Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera till Canon 70D från Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennyosd

Medlem
Hejsan!

Jag funderar på att uppgradera till Canon 70D från 400D, jobbar mest med bilder till webben. Men jag planerar lite framöver att försöka skriva ut några bilder och rama in. Tror ni att jag kommer märka stor skillnad på bilderna om jag uppgraderar. Har två objektiv, Normal objektiv: Sigma 17-50 2.8 och Zoom objektiv: Canon 70-300 4.0-5.6.
Vet att det är stor skillnad på husen men kommer det att påverka bilderna?
Kanske kommer en Canon D70 göra att jag utvecklas som fotograf?

Dum fråga kanske men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Brusnivåerna i mellantonerna vid högre ISO är lägre med 70D men detta lär du först märka på större utskrifter och inte på webben.

Ffa får du snabbare följande autofokus, bättre grepp, bättre byggkvalitet, bättre sökare, bra autofokus i live view och för filmning, bättre hantering och ergonomi.

Så visst finns det skillnad i bildkvalitet, men det är inte den största skillnaden, och den skillnaden lär ffa synas i större tryck i sämre ljus.

Hejsan!

Jag funderar på att uppgradera till Canon 70D från 400D, jobbar mest med bilder till webben. Men jag planerar lite framöver att försöka skriva ut några bilder och rama in. Tror ni att jag kommer märka stor skillnad på bilderna om jag uppgraderar. Har två objektiv, Normal objektiv: Sigma 17-50 2.8 och Zoom objektiv: Canon 70-300 4.0-5.6.
Vet att det är stor skillnad på husen men kommer det att påverka bilderna?
Kanske kommer en Canon D70 göra att jag utvecklas som fotograf?

Dum fråga kanske men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Hej !

I bra ljus: nej, om anständiga printstorlekar <=A3

I sämre ljus: ja, du kommer även att ta bilder som inte var möjliga med 400D.

Sen är kameran mycket rappare, samtidigt större, tyngre med mindre batteritid.

Men, varför inte sikta på en 80D ?

//MW

Tack för svaret, smärt gränsen går nog vid 8.500kr.
Iofs. så kan man ha tur att hitta bra pris på begagnat.
Hittade en begagnad 70D för 6000.

Begagnat är asgrymt! Det är där jag fyndar alla mina kameraprylar :D

I övrigt. Gick från 600D till 7D för några år sedan och fotandet fick verkligen nytt liv och möjligheterna plötsligt oändliga! Till den grad att jag nu har två stycken! En 70D kommer du ha mycket glädje av :) 7 bilder per sekund, samma fokussystem som 7D. Inget att tveka på!

Inte riktigt

Begagnat är asgrymt! Det är där jag fyndar alla mina kameraprylar :D

I övrigt. Gick från 600D till 7D för några år sedan och fotandet fick verkligen nytt liv och möjligheterna plötsligt oändliga! Till den grad att jag nu har två stycken! En 70D kommer du ha mycket glädje av :) 7 bilder per sekund, samma fokussystem som 7D. Inget att tveka på!

70D är mycket bra men den har inte riktigt lika vasst fokussystem som 7D. Flera, som jag tycker, viktiga inställningsmöjligheter fattas bl.a lilla fokuspunkten i mitten samt mittpunkt med hjälppunkter (som många gånger är den bästa inställningen för snabba föremål).

Ska du filma eller fota med live-view är dock 70D överlägset med sin dual pixel AF och sin utfällbara och tiltbara skärm. För att inte tala om möjligheten att telefilma med bara mitten av sensorn ( de mittersta 1920x1080 pixlarna) och få 2,7 gångers extra förstoring. Dock då utan dual pixel AF men med samma AF som 7D.

70D är mycket bra men den har inte riktigt lika vasst fokussystem som 7D. Flera, som jag tycker, viktiga inställningsmöjligheter fattas bl.a lilla fokuspunkten i mitten samt mittpunkt med hjälppunkter (som många gånger är den bästa inställningen för snabba föremål).

Tack Tony för din upplysning där jag brast :)

En 7D kan man dessutom fynda för runt 3000 idag och ibland ännu billigare. Men som sagt, live-view-fokus och filmning är schysstare på 70D.

Jag funderar på det här med exponeringar, kameran hade gått 50500 exponeringar, tycker ni att den är värd priset på 6000kr. Ord pris 8490kr? Kameran är i bra skick i övrigt. Lite repor under.

Instämmer. För dyrt. Betänk att man kan få en beg 7D för 3000kr. 7D är bättre på allt f u autofokus i live view och 7D har lite mer mönstrat brus om man lyfter skuggor.

Köper man en 7D till det priset vågar man också släpa kameran genom både lerträsk och blästrande sandstränder i 20 sekundmeter ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar