Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera minnet

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har en laptop med 6GB HD och 64 bits system.
Använder Lightroom.
Enligt mina gagets så brukar jag ca 4 gb av de 6 som finns att tillgå så hur märker jag att jag egentligen skulle behövt mer minne?
Funderar på köpa så jag har 16, men det kanske inte märks om man jag bara kör LR?

6GB RAM menar du? ;-)
Kolla med Aktivitetshanteraren hur mycket minne program/system tar.
Jag har 8 GB i min laptop och LR har nog aldrig tagit mer än 2GB.
Däremot så kan IExplorern ta hur mycket som helst när den är igång...

Mer minne har jag. Men alla säger att det det flyter på bättre med mer minne.
Kanske onödigt att spendera 1000 kr på mer minne då om man öndå inte märker av det.

/stefan

....Funderar på köpa så jag har 16, men det kanske inte märks om man jag bara kör LR?

Jo, det märks när man går upp från 8 till 16 GB; har själv gjort så. Det blev bättre flyt generellt, även på Lightroom x64, särskilt när man som jag har flera program öppna samtidigt. Att köpa mer minne är nog det billigaste sättet att få mer krut i en befintlig dator, förutom att byta ut en hårddisken mot en SDD eller SSD-hybrid.

Jo, det märks när man går upp från 8 till 16 GB; har själv gjort så. Det blev bättre flyt generellt, även på Lightroom x64, särskilt när man som jag har flera program öppna samtidigt. Att köpa mer minne är nog det billigaste sättet att få mer krut i en befintlig dator, förutom att byta ut en hårddisken mot en SDD eller SSD-hybrid.

Tack för svar. Hittade denna länk http://www.michaeldeleon.net/how-much-ram-does-lightroom-4-use/
Dock för MacBook, men jag antar att det funkar likvärdigt på Windows 7.
Blir till att köpa 16 GB minne.

/Stefan

Tack för tipset.
Tur jag har Home premium. Att det är begränsat är inte alls fånigt. Helt normalt!!!

/Stefan

Det är klart att det är, om inte fånigt, så i alla fall bisarrt. MS verkar ha insett detta själva eftersom win8 verkar sakna denna finess.

Tack för tipset.
Tur jag har Home premium. Att det är begränsat är inte alls fånigt. Helt normalt!!!

/Stefan

Det är helt normalt, men jag tycker det är fånigt - om man ska välja premium eller inte borde inte ha med hårdvaran att göra utan med vilka funktioner man vill ha i Windows (åtminstone när det inte gäller Windows Server).

Det är hur som helst värt att uppgradera minnet om du kan göra det hård- och mjukvarumässigt. Jag pillade in 32 GB i min stationära till en ringa kostnad, och det mesta går rätt snabbt nu :)

Sagt och gjort. istället för 6GB minne DDR3 minne med 1333MHz 10600 Buss så man man nu 16 GB 1600 MHz 12800 Bus.

Helheten är inte snabbheten utan flytet. Jag är iaf nöjd!

/Stefan

6GB RAM menar du? ;-)
Kolla med Aktivitetshanteraren hur mycket minne program/system tar.
Jag har 8 GB i min laptop och LR har nog aldrig tagit mer än 2GB.
Däremot så kan IExplorern ta hur mycket som helst när den är igång...

Får man fråga varför du använder I E ?

Chrome är ju en gammal skröna att det drar minst minne, då det drar väldigt mycket om man har många sidor uppe.

men Firefox drar inte så mycket minne, plus att man kan ändra i mjukvaran och få det som man vill.
Räven har många fördelar när det gäller att kunna skräddarsy det som man vill.

LR som är den mest krävande applikationen jag använder dagligen tar ca 4gb minne. Totalt slukar alla applikationer 5gb vid normal bildredigering.
Dock märker jag redan nu skillnad mellan att ha 6gb minne och 16 gb. Flyter på bättre.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto