så goda modeller. Minolta 7D hade jag nog skippat. Lite för gammal om inte priset ligger avsevärt lägre än för de andra.

För ett år sedan hade jag även skippat Sonyn/Minoltan och Pentaxen. Inget av dessa två märken kändes heta på marknaden. Rätt insomnade faktiskt. Idag är det en helt annan sak. Med Sony som ägare av Minoltas fattning och med Samsung bakom Pentax är de nog ett väl så gott val som N o C.

Både Sonyn o Pentaxen har ett starkt kort med bildstabilation (jag kallar det BS i fortsättningen) inbyggt i huset men för mig hade det nog varit mer en fråga om hur väl kameran fungerar i handen. Gå ner till en större handlare och klämm o känn på de olika modellerna. Om du trivs lika bra med en 400D och Pentaxen så hade jag valt den senare tack vare BS. Likaså om valet står mellan D80 och Sonyn. Välj den som har BS. Du kan givetvis få tillgång till BS även med C o N men det kostar bra mycket mer. Om jag har läst testerna rätt så ligger BS i gluggarna lite före den teknik som finns i kamerorna men det är ändå bättre att få BS med alla gluggar.

Gluggar? Jag hade nog satsat på en Nikon 18-70 som är optiskt en kanonglugg eller motsvarande för att få lite större omfång eller en Sigma 17-50 2,8. 2,8 är guld värt här i mörka Norden under vintrarna.

Kul men svårt val, Lycka till

Mankan
Till en början lär det ju bara bli amatörnaturbilder, men jag tänkte att man kanske skulle investera i ett kamerahus som håller länge och som bidrar till att göra fotografering (än mer?) kul? Dessutom är det opraktiskt att byta märke titt som tätt, utan det är nog att föredra att hålla sig till ett märke.

Jag tänker såhär:
Pentax går bort, eftersom att man lär vilja byta system så fort man blir lite bättre. Canon går mer eller mindre bort eftersom att de billigare modellerna (EOS 350D & 400D) är utformade för kvinnohänder :)p...). Minolta går tydligen bort (enligt ditt expertutlåtande), eftersom att deras är för gamla. Kvar är alltså Nikon och Sony; D80 vs A100.

Vilket system ger en mest utrymme att "växa i"? Vilken kamera är att föredra om man prioriterar att det skall vara kul att fotografera (samt att mina presenterade kriterier skall uppfyllas)?

Sony kanske är jämförbar med Pentax, dvs. ett system man gärna byter ifrån till Nikon eller Canon så fort man blir lite bättre?

Agnarna har skilts från vetet; D80 eller A100?...
 
Sebastian Mandrean skrev:
Jag valde bort Pentax K100 och K10 eftersom att jag gärna vill ha en kamera att "växa i", om sagt, och hela Pentax-segmentet verkar vara nybörjare "rakt igenom"...

Vet inte vad du klassar som "nybörjar prylar" men Pentax K10D är det defintitivt inte. Överlägsen på många punkter jämfört med i stort sett alla kameror upp till dubbla priset.
 
Senast ändrad:
Hur kan du sålla bort Canon men inte Sony? Canon om någon har goda möjligheter om du vill byta upp dig. EOS 20D, 30D, 1Ds MKII, osv... God tillgång på objektiv, nytt och begagnat, till rimliga priser. Dessutom, en 400D med batterigrepp gör den i princip likvärdig med någon annan kamera greppmässigt, tycker jag. Och som föregående talare sa, Pentaxen K10D kommer ge D80 och de andra en tuff match vad det verkar nu då den kommer. Vänta bara så får du se!
 
Tror inte att du ska strunta i Pentax. De verkar vara väl så bra som de övriga med det undantaget att dom int ehar några sk proffsmodeller men det har ju inte Sony heller!

Efter att ha klämmt på S, C o N (Pentaxen finns ju inte ännu så hade jag nog även valt bort Sonyn. Känns lite plastig, detta är en rent subjektiv åsikt. Fördelen med Sonyn är ju annars att du kan återanvända din gamla glugg. Utöver det så ger den mig ingeting i känslor.

För mig så är det inte helt oviktig med den känsla som en kamera ger mig när jag håller den i handen. För övrigt så är en D80 oxå en rätt liten kamera, Som en D50, visserligen större än en 350D men fortfarande för liten för mig. Jag gillar lite större doningar :).

Jag tror faktiskt att jag hade satsat på en Pentax om den nu håller vad den lovar. Annars är en beg D200 eller en 20D ett trevligt alternativ. Jag är dock inte helt förtjust i just 20D eller 30D för den delen. Har inga vettiga förklaringar utan att den helt enkelt inte kittlar mitt ego. Har faktiskt aldrig gillat Canons "enklare" modeller, Nu pratar jag inte bildkvalitet utan bara en rent subjektiv känsla.
 
Senast ändrad:
Vädertätning, ordentligt batterigrepp, stor sökare och objektivutbud med några av marknadens bästa fasta objektiv som Pentax står för är ju sånt som bara nybörjare vill ha, eller?
 
Kan verka lite underligt att sålla bort Canon kanske, men jag har fått uppfattningen om att de billigare kamerorna (350D & 400D) är på tok för små... Fast det kanske åtgärdas av ett batterigrepp, som Pär Wiberg menar?

Dock är jag fortfarande kritisk mot Pentaxen... Känns väldigt "alternativ", som att köpa en plasma-tv som heter typ "Konsoyuu" (trots att Pentax varit med sedan 1919, typ).

Men skall jag ge upp Minolta/Sony-systemet och emigrera till Canon eller Nikon? Står väldigt kluven...
 
Sebastian Mandrean skrev:

Dock är jag fortfarande kritisk mot Pentaxen... Känns väldigt "alternativ", som att köpa en plasma-tv som heter typ "Konsoyuu" (trots att Pentax varit med sedan 1919, typ).

Men skall jag ge upp Minolta/Sony-systemet och emigrera till Canon eller Nikon? Står väldigt kluven...

Det är nog svårt att ge några bra råd om du inte vill se till fakta vad de olika kamerorna kan. Jag tror därför inte det spelar någon större roll vad du väljer och alla kameror är mer eller mindre bra i slutändan. Jag säger som i skoaffären, ta den som ligger skönast i handen ;)
 
Sebastian Mandrean skrev:
...Dock är jag fortfarande kritisk mot Pentaxen... Känns väldigt "alternativ", som att köpa en plasma-tv som heter typ "Konsoyuu"...

Har du någonsin hållt i, eller ännu bättre, testat, en Pentax systemkamera - analog eller digital?
Jag säger inte att den är bättre eller sämre än tex Nikon, men din "sågning" av Pentax verkar mest ha att göra med vad du tror och inte vad du vet.
Kanske jag har fel, och du får naturligtvis tycka vad du vill om vilken kamera du vill.
 
Det som jag möjligen kan anse stå i vägen för Sony och Pentax är att de är i startgroparna medan C o N redan visat vad de kan och har för intentioner. Ingen kan väl sia om hur länge Samsung/Pentax står ut om de initinala succeerna uteblir. Själva kameran K10D verkar ju annars vara helrätt.

För Sony gäller väl lite av samma sak. Sony är visserligen ett mäktigt företag som förmodligen har en långsiktig strategi för sin satsning på DSLR. Men just nu har dom en del finansiella problem med försenad lansering av Playstation3 och marknadens krav pressar faktiskt företaget rätt hårt. Liksom dom har problem på musiksidan, ekonomisk lönsamhet alltså.

Dom har inte heller visat ordentligt vad dom har i kikarn förutom vad som redan är lanserat samt en massa optik som bara finns på pappret. Nu tror jag inte att det är någon fara med just Sony. Bolaget är för solit för att behöva räknas bort.

Vad jag försöker säga är mer att köpa in sig i ett system för att ha under en lång tid är nog rätt svårt utan att ta en chansning någonstans. Det problemet finns ju även med C o N. Det finns en hel del rykten om att Nikon kommer att lämna APS formatet för sina promodeller. Det är rätt många av oss som har just en sådan och har köpt dom eftersom Nikon lovat att behålla konceptet under "överskådlig tid". Canon har ju gjort samma sak, till viss del. Lanserat gluggar som inte passar på 10D men som passar på de nyare. Om du sitter med en 20D som backup och en Eos 1 så måste du i vissa fall ha dubbla upsättningar gluggar. Jättekul!!!

Ett annat exempel är dataindustrin. Jag åkte på att köpa ett nytt moderkort och processor för ett år sedan. Stod då valde mellan AGP eller PCI express för grafikkortet. De var helt lika då. Jag valde AGP. Idag när jag behöver ett bättre grafikkort så är AGP nästan helt ute. Yippie vad kul. Visst finns det AGP men alla roliga = tysta, kort finns bara för PCI Express.

Mankan
 
Senast ändrad:
Valet borde vara hur enkelt som helst igentligen, när man tänker på vad man får för pengarna.

Pentax K10D naturligtvis, jag såg att du är ung och då har du väl inte hört talas om Pentax eftersom dom inte varit på digitalmarknaden så länge.

Jag är snart 50 år och när jag var i din ålder så var Pentax ett väldigt stort och känt märke.

Pentax är ett gamalt, fint och respekterat märke precis som Nikon och Canon, tro inget annat.

Sen har Pentax en proffsmodell under utveckling, så nog kommer du få något att växa med om du väljer det märket.

Med Sony är det en annan femma.

kent.
 
Senast ändrad:
Man kan ju välja Pentax i ren protest mot idioterna hos Canon och Nikon som tror att de kan komma undan med dåliga bortförklaringar om att bildstabilisering hör hemma i objektiven annars.

Nä, frågan är inte så lätt. I dagsläget hade jag (om jag haft pengarna) valt mellan Pentax K10D och Nikon D200 med lämplig normalzoom. Bildstabilisering är inte allt såklart, men dessa kameror ligger på pappret över alla övriga alternativ i mina ögon.
 
Var nere hos kameradoktorn å kände på en canon 400. . . mkt liten kamera, kändes inte bra.
Vi provade att sätta på batterigreppet.. och det vart inte bättre! lillfingret fick inte plats, det låg å gled på en "utböjning". . .absolut inte skönt. tvärtom.
Det tyckte proffset bakom kassan åxå ;)
Nikon äger ;)
 
Scandinavian Photo har ett paket jag troligtvis kommer att köpa.

D80, 18-70, batterigrepp, Nikon axelväska, 2Gb minne för 13000:-. Personligen tycker jag att det verkar vara ett väldigt bra paket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.