Annons

Uppgradera till 40D eller ett eller flera nya objektiv i stället?

Produkter
(logga in för att koppla)
andersli skrev:
Å andra sidan så är en 40D med vertikalgrepp en ännu roligare kombination...
Och i mina ögon skulle detta vara en katastrof som tycker att 40D räcker gott och väl som det är gällande både storlek och tyngd. Med ett vertikalgrepp till... oj, oj, oj! ;-)

Näe, det är kanske objektiv jag ska sikta in mig på i stället. Men vad isf?
 
casting skrev:
Jag hade tidigare en 20d, med jämförbar sensor som 350d, och nu har jag en 40d. Jag upplever inte alls att skärpan skulle vara ett reellt problem, men visst får man skruva på en smula mer skärpa antingen i kameran eller i PS för att få samma känsla av skärpt bild. Slutresultatet är iaf av samma kvalitet i mina ögon. Så jag ser inte detta som ett problem alls.
Ser man till jpg bilder så tycker jag att 40d:n generellt levererar bättre bilder direkt ur kameran än den gamla 20d:n om man bara skruvat upp skärpan en smula.

Pratade med en kollega som har en 20D och han sa just att han skruvat upp skärpan i kameran ett snäpp eller två och det blev himla bra efter det. Enkel lösning på problemet isf.
 
hvenafoto skrev:
Tyvärr tror jag, jag kan ha fel här, men många är vana vid 350D och liknande kamreror som skärper "internt" och då tycker att 40D är oskarp. Dessa förstår inte riktigt skillnaden mellan kamerorna och därmed skriver ner den. Jag har inte sett någon seriös recension i tidningar att 40D skulle prestera dåliga bilder.

Kolla med cyberphoto vad de tycker, de svarar snällt och korrekt via mail, även när jag ställt korkade frågor :)

Frågan är om skärpningen är så "stor skillnad" mellan 350:an och 40:an när det gäller RAW-filer? Om inte så är det inga bekymmer alls för min räkning då jag uteslutande alltid fotograferar i raw.

Får slänga iväg ett mail till Cyberphoto helt enkelt! :)
 
PMD skrev:
Prova den här länken.
Välj operativsystem och klicka sen på relevanta filer som finns under rubriken "Software".

TACK!

Den länken fungerar alldeles utmärkt. Var nog lite för trött igår kväll för att testa den vägen själv. Testade via Canon Sverige och Canon Europa-sidorna, men ingen av dem fungerade.
 
marianil skrev:
Pratade med en kollega som har en 20D och han sa just att han skruvat upp skärpan i kameran ett snäpp eller två och det blev himla bra efter det. Enkel lösning på problemet isf.

Nja, jag har nog provat alla inställninagr som finns. Och jag tycker nog att jpg ur 40d i alla lägen är bättre än 20d:n. Inte bara skärpa utan även färghantering etc. Men nu är det inget problem alls egentligen, för nu har jag en 40d :)
 
casting skrev:
Nja, jag har nog provat alla inställninagr som finns. Och jag tycker nog att jpg ur 40d i alla lägen är bättre än 20d:n. Inte bara skärpa utan även färghantering etc. Men nu är det inget problem alls egentligen, för nu har jag en 40d :)

Äh, det blev lite tokigt här... varken jag eller kollegan påstår att 20D är bättre än 40D. Det han menade på att även han med sin 20D behövde öka på skärpan lite etc. i jämförelse med 300/350D.

Helt klart verkar det som om 350D och dess efterföljare skärper något mera än 40D och deras föregångare.

Det var mest det jag kände att jag fick en liten bekräftelse på av kollegan... ;-)
 
marianil skrev:
Sen lockas jag väl lite av att 40D bara kostar dryga 6000 kr i i USA...
6800 kr hos B&H i New York, men det kanske finns någon billigare som är pålitlig leverantör? Sen tillkommer frakt, tull och moms (det är moms på frakten också). Plus att man inte får någon garanti i Sverige på kameran. Den måste skickas tillbaka till USA för eventuell garantireparation.

Då verkar det smartare att köpa en 40D från brittiska Warehouseexpress. Där kostar den 7000 kr. Ingen tull eller moms tillkommer, endast frakt. Canon har såvitt jag vet europagaranti så man kan sköta eventuella garantiärenden i Sverige.
 
PMD skrev:
Jag märkte nu när jag själv jämförde att 350D:n har fokuserat lite bakom krukan, på löven. Det gör att det blir lite svårt att jämföra filerna. Jag ska ta ett par nya bilder i morgon och vara lite noggrannare med fokuseringen.
Sorry, jag hann inte med det. Det kanske blir i helgen nån gång.
 
PMD skrev:
6800 kr hos B&H i New York, men det kanske finns någon billigare som är pålitlig leverantör? Sen tillkommer frakt, tull och moms (det är moms på frakten också). Plus att man inte får någon garanti i Sverige på kameran. Den måste skickas tillbaka till USA för eventuell garantireparation.

Då verkar det smartare att köpa en 40D från brittiska Warehouseexpress. Där kostar den 7000 kr. Ingen tull eller moms tillkommer, endast frakt. Canon har såvitt jag vet europagaranti så man kan sköta eventuella garantiärenden i Sverige.

Led nog av selektivt minne... det är 6800 kr som gäller hos Adorama inkl. Mack 3 year extended warranty. Köper den på plats så frakt och sånt slipper jag. Tull och moms är väl en annan femma...

Ett beställa från England är inget alternativ som jag vill använda kameran under min NY-resa och gissar att det är kört att hinna få den innan de 13 juni.
 
Rent allmänt har Canon beskrivit någonstans (har tyvärr glömt var det var) att standardskärpningen minskar med "ökande" modell. Instegsmodellerna har högre skärpning än en 1D, förmodligen för att de presumtiva användarna förmodas vilja ha de så.
 
apersson850 skrev:
Rent allmänt har Canon beskrivit någonstans (har tyvärr glömt var det var) att standardskärpningen minskar med "ökande" modell. Instegsmodellerna har högre skärpning än en 1D, förmodligen för att de presumtiva användarna förmodas vilja ha de så.

Stämmer säkert, men det gäller väl alla märken, mer "pro" mindre skärpning.
Men när det gäller 40d så handlar det väl om att filerna är svårare än normalt att skärpa.

Micke.
 
Lawson skrev:
Stämmer säkert, men det gäller väl alla märken, mer "pro" mindre skärpning.
Men när det gäller 40d så handlar det väl om att filerna är svårare än normalt att skärpa.

Micke.
Kanske gäller vissa kameror av modell 40d. Mina bilder är inte speciellt svåra att skärpa. bara att dra i ett reglage och bestämma sig för när det är tillräckligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.