Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera objektiv Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

danielalden

Ny medlem
Hej!

Jag är en amatörfotograf som har en Canon EOS 450D som jag köpte för att framförallt ta kort på min son. Jag har kit objektivet 18-55 som man får till och så har jag även ett Canon EF50mm 1,8 som jag använder.
Nu skulle jag dock vilja uppgradera mig lite gällande zoom objektivet. Har kollat en del på Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD Asph IF. Dock finns det ju två olika versioner av det, ett med bildstabilisator och ett utan.
För det första, är detta ett objektiv som någon kan rekommendera? För det andra, behöver jag bildstabilisator? =)
Är tacksam för all hjälp jag kan få. Tar gärna rekommendationer på andra objektiv också, har ju även funderingar på om man skulle köpt ett med mer zoom, men vet inte om det blir väldigt mycket mindre ljusstarkt då så det kanske inte blir värt det...?

Tack på förhand!

//Daniel
 
Tja det skall vara ett bra objkektiv- Finns ett flertal APS-C zoomar med ungefär samma brännviddsområde och bländare. De flesta av dem är bra. Läs tester och se vad du kommer fram till - det finns både bättre och sämre objektiv än det som du funderar på.

IS på normalzoomar är av visst värde - det skadar inte att ha även om IS rent allmänt gör större nytta på teleobjketiv än på kortare brännvidder. Förklaringen är enkel: om man antar att kortaste gränsen för skakningsoskärpa är 1/brännvidden så ger det slutartidet på omkring 1/35 dels sekund utan IS i mitten av zoomområdet för normalzoomen. 1/30 del är för det mesta för lång tid ändå för människor, djur, fordon eller andra saker som inte är fastbultade i marken och därmed faller idén lite med IS vid dessa brännvidder. För ett 300 mm tele så är det då givetvis en annan sak eftersom det här också kan fungera med 1/50 för motivrörelser med är svårt som atttan att handhålla utan skakningsoskärpa - här är IS värdefullt!
 
Nu skulle jag dock vilja uppgradera mig lite gällande zoom objektivet. [...]
Är tacksam för all hjälp jag kan få. Tar gärna rekommendationer på andra objektiv också, har ju även funderingar på om man skulle köpt ett med mer zoom, men vet inte om det blir väldigt mycket mindre ljusstarkt då så det kanske inte blir värt det...?

För att du ska kunna få hjälp måste du berätta vad du vill förbättra. Exakt vad är det hos ditt 18-55 som inte duger för din användning?

Per.
 
Hej!

Tack för era svar!
Det jag inte gillar med mitt standard objektiv är att det är inte speciellt ljuskänsligt utan man måste i princip ha blixt jämt. Dessutom vill jag kunna köra "hög"(?) bländare så att jag kan zooma och ändå få oskärpa runt motivet.
Sen är jag väl lite prylgalen också så jag vill köpa något nytt helt enkelt! =)

Mvh, Daniel
 
Om det är bättre ljusstyrka i kombination med möjligheten till oskärpa på stor bländare så är det någon av zoommodellerna som har ljusstyrka 2,8 du bör leta efter. Om den sedan har is som brukar heta os hos Sigma är det ju en bonus för saker som står stilla eller där man kan följa med i rörelsen genom att panorera.

Om det främst är bättre bildkvalitet som prioriteras kan Canons EF-S 15-85is rekommenderas, den är dock dyr med ett pris runt 7000kr men är nog den bästa allroundzoomen för Canons APS-C format.

Den fungerar precis som alla andra EF-S objektiv inte på fullformat. 450D är ju APS-C så där fungerar den utmärkt men ej på 5D eller andra fullformatare.

Sigma är bra om man får ett bra exemplar, tyvärr finns det måndagsexemplar i högre grad än original så det är ju bra om man kan testa antingen i butik eller via ångerrätten på postorder att allt fungerar bra utan felfokus.

Ett alternativ är att köpa exvis Canons 15-85is som normalzoom + ett vettigt fast objektiv för dessa bakgrundsoskarpa bilder med högre ljusstyrka.

Leta efter något som fått omdöme om att ha bra Bokeh som är en term som beskriver hur snygg oskärpan i bakgrunden blir. Ett billigt alternativ med rätt kass Bokeh men som är skarpt är Canons billiga 50/1,8 som visserligen är superplastigt men tar ok bilder och är mycket skarpare än någon kitzoom.
 
Tack för svar!

Jag har redan ett fast 50mm 1,8 och gillar det jättemycket, men jag vill ha ett liknande fast med zoom.
Har hittat ett Sigma 50-150/2,8 II APO EX DC HSM till ett bra pris, det kanske kan vara något?

//Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.